دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 شهريور 1400 - 10:24
تأسیسات گازی بلحاف؛

کانون درگیری‌های جدید نیروهای حزب اصلاح و نظامیان وابسته به امارات

یک وبگاه خبری – تحلیلی عربی نوشت روند احضار فرمانداران عدن، شبوه، حضرموت و المهره به ریاض در راستای فشار سعودی بر اماراتی‌ها برای تخلیه تأسیسات بلحاف صورت گرفته است.
کد خبر : 607553
بلحاف یمن



به گزارش گروه جهان خبرگزاری آنا از کانال مطالعات یمن، تأسیسات گازی بلحاف واقع در استان شبوه که از سال ۲۰۱۷ تحت کنترل نیروهای اماراتی قرار گرفته است هفته‌های گذشته شاهد درگیری نیروهای وابسته به ارتش هادی و نیروهای اماراتی بود. پس از استقرار نیروهای وابسته به ارتش هادی در اطراف این تأسیسات، هواپیماها و بالگردهای اماراتی در حجم بالایی در اطراف این تأسیسات به پرواز در آمدند و یک پایگاه نظامی حزب اصلاح در اطراف عتق مرکز استان شبوه را نیز بمباران کردند. با بالا گرفتن تنش در این منطقه نیروهای سعودی به‌عنوان نیروهای حافظ صلح در اطراف این پایگاه مستقر شدند و درنهایت با وساطت سعودی‌ها نیروهای حزب اصلاح این منطقه را ترک کردند و تنش به شکل موقتی به اتمام رسید.


اماراتی‌ها که از اهمیت این تأسیسات برای حزب اصلاح با خبر هستند با هدف افزایش توان میدانی نیروهای خود، گروهی از نیروهای العمالقه را به سواحل استان حضرموت منتقل کردند. در طرف مقابل نیز صالح طمیس فرمانده منطقه یکم نظامی ارتش هادی به همه یگان‌های تحت فرمان خود دستور آماده‌باش کامل داد.


در اقدامی دیگر، مجلس انتقالی برای برگزاری یک تظاهرات بزرگ علیه حزب اصلاح به بهانه بحران اقتصادی فراخوان داد. قرار است این تظاهرات در تاریخ ۱۵ سپتامبر در شبوه برگزار شود. همزمان قبایل مناطق نفت‌خیز شبوه دولت هادی را تهدید کردند در صورت عدم افزایش سهم این قبایل از درآمدهای این میادین نفتی مانع انتقال نفت از این میادین به خارج خواهند شد.


وبگاه العربی الجدید در گزارشی مدعی شد روند احضار فرمانداران عدن، شبوه، حضرموت و المهره به ریاض در راستای فشار سعودی بر اماراتی‌ها برای تخلیه تأسیسات بلحاف صورت گرفته است.


پس از حمایت‌های آمریکا و عربستان از حزب اصلاح برای مقابله با پیشروی‌های انصارالله، به نظر می‌رسد نیروهای حزب اصلاح موافقت آمریکایی‌ها و سعودی‌ها را در مورد سیطره بر تأسیسات گازی بلحاف برای تأمین هزینه‌های خود به دست آورده‌اند و باید در آینده منتظر فشارهای بیشتر واشنگتن به ابوظبی در مورد سرنوشت این تأسیسات باشیم. با توجه به اینکه پروژه گاز مایع یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های اقتصادی در یمن محسوب می‌شود که طبق برآوردها می‌تواند طی سی سال آینده حدود ۳۰ تا ۵۰ میلیارد دلار به درآمد مردم این کشور کمک کند، راه‌اندازی تأسیسات گازی بلحاف و درآمد حاصل از آن می‌تواند تأثیر جدی در تغییر موازنه تحولات میدانی و سیاسی یمن داشته باشد.


انتهای پیام/۴۱۰۶/



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته