تأثیر بازدیدهای میدانی رئیسجمهور بر رسیدگی متوازن به مشکلات کشور/ لزوم اجرای طرح آمایش سرزمین
گروه سیاست خبرگزاری آنا، علیرضا مزینانی؛ حدود یک ماه از زمان آغاز ریاستجمهوری حجتالاسلام سید ابراهیم رئیسی میگذرد، وی علاوه بر بازدیدهای میدانی از مراکز داخل تهران، دو سفر استانی به خوزستان و سیستان و بلوچستان داشته است. عدهای از کارشناسان نیز، با مقایسه رویکرد رئیس دولت سیزدهم با رئیسجمهور قبل، این اقدامات را شایسته تحسین و مؤثر برای بهبود شرایط کشور دانستهاند، به طوری که برخی معتقدند این سفرهای استانی موجب افزایش سرمایه اجتماعی و یا به تعبیری بازیابی آن میشود، زیرا در 8 سال گذشته، این سرمایه اجتماعی کاهش یافته است.
بر همین اساس و با توجه به رویکرد دولت سیزدهم در برقراری ارتباط نزدیک با مردم و اقشار مختلف، گفتوگویی با احمد شریف، دبیرکل حزب همبستگی دانشآموختگان ایران «هدا» و عضو جبهه اصلاحات ایران انجام دادهایم که در زیر میخوانید:
آنا: دوره ریاستجمهوری حجتالاسلام رئیسی، به طور رسمی از ۱۲ مرداد ماه سال جاری آغاز شده و او در حدود یک ماه، علاوه بر بازدیدهای میدانی در داخل شهر تهران اعم از مراکز واکسیناسیون، داروخانهها و اماکن دیگر، دو سفر استانی نیز به خوزستان و سیستان و بلوچستان داشته است. عدهای معتقدند که این دست اقدامات برای عوامفریبی است و عدهای دیگر نیز اعتقاد دارند این بازدیدها به شناخت بهتر رئیسجمهور از وضعیت کشور کمک کرده و باعث بهبود روند اداره کشور میشود، نظر شما در این خصوص چیست؟
شریف: معتقدم نفس این کار قطعاً مثبت است و باعث میشود مسئولان به صورت مستقیم و بدون واسطه با مشکلات مردم آشنا شوند و تصمیماتی که در سطح کلان اتخاذ میشود، تصمیمات واقعی باشد. معضلاتی در جامعه وجود دارد و مردم انتظار دارند که مسئولان به این موارد توجه داشته باشند و این اقدام رئیسجمهور نیز در همین راستا است. با این بازدیدهای میدانی، رئیسجمهور مستقیماً در جریان امور قرار میگیرد و مشکلاتی را که امکان دارد در بین سلسله مراتب اداری منعکس نشود، از نزدیک مشاهده میکند.
بیشتر بخوانید:
آمادگی بسیج برای کمک به دولت در مبارزه با کرونا
سوابق و زندگینامه محمدباقر خرمشاد/ آشنایی با جایگاه ویژه معاونان سیاسی وزیر کشور
پایان دوری ۸ ساله «رئیس» از «جمهور»/ پاستور «رئیسی» را پشتمیز نشین نکرد
تأثیر بازدیدهای میدانی در شناخت مستقیم رئیسجمهور از مشکلات مردم
گاهی اوقات ممکن است وقتی گزارش نهایی به دست مسئولان میرسد، بنا به اقتضای مصلحتهایی که وجود دارد، تغییراتی در آن ایجاد کنند؛ یعنی هیچ مدیری نمیخواهد نارساییهای زیرمجموعه خودش را به صورت واقعی نشان دهد. متأسفانه این یک معضلی در سیستمهای اداری است؛ بنابراین اگر مدیران ارشد کشور به صورت مستقیم و بدون در نظر گرفتن بروکراسی اداری، با مشکلات مردم آشنا شوند، در تصمیمگیری هیئت دولت و رسیدگی متوازن به مشکلات تمام نقاط کشور، تأثیر بسزایی خواهد داشت.
البته باید توجه داشته باشیم، رئیسجمهور فردی است که تصمیمات کلان جامعه را اتخاذ میکند و با توجه به محدودیت زمانی که وجود دارد، انتظار میرود زیرمجموعه کارشناسی به قدری کارآمد باشد که نیازی به این سفرها نباشد، اما متأسفانه ناکارآمدیهای موجود در ساختار دولت، باعث شده این الزام وجود داشته باشد که خودِ رؤسای جمهور یا زیرمجموعه دولت یا شخص وزرا، به طور مستقیم در جریان امور قرار گیرند، در مجموع به نظر من نفس این قضیه، امر مثبتی است.
آنا: به عقیده شما، مسئولان کشور، به خصوص دولتمردانی که تازه روی کار آمدهاند، باید چه اقداماتی برای محرومیتزدایی در سیستان و بلوچستان و تمام نقاط کشور انجام دهند؟
شریف: با وجود پتانسیل و ثروت خدادادی که کشور ما دارد، نباید از هیچ نقطهای تحت عنوان منطقه محروم یاد کنیم؛ به طور مثال خوزستان یکی از استانهایی است که در حال حاضر بخش عمده نفت کشور از این استان استخراج میشود، بهترین نوع خاک زراعتی ایران در استان خوزستان است و یکی از پرآبترین استانهای ما است، در نتیجه به کار بردن عنوان محروم برای این استان، واقعاً خجالتآور است.
برخی مشکلات مناطق محروم راهحلهای پیشپا افتاده دارد
خوزستان باید یکی از برخوردارترین استانهای ایران باشد. این استان با توجه به دسترسی به آبهای آزاد و رودخانه قابل کشتیرانی و بنادر و پتانسیل صادراتی که دارد، واقعاً میتواند هزینه اداره کشور را پرداخت کند، اما در این استان با مشکلاتی مواجه هستیم که بعضی وقتها راهحلهای پیشپا افتاده دارد. در استانی که حجم وسیعی از آبهای سطحی را در اختیار دارد، در برخی موارد میبینیم شهروندان با مشکل آب آشامیدنی مواجه هستند یا با کوچکترین بارندگی، سیل راه میافتد. این نهایت ناکارآمدی در مدیریت امور است.
سیستان و بلوچستان نیز دارای موقعیت ژئوپلیتیک است و با توجه به بنادر موجود در این استان، میتواند به عنوان قطب ترانزیت کشور از طریق بندر چابهار به آسیای میانه تبدیل شود و درآمد کلانی را نصیب کل کشور کند. به علاوه اینکه سیستان و بلوچستان همجوار با دو کشور افغانستان و پاکستان است و از طریق مبادلات ارزی میتوانیم بسیار سهل و آسان مراودات خوبی ایجاد کنیم تا شهروندان بتوانند درآمد کسب کنند. با وجود پتانسیلهای توریستی و کشاورزی که سیستان و بلوچستان دارد، وضع موجود این استان نشاندهنده نوعی ناکارآمدی در طول چند دهه گذشته است که این مسئله به دولت خاصی هم محدود نیست.
ما در گذشته طرحی تحت عنوان آمایش سرزمین داشتیم؛ در این طرح، هدف رشد متوازن تمام نقاط ایران است به جای اینکه همه قطبهای صنعتی کشور را در چند استان متمرکز کنیم و بقیه استانها هم صرفاً نظارهگر باشند و دست به دامن نمایندهشان شوند تا در مجلس یک بودجهای به آنها اختصاص داده شود. طبق طرح آمایش سرزمین، رشد کشور باید به صورت متوازن صورت بگیرد و همه استانها یک رشد همگون داشته باشند که این امر متأسفانه به علت بعضی اعمال نفوذها در گذشته، کاملاً کنار گذاشته شده و ماحصل آن این است که هماکنون با کمال تأسف از استانی مثل خوزستان با وجود این پتانسیل و منطقه آزاد و همجواری با کشورهای مختلف، تحت عنوان استان محروم یاد میکنیم.
معتقدم بهترین برنامه برای دولت، مراجعه به طرح آمایش سرزمین است و مردم نیز همین انتظار را دارند. انتظار مردم این است که در تخصیص منابع تبعیض وجود نداشته باشد و نوعی نگاه یکسان به همه کشور فارغ از قومیت، نژاد، مذهب و زبان باشد و همه مردم به عنوان یک شهروند ایرانی دیده شوند.
آنا: تحلیل شما از عملکرد دولت سیزدهم در یک ماه اول آغاز ریاستجمهوری حجتالاسلام رئیسی و این یکی دو هفته ابتدایی تشکیل کابینه چیست؟ به عقیده شما چه اولویتهایی برای رسیدگی در دولت سیزدهم وجود دارد؟
شریف: هماکنون برای ارزیابی عملکرد دولت خیلی زود است. بعضی از وزرا هنوز فرصت نکردهاند که معاونان خودشان را انتخاب کنند یا حتی به خوبی با ساختار وزارتخانه زیرمجموعه خودشان آشنا شوند. بنابراین منصفانه نیست اگر الآن عملکردشان را در بوته نقد بگذاریم. باید مدتی بگذرد تا بشود درباره عملکرد مجموعه دولت اظهارنظر کرد، اما تلاشی که از سوی آقای رئیسی دیده میشود، قابل تقدیر است، زیرا الآن شخص رئیسجمهور بعضی از وظایف دولت را به دوش میکشد.
موفقیت حجتالاسلام رئیسی، موفقیت تمام مردم ایران است
انتظاری که از دولتمردان وجود دارد این است که با مردم صادق باشند؛ وعدههایی که داده شده، حتماً بر اساس یکسری برآوردهای واقعی بوده و در نهایت تبدیل به برنامههایی شده که در مجلس در هنگام اخذ رأی اعتماد به نمایندگان مردم ارائه شده است. هماکنون باید به این وعدهها جامعه عمل پوشانده شود. آقای رئیسی هم در اولین مصاحبه تلویزیونیاش گفت که دولت باید به عهد خودش وفا کند.
اولویت کشور همانطور که در زمان انتخابات هم بارها ذکر شد، بحث معیشت مردم و اقتصاد است. برای اینکه در این حوزه هم کشور ما قدمی رو به جلو بردارد، باید یک همافزایی ملی داشته باشیم، یعنی از پتانسیل تمام افراد کشور استفاده کنیم. ما نباید دچار یکسونگری و بخشینگری شویم. کشور ما هماکنون در حال رقابت با نزدیک ۲۰۰ کشور در جهان است. بایستی از این زاویه به موضوع نگاه کنیم که ما نباید از قافله پیشرفت عقب بیفتیم. این یک توان و عزم ملی را میطلبد و الآن این هنر دولت است که بتواند حمایت همه مردم را جلب کند.
مسئله اعتمادآفرینی بسیار مهم است. باید از پتانسیل ایرانیهای خارج از کشور، سرمایههایی که آنها در اختیار دارند یا حتی نفوذی که این افراد در دولت کشورهایی که در آن ساکن هستند دارند، استفاده بهینه کرد. به طور مثال ترکیه چطور میتواند از پتانسیل شهروندان خودش در کشوری مثل آلمان یا جاهای دیگر استفاده کند؛ ما هم باید از پتانسیل ایرانیها در اقصینقاط دنیا استفاده کنیم.
الآن به هیچ عنوان حق نداریم که فرصت را از دست دهیم و صرفاً به افراد اطراف خودمان و توان محدود آنها نگاه کنیم. باز هم تأکید میکنم، باید از تمام پتانسیل برای حل مشکلات کشور استفاده کنیم تا همه ما روزهای خوبی داشته باشیم. آرزوی من به عنوان یک فعال سیاسی اصلاحطلب این است که آقای رئیسی موفقترین دولت را داشته باشد؛ در واقع اگر وی رفاهی ایجاد کند، همه ما فارغ از هر نوع گرایشات سیاسی از آن منتفع خواهیم بود و خدای نکرده اگر ناکامی هم برای او حاصل شود، این ناکامی دامنگیر همه مردم ایران خواهد شد.
انتهای پیام/
انتهای پیام/