ضعف در توسعه شبکه ملی اطلاعات مانعی برای ارائه کیفیت آموزشهای مجازی است/ دانشگاه سایبری-فیزیکی آزاد اسلامی، چشم انداز توسعه واحدها و مراکز
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، لاله قلیپور، برای بسیاری از شاغلان ارگانهای دولتی و شرکتهای خصوصی که همزمان به تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و یا دکتری مشغولاند صرفه جویی در وقت، از اهمیت ویژهای برخوردار است از سوی دیگر با گذشت یک سال و نیم از شیوع پاندمی کووید-۱۹ و مجازی شدن آموزش اهمیت آموزش الکترونیک افزایش چشمگیری یافته است و دانشگاه و نقشی که بهعنوان دانشگاه پیشرو و پشتیبان در تحصیل در بستر الکترونیک ایفا کرده، بیش از پیش بر همگان اثبات شده است که این شاخصهها از مزایای تحصیل در واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد اسلامی محسوب میشود.
این واحد تنها دانشگاه مستقل و غیرحضوری در کشور و بزرگترین واحد الکترونیکی (مجازی) در غرب آسیا بوده و در سال ۱۳۸۴ تاسیس شده است و تاکنون بیش از ۲۰ هزار نفر فارغ التحصیل داشته و هم اکنون بالغ بر ۱۵ هزار دانشجو در ۴۰۰ رشته تحصیلی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در ۴ دانشکده فنی و مهندسی، علوم انسانی، مدیریت و علوم پایه مشغول به تحصیل، دارد.
در ادامه گفتوگوی اختصاصی با رئیس این دانشگاه، انجام شده است که مشروح آن را از نظر میگذرانید.
شاخصههای متعددی در بروز ضعف آموزشی در دوران کرونا موثر هستند
عزیز نجفپور آقابیگلو رئیس واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد اسلامی، چند شاخصه را در بروز ضعفهای آموزشی دوران کرونا، موثر دانست و خاطر نشان کرد: علاوه بر توسعه شبکه ملی اطلاعات و نبود دسترسی به خدمات پایهای با کیفیت، عوامل دیگری چون نبود سامانههای بومی، پایین بودن سرعت و گرانی اینترنت، هزینه بالای تجهیزات زیر ساختی و ابزارهای ارتباطی و کم بودن مهارت استادان و دانشجویان و کارکنان در کاهش کیفیت آموزش مجازی دخیل بوده است.
مشاور سابق مرکز ملی فضای مجازی افزود: بر خلاف فضای رسانهای که برخی ایجاد کردهاند، شبکه ملی اطلاعات باعث افزایش کیفیت خدمات و کاهش هزینهها می شود و اینترنت موجود هم به عنوان یک سرویس مهم بر روی آن ارائه میگردد و باید بررسی شود چه کسانی از کاهش هزینهها متضرر میشوند تا دلیل مخالفتها و اهمال کاریها مشخص شود. طبیعی است وقتی من پیامی را می فرستم دلیلی ندارد که پیام من به خاطر استفاده از اپلیکیشنهای غیر بومی برود از خارج کشور دور بزند که استفاده از این نرم افزارها هزینه بالایی تحمیل میکنند.
این مقام مسوول ابراز امیدواری کرد و ادامه داد: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در دوره جدید باید با توسعه شبکه ملی اطلاعات زمینه را برای ارتباطات با هزینه کمتر و کیفیت بیشتر را در بستر مجازی ایجاد کند.
کیفیت آموزش مجازی به تدریج در حال افزایش است
نجفپور در ادامه با اشاره به اینکه کرونا هم تهدید و هم فرصتی برای توسعه و تنوع بخشی آموزش است ، خاطر نشان کرد: طبیعتا کیفیت آموزش مجازی موجود از کیفیت آموزش حضوری پایین تر است ولی ما شاهد نمودار نمایی ارتقای کیفیت آموزش مجازی هستیم.
