دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 دی 1394 - 15:04

الجبیر: اگر نشست سازمان همکاری اسلامی برگزار شود ایران دعوت می‌شود

وزیرامور خارجه عربستان سعودی گفته است که اگر قرار بر برگزاری نشست سازمان همکاری اسلامی باشد، حتما از ایران، یکی از اعضای این سازمان برای شرکت در این نشست دعوت خواهد شد.
کد خبر : 60730

به گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل آنا، عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان سعودی، که به تازگی در پی اعلام قطع ارتباط دیپلماتیک با ایران مواضع تندی را علیه جمهوری اسلامی ایران داشته است، روز گذشته در حاشیه برگزاری اجلاس شورای همکاری خلیج فارس از دعوت وزیر امور خارجه ایران به ریاض خبر داد.


برخی رسانه‌های عربستان اعلام کرده‌اند که جبیر درباره دلایل دعوت سازمان همکاری اسلامی از وزارت امور خارجه ایران برای شرکت در نشست وزارتی این سازمان که عربستان سعودی خواستار برگزاری آن شده، توضیح داده است.


بر اساس این گزارش، وزیر امور خارجه عربستان گفته است که ایران یکی از اعضای سازمان همکاری اسلامی است و در صورتی که پادشاهی سعودی درخواست برگزاری نشست فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی را داشته باشد و از کشورهای عضو بر ای شرکت در این نشست دعوت شود،‌ این دعوت شامل ایران نیز خواهد بود.


البته جبیر در اظهارات خود این نکته را نیز ذکر کرده است که در صورت برگزاری نشست سازمان همکاری اسلامی به در خواست ریاض، این نشست حملات به سفارت و کنسولگری سعودی در تهران و مشهد را بررسی خواهد کرد.


او افزوده است که هدف از برگزاری نشست سازمان همکاری اسلامی، مشخص کردن موضع کشورهای اسلامی است، زیرا چنین اقداماتی بر خلاف قوانین بین‌المللی و کنوانسیون‌های وین و منشور سازمان همکاری اسلامی است.


او در زمینه نتیجه نشست نیز پیش‌بینی کرده و گفته است که سازمان همکاری اسلامی موضع قاطعی همانند کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس اتخاذ خواهد کرد.


البته این پیش بینی با توجه به سلطه ای که عربستان همواره بر کشورهای عضو سازمان همکاری های اسلامی داشته است، چندان به دور از انتظار نیست.


الجبیر در این اظهارات خود مدعی شده است که به تماس‌ها با جامعه بین‌الملل برای توضیح چهره واقعی ایران ادامه می‌دهد.


دبیرخانه سازمان همکاری اسلامی در شهر جده عربستان قرار دارد و ایاد المدنی، سیاستمدار سعودی، ریاست کنونی این سازمان را برعهده دارد.




انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته