دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 دی 1394 - 09:23

متن کامل بیانیه پایانی نشست ضد ایرانی شورای همکاری خلیج‌فارس

نشست روز گذشته (شنبه) شورای همکاری خلیج‌فارس در ریاض به درخواست عربستان و با هدف موضع‌گیری علیه جمهوری اسلامی ایران برگزار شد که در بیانیه‌ پایانی این نشست، به وضوح دیده می‌شود که سعودی‌ها دیگر اعضا را برای همراه شدن با سیاست‌های خصمانه خود تحت فشار قرار داده‌اند.
کد خبر : 60605

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به‌نقل از خبرگزاری رسمی عربستان، وزیران امورخارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس به‌ درخواست ریاض و با هدف موضع‌گیری علیه جمهوری اسلامی ایران گردهم آمدند.


شرکت کنندگان در نشست فوق‌العاده شورای همکاری خلیج‌فارس که چهل و دومین نشست آنها به‌شمار می‌رود، اعلام کردند همچون یک صف واحد در کنار پادشاهی سعودی قرار دارند و از تصمیمات و تدابیری که سعودی‌ها برای مبارزه با تروریسم اتخاذ کرده است و پیگرد همه کسانی که مرتکب اقدامات تروریستی و فتنه‌افکنی شده‌اند، حمایت و از دستگاه قضایی سعودی و استقلال آن تمجید می‌کنند.


در نشست روز گذشته (شنبه) ریاض، عادل جبیر وزیر امورخارجه عربستان، شیخ عبدالله بن‌زاید آل‌نهیان، شیخ خالد بن احمد بن محمد آل‌خلیفه، یوسف بن‌علوی بن عبدالله، خالد بن محمد عطیه و شیخ صباح الاحمد الصباح وزیران امور خارجه امارات، بحرین، عمان، قطر و کویت حضور داشتند.


متن کامل بیانیه پایانی این نشست را در زیر مشاهده می‌کنید:


شورای وزیران شورای همکاری (خلیج‌فارس) پیامدهای حمله به سفارت پادشاهی عربستان و کنسولگری ‌آن در تهران و مشهد را بررسی و به‌شدت آن را محکوم کردند و مقام‌های ایرانی را مسئول کامل این اقدامات تروریستی بر اساس پایبندی به توافق‌نامه‌های وین صادره در سال‌های 1961 و 1963 و قوانین بین‌المللی می‌دانند که کشورها را مسئول حمایت از هیئت‌های نمایندگی دیپلماتیک می‌داند.


شورای وزیران همچنین دخالت‌های آشکار ایران در امور داخلی پادشاهی عربستان را که در اظهارات خصمانه و تحریک‌آمیز علیه اقدام پادشاهی عربستان را در اجرای احکام شرعی صادره در حق شماری از تروریست‌ها نمایان بود، محکوم می‌کند. همچنین این شورا اظهارات مداخله‌جویانه ایران را تحریک مستقیم برای حمله به دفاتر نمایندگی دیپلماتیک پادشاهی سعودی می‌داند.


طبعا چنین اقداماتی کمکی به صلح و امنیت منطقه و جهان نمی‌کند و مغایر با اصول حسن همجواری و دخالت نکردن در امور داخلی کشورها و احترام به حاکمیت آن‌هاست و منجر به تشدید مواضع و شعله‌ور شدن آتش بحران‌های بیشتری در منطقه می‌شود.


کشورهای عضو شورای همکاری همچون صف واحدی از عربستان سعودی و تصمیمات و تدابیرش در زمینه مبارزه با تروریسم و پیگرد کسانی که مرتکب اقدامات تروریستی می‌شوند و به فتنه‌افکنی دست می‌زنند، حمایت می‌کند. همچنین کشورهای عضو شورای همکاری اقدامات مناسب بیشتری را برای مقابله با این حملات اتخاذ خواهند کرد.
شورای همکاری از همه کشورها و جامعه بین‌المللی و سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی می‌خواهد گام‌های جدی و موثر برای جلوگیری از وقوع حملات به هیئت‌های دیپلماتیک در ایران بردارند.
علاوه‌ بر این، شرکت‌کنندگان در نشست ریاض، ادامه اشغال جزایر سه‌گانه به‌وسیله ایران را محکوم و از مواضع امارات درباره این جزایر حمایت کردند.
شورای همکاری اقدام ایران در نشر فتنه طایفه‌‌ای و حمایت از گروه‌های تروریستی افراطی و آموزش و حمایت مالی از آنها برای برهم زدن امنیت و ثبات در کشورهای عضو را که به‌تازگی پادشاهی بحرین از خنثی شدن طرحی برای انفجارهای تروریستی خبر داده است، محکوم می‌کند.
همچنین شورای همکاری از جامعه بین‌المللی می‌خواهد تدابیر لازم را برای ملزم کردن ایران به رعایت اصل حسن همجواری در حرف و عمل و توقف فعالیت‌هایش در بی‌ثبات کردن منطقه و توقف حمایت از تروریسم و دخالت در امور داخلی کشورهای عضو شورای همکاری و منطقه و به کارنگرفتن زور یا تهدید اتخاذ کنند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته