دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 دی 1394 - 14:42
براساس قانون جدید اتفاق افتاد

تحصیل رایگان برای 200هزار دانشجوی فقیر در شیلی

در سال جدید میلادی قانونی تصویب شد که به موجب آن بیش از 178 هزار دانشجو در شیلی توانستند از تحصیلات رایگان بهره‌مند شوند.
کد خبر : 60712

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا به نقل از «یونیورسیتی ورلدنیوز» در سال جدید میلادی قانونی تصویب شد که فرزندان 50% از خانواده‌های فقیر شیلی بتوانند از تحصیلات رایگان استفاده کنند و به موجب این قانون 200 هزار دانشجو از تحصیلات رایگان بهره‌مند شدند.


جنبش دانشجویی این کشور برای تصویب این طرح کمپین‌‌های بی‌شماری را تشکیل داد، زیرا شیلی چهارمین کشوری بود که درآمد زیادی از طریق کسب شهریه به دست می‌آورد. بعد از تصویب شدن این قانون رییس‌جمهوری شیلی تأکید کرد که مبارزه برای تحصیلات آزاد و با کیفیت، شتاب بیشتری گرفته است، او افزود این اقدام یکی از فاکتورهای دستیابی به توسعه است.


باچله گفت که ائتلاف سیاسی حامی دولت به این راه ادامه می‌دهد تا در نهایت یک سیستم آموزشی جامع در شیلی به وجود بیاید که مرکزیت‌محور نباشد و در آن هوش و استعداد فردی نقش تعیین‌‌کننده‌ای داشته باشد.


او وعده داد که تا انتهای دوران رییس جمهوری خود یعنی سال 2018 کمپین تحصیل رایگان را از 50% به 70% برساند. البته از آنجایی که اقتصاد شیلی با رکود مواجه است دولت مجبور شد طرح رایگان کردن تحصیل را با شتاب کندتری پیش ببرد.


در اولین مرحله اجرای این طرح 178 هزار و 104 دانشجو یعنی 27.5% از دانشجویانی که شاخص درآمد خانواده‌های آن‌ها کمتر از 221 دلار آمریکا در ماه بود به عنوان دانشجویان واجد شرایط برای تحصیلات رایگان انتخاب شدند. مقطع تحصیلی در این طرح مدنظر قرار داده نشد و اگر همه افراد واجد شرایطی که در یکی از 30 دانشگاه اعلام شده ثبت‌نام کرده بودند توانستند از طرح تحصیل رایگان استفاده کنند.


دانشجویانی که دسترسی به تحصیل رایگان در دانشگاه‌ها را ندارند می‌توانند درخواست بورس بدهند یا از وام‌های دانشجویی استفاده کنند.


این 30 دانشگاه شامل 25 دانشگاه عمومی و خصوصی سنتی و 5 دانشگاه خصوصی جدید است.


البته 4 دانشگاه خصوصی مهم شیلی به این جریان نپیوستند. سخنگویان این دانشگاه‌ها اعلام کردند منتظرند قانون به صورت نهایی در پارلمان تصویب شود و پس از آن به این جریان پیوندند. آن‌ها همچنین اعلام کردند دانشگاه نمی‌تواند همه هزینه‌های پیوستن به این طرح را تقبل کند.


شیلی تاکنون از آموزش عالی رایگان بی‌بهره بود و دولت این کشور چیزی از هزینه عمومی برای تحصیلات عالی اختصاص نمی‌داد. به این دلیل در کنار نبودن ابزارهای حمایتی از دانشجویان کم‌درآمد متقاضیان کم‌درآمد و با استعداد این کشور از تحصیل در دانشگاه‌ها محروم می‌شدند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته