دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 اسفند 1393 - 12:29

درخواست کمک موزه‌داران ایرانی برای نجات آثار تاریخی باقی‌مانده در عراق

گروهی از موزه‌داران موزه‌های کشور در واکنش به اقدام ضد فرهنگ گروه داعش در تخریب آثار تاریخی موزه موصل، طی بیانیه‌ای از جامعه جهانی درخواست کمک کردند.
کد خبر : 6065

به گزارش گروه فرهنگی آنا و به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری جمعی از موزه‌داران با حضور در گردهم‌آیی در موزه ملی ایران، طی بیانیه‌ای ضمن درخواست کمک از جامعه جهانی برای نجات باقی‌مانده آثار اعلام آمادگی کردند.


متن این بیانه به شرح زیر است:


«ما موزه‌داران، دانش‌آموختگان و مدیران موزه‌ای و میراث فرهنگی در ایران، با گردآمدن در کنار آثار با ارزش و تاریخی بین‌النهرین که در موزه‌ ملی ایران نگهداری و به معرض نمایش گذاشته شده، بدینوسیله و در واکنش به انهدام آثار تاریخی و موزه‌ای شهر موصل عراق، مراتب نگرانی خود را اعلام و خواستار اقدامات شایسته‌ فرهنگی مناسب در شأن تاریخی این آثار هستیم.


1- تاریخ و آثار موزه‌ای در تمام سرزمین‌ها، نشانگر پایان ناخوش خشونت‌پیشگان، ویرانگران، خودکامگان در طول دوره‌های زیست بشری است و سفارش قرآن کریم و تمام متون آسمانی نیز چنین است و همواره در آیات الهی توصیه شده که از گذشته و گذشتگان پند گرفته و به عاقبت آنها بیندیشید که این میسر نمی‌شود مگر این‌که از آثار و بقایای تاریخی حفاظت نموده و همواره برای تحقق وعده‌های الهی و عبرت‌گیری نسل‌های انسانی، نسبت به معرفی این مستندات در موزه‌ها و پایگاه‌های تاریخی اقدام شود، بنابراین، انهدام و نابودی آنها نه به منزله‌ بت‌شکنی، بلکه به مفهومِ از خود بت‌ساختن و خود را محور قرار دادن خواهد بود که مصداق شعر ضرب‌المثل‌گونه‌ نظامی، شاعر ایرانی با مضمون زیر است:
«آینه چون نقشِ تو بنمود راست خود شکن، آیینه شکستن خطاست»


2- از مراجع عظام و رهبران ادیان و مذاهب گوناگون استدعا می‌‌کنیم که با عنایت به تفاسیر، اجتهاد و اندیشه‌های وحدت‌بخش ادیان آسمانی و ضرورت تقرب و اتحاد در برخورد با نمونه برداشت‌های غیر انسانی و غیرعلمی و همچنین متضاد با روح و محتوای متون و آیات الهی و نیز روایات و وصایای بزرگان هریک از حوزه‌های نظری و عملی؛ همچون همیشه راهنما و آگاهی‌بخش جامعه‌ بین‌المللی و ملی باشند.


3- از جامعه‌ بین‌الملل، به‌ویژه سازمان یونسکو و شورای بین‌المللی موزه‌ها‌ (ایکوم) تقاضا می‌کنیم، هرچه سریع‌تر در جهت نجات باقیمانده‌ آثار مشابه برآمده و اجلاس فوق‌العاده‌ای را برای یافتن راه‌کارهای عملی و فوری تشکیل دهد.


4- از کمیته‌ی ملی ایکوم ایران درخواست می‌کنیم در کنار واکنش به‌موقع خود، با تمام کمیته‌های ملی و بین‌المللی ارتباط برقرار کرده و مراتب هم‌دردی و همفکری همه‌ کشورها و کمیته‌های تخصصی را برای برخورد قاطع و متحد نسبت به این‌گونه اقدامات بسیج کنند.
5- مدیران سازمان میراث فرهنگی و موزه‌های شرکت‌کننده در این گردهم‌آیی اعلام آمادگی می‌کند که برای نگهداری امانی آثار در معرض تهدیدهای مشابه، همه‌گونه همکاری و همراهی را خواهند کرد.


6- کارشناسان آسیب‌شناسی، پیش‌گیری، درمان و مرمت شرکت‌کننده در این گردهم‌آیی، اعلام می‌کنند که در قالب تصمیمات بین‌المللی یا توافقات بین دو کشور ایران و عراق، آماده‌اند تا از هر کوششی دریغ نکرده و نظرات و تجارب علمی خود را در خدمتِ جلوگیری از آسیب بیشتر، پیشگیری‌های لازم و بازسازی‌های دقیق این آثار قرار دهند.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته