دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 شهريور 1400 - 05:26
قائمی:

کرونا با چرخش در افراد جدید، سویه جدید می‌سازد

سویه‌ جدید می‌تواند باعث از دست دادن کارکرد واکسن‌ها شوددبیر انجمن ویروس‌شناسی گفت: هر چقدر که ویروس کرونا افراد جدیدی را برای گردش در آنها داشته باشد امکان خلق سویه‌ها و تغییرات جدید هم بیشتر می‌شود.
کد خبر : 606411
امیر قائمی



به گزارش گروه جامعه خبرگزاری آنا، امیر قائمی، دبیر انجمن ویروس شناسی و دانشیار انستیتوپاستور ایران گفت: هر چقدر که ویروس کرونا افراد جدیدی را برای گردش در آنها داشته باشد امکان خلق سویه‌ها و تغییرات جدید هم بیشتر می‌شود.


وی افزود: طبق فرضیه‌ها، هم اکنون صحبت از واریانت‌های جدید است که بر اثر تغییر یک ویروس در بدن یک فرد اتفاق می‌افتد اما این احتمال هم داده می‌شود که واریانت‌های جدید در بدن‌های مختلف با هم تبادل تغییرات کنند و احتمالاً به یک ویروس نوترکیب مواجه شویم که تاکنون آن را تجربه نکردیم.


دبیر انجمن ویروس شناسی از روند چرخش این ویروس در دنیا و در انسان‌های مختلف و تنوع واریانت‌ها سخن گفت و خاطرنشان کرد: همزمانی عفونت این واریانت‌ها در بدن فرد می‌تواند یک اتفاق فوق العاده جدیدتر و خطرناک تری را رقم بزند.


قائمی رعایت پروتکل‌ها را به عنوان بهترین راهکار جلوگیری از انتقال ویروس کرونا مطرح کرد و افزود: اقدامات مربوط به واکسیناسیون، آزمایش و ردیابی و درمان باید با جدیت بیشتری دنبال شوند تا چرخش ویروس به حدأقل برسد.


وی روند چرخش ویروس کرونا در کشورهای دنیا را نگران کننده خواند و گفت: این موضوع می‌تواند روند واکسن و کفایت واکسن‌های موجود را دچار مشکل کند ضمن اینکه یک تغییر جدید می‌تواند باعث از دست دادن کارکرد واکسن‌ها در مقابل واریانت‌های جدید شود.


دبیر انجمن ویروس شناسی ایران با انتقاد از اینکه رصد دائم رفتارهای این ویروس در ایران به کندی انجام می‌شود اظهارکرد: رصد دائمی این ویروس باعث می‌شود که روش‌های پیشگیری از انتقال این ویروس به حداقل برسد.


انتهای پیام/



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته