دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
با هدف کمک به پژوهشگران

روبوداک راه‌اندازی می‌شود

پروژه پژوهشی راه‌اندازی «روبوداک»، با هدف طراحی و توسعه یک ربات اجتماعی، به عنوان دستیار پژوهش، در ایرانداک آغاز به کار کرد.
کد خبر : 60531

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، پروژه «روبوداک» با چشم‌انداز تجمیع و هم‌افزایی دانش حوزه‌های زبان‌شناسی رایانشی، مهندسی فناوری اطلاعات و کنترل (پردازش صوت، تصویر و ویدئو)، علوم شناختی و مدیریت اطلاعات پژوهش در پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات آغاز به کار کرده است.


هدف پروژه پژوهشی «روبوداک» طراحی و توسعه یک ربات اجتماعی است که به عنوان دستیار پژوهش فعالیت کند.


روبوداک»، به عنوان یک ربات اجتماعی می‌تواند در مراحل مختلف فرایند پژوهش نظیر خلق ایده، جمع‌آوری اطلاعات، سازماندهی اطلاعات، تولید گزارش و انتشار یافته‌های پژوهشی در قالب یک دستیار ماشینی به پژوهشگر یاری برساند.


آنچه روبوداک را از سایر ربات‌های اجتماعی در دنیا متمایز می‌‌کند قابلیت‌های منحصر به‌فرد آن برای سازماندهی و تحلیل اطلاعات علمی وپژوهشی است.


به عنوان مثال «روبوداک» می‌تواند مقالات پژوهشی و مستندات پژوهشگر را به صورت موضوعی، براساس علایق و نیازهای او دسته‌بندی و سازمان‌دهی کند یا حتی می‌تواند در جستجوی اطلاعات به پژوهشگر یاری برساند و اقلامی را برای پژوهشگر نمایش دهد که مطابق با نیازها و علایق پژوهشی او است؛ این ربات هم‌چنین می‌تواند یک سیستم یادآوری کننده داشته باشد که رخدادهای مهم پژوهشی، نشست‌ها، سمینارها و کنفرانس‌ها را به پژوهشگر براساس علایق و اولویت او یادآوری کند.


آزمایشگاه «روبوداک» به منظور ایجاد و توسعه «روبوداک» ایجاد شده که در آن پژوهشگران و دانشجویان حوزه رباتیک و هوش مصنوعی، پردازش زبان طبیعی، و بازیابی و تحلیل معنایی اطلاعات فعالیت می‌کنند.


با توجه به برند «ایرانداک» به عنوان یک پژوهشگاه فعال و باسابقه در حوزه کاربست فناوری اطلاعات در حوزه‌های تحلیل محتوا و مستندات علمی، این پروژه «روبوداک» نام‌گذاری شده است.


انتهای پیام/

برچسب ها: ایرانداک
ارسال نظر
قالیشویی ادیب