دبیر شورای فضای مجازی دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر ارتقا تدریجی کیفیت آموزشهای مجازی گفت: هم به دلیل افزایش کیفیت سامانه ها و هم به دلیل تکثر روشها و امکاناتی که در آموزش مجازی وجود دارد و هم به دلیل بهره وری ای که آموزش مجازی ایجاد مینماید که آموزش حضوری عموما فاقد آن است، میتوان با مدیریت درست به سمت آموزش مجازی در تراز کیفیت آموزش حضوری حرکت کرد.
بیشتر بخوانید:
-
افزایش رشته محلهای جدید در مقاطع «کارشناسی و کارشناسی ارشد» واحد الکترونیکی
-
دانشگاه باید جایگاه مرجعیت خود را پیدا کند/ دانشگاه آزاد اسلامی درک درستی از فضای مجازی دارد
-
سامانه واداگپ میتواند زیرساخت اتاق فکر نظام حکمرانی جمهوری اسلامی باشد
دانشگاه سایبری-فیزیکی آزاد اسلامی چشم اندازی توسعه کیفی است
وی تدبیر ریاست دانشگاه آزاد اسلامی در حرکت به اکوسیستم آموزشی به مثابه یک دانشگاه سایبری _ فیزیکی را قابل تقدیر عنوان کرد و افزود: آموزش الکترونیک تاکنون به مثابه یک روش آموزشی فیمابین استاد و دانشجو بوده در صورتیکه دانشگاه عناصر متکثری دارد که در فرایند آموزش دخیل هستند و لذا مواجهه درست با آموزش مجازی نگاه اکوسیستمی است و مجازی دیدن کل دانشگاه است که مولفههایی از قبیل آموزش، پزوهش، فناوری، امور جامعه پذیری مخاطبین و ... را دارا است.
دبیر شورای فضای مجازی دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی در حوزههای مختلف آموزشی و پژوهشی، فرهنگی، دانشجویی، مجلات و کتابخانهها و امثالهم سامانه های خود را در یک معماری واحد توسعه میدهد و به سمت دانشگاه سایبری-فیزیکی حرکت میکند و در این راستا آموزش مجازی یکی از ارکان دانشگاه سایبری- فیزیکی آزاد اسلامی است که قرار است به عنوان معماری جدید دانشگاه بعد از کرونا هم ادامه یابد.
این مقام مسوول افزود: در حال راه اندازی سامانههای بومی در ذیل نظام معماری دانشگاه سایبری-فیزیکی آزاد اسلامی هستیم تا از این طریق کیفیت و جامعیت آموزشها ارتقا یابد.
وی افزود: طبق ابلاغیه ریاست عالیه دانشگاه دکتر طهرانچی، واحد الکترونیکی بهعنوان دبیرخانه شورای مجازی دانشگاه آزاد اسلامی، وظیفه معماری یکپارچه فضای مجازی دانشگاه و پیشبرد دانشگاه سایبری فیزیکی بر عهده دارد و تمامی سامانههای دانشگاه را نیز در این واحد معماری کرده و با کمک معاونتها توسعه میدهیم تا به سمت هدفی که دانشگاه سایبری فیزیکی حرکت کنیم.
تحصیل مجازی، فرصتی برای جلوگیری از تعطیلی فرآیند آموزش / دعوت به همکاری در توسعه سامانههای بومی دانشگاه آزاد اسلامی
نجف پور در مورد اقدامات صورت گرفته در باب آموزش مجازی اظهار کرد: در حال حاضر تعداد ۷۰۰ هزار نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در سامانه وادانا که توسط واحد الکترونیکی ارائه شده در حال آموزش دیدن بوده و بالغ بر ۴۰۰ هزار نفر بر بستر سامانه دان آموزش میبینند.
رئیس واحد الکترونیک دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: در پلن نخست، توسعه کیفیت سامانههای موجود در دستور کار است که مبتنی بر ال ام اس مودل و نرم افزار ادوبی کانکت و بیگ بلو باتن، است ولی در پلن دوم به دنبال یک سامانه بومی برای دانشگاه آزاد اسلامی هستیم و از مشارکت اساتید و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی و سایر دانشگاهها در تحقق این مهم استقبال میکنیم.
انتهای پیام/
انتهای پیام/