دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 دی 1394 - 14:19
حسنی در گفت‌وگو با آنا:

گسترش تحصیلات تکمیلی آرزوی دیرین مردم خراسان جنوبی و رخدادی علمی، فرهنگی و آموزشی بود

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان جنوبی عنوان کرد که ایجاد نزدیک به صد رشته دکتری و کار‌شناسی ارشد در دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند و گسترش تحصیلات تکمیلی، آرزوی دیرین مردم این دیار و یک رخداد بزرگ علمی، فرهنگی و آموزشی بوده است.
کد خبر : 60503

علیرضا ابراهیم‌آبادی، خبرنگار آنا در بیرجند- یکی از رخدادهای میمون و مبارکی که بعد از سالیان متمادی به‌ویژه از زمان ایجاد استان خراسان جنوبی به عنوان نیاز اساسی برای توسعهٔ استان و یک آرزو و رویای شیرین مطرح بود، ایجاد و راه‌اندازی رشته‌های کاربردی در مقاطع کار‌شناسی ارشد و دکتری بود؛ رویایی که با همت بلند مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی به بهترین شکل محقق شد و موجی از شادی و خوشحالی در بین خیل عظیم مشتاقان به تحصیلات عالی مقاطع کار‌شناسی ارشد و دکتری ایجاد کرد.


از این به بعد مردم این خطه شاهد نقش بیشتر و پررنگ‌تر دانشگاه آزاد اسلامی در ارتقای سطح فرهنگی و رشد همه‌جانبه علمی، فرهنگی، اقتصادی و ... استان خواهند بود.


به منظور تبین هر چه بهتر ابعاد این دستاورد ارزشمند، پای صحبت دکتر علیرضا حسنی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان جنوبی نشستیم و چند و چون این رخداد بزرگ علمی فرهنگی را از وی جویا شدیم. آنچه در پی می‌آید ماحصل گفت‌و‌گوی خبرنگار آنا با رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان جنوبی است.


* تا پیش از این گفته می‌شد نزدیک به نیمی از آموزش عالی کشور بر عهده دانشگاه آزاد اسلامی است. جناب عالی نقش آموزش عالی غیردولتی را در تربیت نیروی انسانی متخصص در مقایسه با آموزش عالی دولتی تا چه حد می‌دانید و همچنین ارتقا و افزایش رشته‌های تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی و طبعا افزایش چشمگیر دانشجویان مقاطع فوق لیسانس و دکترای این دانشگاه را تا چه حد در توسعه همه جانبه کشور و ایجاد یک جریان اثربخش برای توسعه منابع انسانی مفید می‌دانید.؟


- چنانکه شما هم به خوبی مطلع هستید، دانشگاه آزاد اسلامی یکی از برکات انقلاب شکوه‌مند اسلامی است؛ مجموعه‌ای وسیع و غیردولتی که در سی سال گذشته علاوه بر توسعه آموزش عالی و توزیع عدالت آموزشی در کشور در عرصه‌های بین‌المللی نیز توفیقات ارزشمندی داشته است. در حقیقت این دانشگاه نقش ارزنده‌ای در توسعه منابع انسانی و تربیت نیروی متخصص و متعهد ایفا کرده و به الگویی موفق در توسعه منابع انسانی و گسترش آموزش عالی تبدیل شده است؛ چنان‌که خودتان هم یادآوری کردید با افزایش شمار دانش آموختگان مقاطع تکمیلی نقش این دانشگاه در جریان توسعه منابع انسانی کارآمد، متخصص و متعهد در سطح اجتماع بسیار بیشتر می‌شود و بالطبع با افزایش کارایی و اثربخشی دانش آموختگان مقاطع تحصیلات تکمیلی در جامعه به توسعه پایدار نزدیک‌تر می‌شویم.


مطابق نظر صاحب نظران و جامعه‌شناسان باید بگویم توسعهٔ نیروی انسانی جز با توسعهٔ آموزش عالی محقق نمی‌شود.


* با رشته‌های جدید ایجاد شده در مجموع چند رشته کار‌شناسی ارشد و دکتری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند وجود دارد؟ و اگر امکان دارد اسامی رشته‌های مقطع دکتری را ذکر کرده و بگویید که علاقه مندان برای ثبت نام در این رشته‌ها باید چه کار کنند؟


- رشته‌های مقطع دکتری و تخصصی دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند در مجموع هجده رشته شامل ده رشته در گروه علوم انسانی، دو رشته فنی مهندسی یک رشته هنر، یک رشته علوم پایه و چهار رشته در کشاورزی و منابع طبیعی است.


اسامی این رشته‌ها عبارت‌اند از: حقوق کیفری و جرم‌شناسی، مدیریت دولتی-مدیریت منابع انسانی، مدیریت بازرگانی-مدیریت بازاریابی، حسابداری، روان‌شناسی بالینی، روان‌شناسی تربیتی، روان‌شناسی عمومی، حقوق خصوصی، مهندسی برق-الکترونیک، مهندسی کامپوتر-نرم افزار، زبان و ادبیات فارسی، الهیات و معارف اسلامی-فقه و مبانی حقوق اسلامی، معماری، ریاضی-آنالیز، توسعه و ترویج و آموزش کشاورزی، اصلاح نباتات و بیوتکنولوژی، زراعت، علوم باغبانی-گیاهان دارویی؛ ادویه‌ای و نوشابه‌ای.


البته از سوی این دانشگاه به صورت گسترده در رسانه‌ها اسامی رشته‌ها اعلام شده اما در عین حال علاقه‌مندان برای کسب اطلاع از نزدیک به صد رشته کار‌شناسی ارشد و دکتری دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند می‌توانند به سایت دانشگاه به نشانیwww. iaubir. ac. ir مراجعه کنند.


* چنانچه توضیحاتی در مورد تاریخچه تلاش‌های صورت گرفته برای افزایش مقاطع تحصیلات تکمیلی و برنامه‌های آتی دانشگاه دارید، ارائه دهید؟


- تلاش برای توسعه مقاطع تحصیلات تکمیلی به عنون یک خواست و نیاز اساسی برای جامعه به‌ویژه استان خراسان جنوبی از مدت‌ها قبل آغاز شده بود و مسئولان دانشگاه این مساله را پیگیری می‌کردند تا اینکه با استعانت از الطاف الهی این مهم با پیگیری مجدانه و تلاش چندماهه واحد بیرجند و مساعدت‌های دکتر میرزاده و مسئولان مربوط در سازمان مرکزی، این آرزوی دیرین محقق شد.


هرچند اکنون تعداد رشته‌های ما در دوره‌های تکمیلی نزدیک به صد رشته شده است اما ما بدین حد قانع نیستیم و به تلاش و برنامه ریزی گسترده برای اخذ رشته‌های کاربردی متناسب با خواست و نیاز شهرستان و استان ادامه خواهیم داد و همچنان قدردان همه تلاشگران این عرصه و همه عزیزان و مسئولانی هستیم که ما را در رسیدن به آن مقصد عالی یاری کنند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته