دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 شهريور 1400 - 15:42
نشست تخصصی سازمان شانگهای و آینده همگرایی آسیایی‌/سجادی:

نگرش نادرست به شرق باعث شد از عضویت در سازمان همکاری شانگهای جا بمانیم

سفیر اسبق ایران در روسیه گفت: ارزیابی قابل تامل در برخی نهادها و نگرش نادرست به روسیه و چین که باعث می‌شد ما دنیا را تنها چند کشور غربی ببینیم باعث شد که از این عضویت در سازمان شانگهای جا بمانیم.
کد خبر : 607940
سجادی سفیر سابق ایران در روسیه

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه جهان خبرگزاری آنا، سید محمودرضا سجادی، سفیر اسبق ایران در روسیه در نشست تخصصی سازمان شانگهای و آینده همگرایی آسیایی‌ که عصر امروز برگزار شد، گفت: همه دلایل منطقه‌ای نشان می‌دهد سازمان شانگهای روز به روز پر عضوتر و فعال‌تر می‌شود و غرب خود را در شرایط بدی قرار داده و هرچه ضعیف‌تر شود در روابط بین الملل وحشی‌تر عمل می‌کند که نمونه آن افغانستان، عراق و سوریه بوده است.


وی افزود: نیاز شدید غرب به فناوری آسیایی و مواد خام در شرق دور و... باعث می‌شود آنها فشار خود را با تحریم و دزدی و... بر دولت‌های شرقی بیاورند. آمریکا حتی در برابر کشور بزرگ و مقتدر روسیه رفتارهای عجیبی دارد. آنها می‌گویند چرا نفت روسیه باید برای روسیه باشد و باید با ما تقسیم کند. همه این رفتارها ناشی از این است که ابهت گذشته غرب با سیاست‌های غلط رو به افول است و فشار آن را بر کشورهای آسیایی می‌آورند.


سفیر اسبق ایران در روسیه عنوان کرد: در ۲۰ سال گذشته ما کجا بودیم درحالی‌که نخستین کشورهایی بودیم که به ما پیشنهاد شد و اکنون باید با لابی‌ها به‌دنبال آن باشیم. پارادایم سیاسی که از زمان شاه به ارث بردیم حقارت آنها در برابر غربی‌ها است. این پارادایم در دولت انقلابی و مقتدرانه آیت‌الله رئیسی کاسته یافته و فرصت مغتنمی است تفکر گذشته را از بین ببریم و کنترل را در دست بگیریم. نقش ایران در سوریه به قدری بود که روسیه و چین زبان به مدح گشودند. بعد از جنگ سوریه این پیام به دنیا مخابره شد که نه‌تنها با ایران، بلکه با دوستان ایران نیز نمی‌توان شوخی کرد.


سجادی گفت: اوایل که بحث شانگهای مطرح شد از ایران خواستند بپیوندد، ولی ارزیابی قابل تامل در برخی نهادها و نگرش نادرست به روسیه و چین که باعث می‌شد ما دنیا را تنها چند کشور غربی ببینیم باعث شد که از این سازمان و عضویتش جا بمانیم.


وی تصریح کرد: دوستان غربگرا بلایی سر ما آوردند که مجبور هستیم از عضویت ناظر به دائم بپیوندیم و همان‌ها اکنون از این سیاست خرده می‌گیرند. رویکرد قدیمی انفعالی در بحثهای منطقه‌ای را باید کنار بگذاریم. دشمن برخلاف قوانین بین‌المللی ما را تحریم می‌کرد ولی خود تحقیری باعث شد در برابر این موضوع واکنش قابل توجه نداشته باشیم.


انتهای پیام/۴۱۰۶/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته