دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 اسفند 1393 - 12:25
مدیر حقوقی سازمان غذا و دارو:

بعضی داروهای تبلیغی در ماهواره مواد مخدر دارند

مدیر حقوقی سازمان غذا و دارو اعلام کرد: برخی داروهای تبلیغی در ماهواره دارای ترکیبات مخدر است.
کد خبر : 6051

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، عباس یاراحمدی، مدیر حقوقی سازمان غذا و دارو، با بیان اینکه باید بتوانیم با فعالیت‌های فرهنگی مردم را مجاب کنیم که تبلیغات داروهای ماهواره‌ای، اغواگرایانه است، افزود: نه تنها مصرف‌کنندگان از ترکیبات داروهای تبلیغ شده در شبکه‌های ماهواره‌ای بی‌خبرند بلکه نمی‌دانند که ترکیبات این داروها گاهی نوعی مخدر است.
وی تصریح کرد: در برخی پرونده‌های مطروحه در سیستم قضایی که ما در حال پیگیری آنها هستیم، مشاهده می‌شود حتی مدیران شرکت‌های وارد کننده این داروها هم از ترکیبات آنها بی‌خبر بوده‌اند.
وی خاطر نشان کرد: در این پیگیری‌ها حتی با داروهایی مواجه می‌شویم که داخل کشور پر شده و پس از الصاق برچسب کشورهای اروپایی روی جعبه، به فروش می‌رسند.
مدیر حقوقی سازمان غذا و دارو تاکید کرد: فرآورده‌های دارویی خارج از شبکه‌های پخش مورد تائید این سازمان نیستند.
یاراحمدی در ادامه به تشریح توضیحاتی در خصوص قوانین فرآورده‌های دارویی ماهواره‌ای و خارج از شبکه‌های مجاز پرداخت و گفت: مطابق آیین‌نامه ساخت و ورود دارو مصوب سال 68، وارد کننده شخصیت حقیقی و یا حقوقی است که دارای شرایط و مجوزهای لازم به منظور واردات دارو از وزارت بهداشت بوده یا به موجب قانون چنین مسئولیتی به عهده دارد.
وی ادامه داد: مردم می‌توانند با کمی توجه به بروشورهای شرکت‌های تولید کننده دارو، که شماره ثبت، مجوز، محتویات، موارد مصرف و البته عوارض احتمالی را، ممهور به تایید وزارت بهداشت در خود دارد با تکیه بر علم متخصصین و اطمینان خاطر آنها را مصرف کنند.
مدیر حقوقی سازمان غذا و دارو یادآور شد: پروانه ورود یا ساخت دارو، پروانه‌ای است که پس از اخذ صلاحیت ساخت یا ورود دارو از کمیسیون ساخت و ورود دارو بر اساس قانون مربوط و مقررات امور پزشکی و دارویی و مواد خوردنی و آشامیدنی و مقررات ناشی از آن توسط وزارت بهداشت، صادر شده و چهار سال اعتبار دارد.
یاراحمدی افزود: این در حالی است که در هیچ کدام از تبلیغات دارویی شبکه‌های ماهواره‌ای درباره عوارض احتمالی دارو صحبتی نمی‌شود اتفاقا می‌گویند که داروهای آنان هیچ عارضه‌ای ندارد.
وی تاکید کرد: این رفتار، اغواگری است زیرا فرد ثالث و بیننده با خود می‌گوید وقتی می‌توانم دارویی بخرم که عارضه ندارد چرا داروی عارضه‌دار مصرف کنم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب