دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 شهريور 1400 - 00:02
در گزارش آنا بخوانید؛

عاقبت ساقدوشی یانکی‌ها/ عراقی‌های همکار آمریکا از تکرار تراژدی افغانستان نگرانند

بسیاری از عراقی‌هایی که طی سال‌ها در استخدام نهادها و افراد خارجی مخصوصاً آمریکایی بوده‌اند، از تجربه سرنوشت مشابه اتباع افغانستانی که با غربی‌ها همکاری کردند، در هراسند.
کد خبر : 604737
ارتش آمریکا

به گزارش گروه جهان خبرگزاری آنا، هم‌اکنون عراقی‌هایی که سال‌ها با نهادها و افراد آمریکایی همکاری می‌کردند، با مشاهده ناکامی آمریکا در تخلیه متحدان دوران جنگ در افغانستان، اکنون بیش از هر زمان دیگری نگران هستند که سرنوشت مشابهی در انتظار آن‌ها نیز باشد.


میشل کرانز، نویسنده مقاله جالبی است که با دست زدن به یک تحقیق میدانی به بررسی این هراس فزاینده بین عراقی‌ها می‌پردازد. وی پای صحبت افرادی می نشیند که سال‌ها در خدمت نیروهای آمریکایی بوده‌اند از نگرانی‌های آن‌ها در صورت خروج کامل نیروهای آمریکایی از عراق می‌نویسد.


ایمن، مترجم سابق ارتش ایالات‌متحده در عراق، به کرانز می‌گوید که مشاهده وضعیت متحدان آمریکا در افغانستان که پس از خروج نظامیان ایالات‌متحده با حکومت طالبان روبه‌رو شده‌اند، حالتی خاص و شخصی است. وی که خواست تنها نام خانوادگی او به دلیل ملاحظات امنیتی استفاده شود، گفت: «آمریکایی‌ها متحدان افغانستانی خود را رها کردند. این امر ثابت می‌کند که آمریکایی‌ها به وعده خود عمل نمی‌کنند. این دیدگاهی‌ است که با توجه به عملکرد آمریکایی‌ها در افغانستان به ذهن من خطور کرده است.»


عراق و صدای رسای نه به آمریکا - ایرنا
تظاهرات میلیونی مردم عراق علیه حضور نظامی آمریکا


پشیمانی مترجمان عراقی از همکاری با آمریکا


ایمن یکی از هزاران عراقی‌ای است که در طول حضور ۱۸ ساله ایالات‌متحده در عراق با آمریکا همکاری کرده است و هشت سال است که منتظر دریافت ویزای آمریکاست. او مانند بسیاری دیگر، از اینکه آمریکا در مقابل گروه‌های مخالف حضور آمریکا در این کشور از وی و خانواده‌اش حمایت نکند در هراس است. ایمن می‌ترسد که وضعیتی مشابه افغانستان در عراق هم پیش بیاید یعنی آمریکایی‌ها به وعده خود عمل نکنند همان‌طور که برخی از افغان‌ها هنگام تسلط طالبان تجربه کردند. به‌هرحال تا پایان سال جاری میلادی قرار است که تنها نیروهای مشاوره‌ای و آموزشی ارتش ایالات‌متحده در عراق باقی بمانند و همه نیروهای عملیاتی واشنگتن باید این کشور را ترک کنند.



البیاتی مترجم سابق ارتش آمریکا در عراق می‌گوید: "تجربه افغانستان به همه مترجمان و پیمانکاران عراقی که با آمریکا همکاری کردند می‌گوید نباید منتظر لحظه آخر ماند"



یک توافق مشابه موافقنامه بین عراق و جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا حدود یک سال و نیم پیش بین دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا و طالبان منعقد شد اما آن زمان هیچ‌کس فکر نمی‌کرد که واشنگتن این‌گونه همه همکاران و هم‌پیمانان افغانستانی خود را رها کند و از معرکه فرار کند.


لازم به یادآوری است که تصمیم به خروج کامل و سریع نیروهای آمریکایی از افغانستان به قدری شتابزده بود که گوی و میدان را به دست طالبان داد و این گروه توانست در کمتر از ۱۱ روز سرتاسر افغانستان به جز دره پنجشیر را تصرف کند و پس از فرار محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهور فراری در روز ۲۴ مرداد ماه وارد کابل شود. طالبان بر اساس توافق با بایدن به آمریکا تا ۳۱ اوت (نهم شهریور) فرصت داد که خاک افغانستان را ترک کند. در پی این تحولات بود که خیل عظیمی از شهروندان خارجی و اتباع افغانی که با خارجی‌ها همکاری کرده بودند راهی فرودگاه کابل شدند تا کشور را ترک کنند. بسیاری توانستند با پروازهای نظامی و غیرنظامی کابل را ترک کنند اما بسیاری هم در افغانستان بدون حمایت شرکای غربی خود جا ماندند.


به گفته تحلیلگران، اگرچه در عراق اوضاع اندکی متفاوت با افغانستان است و توافق خروج آمریکایی‌ها بیشتر شبیه کاهش نیروهاست تا عقب‌نشینی کامل اما هراسی که ماجرای افغانستان ایجاد کرده، بسیار گسترده است.


درحالی‌که برخی از عراقی‌ها که با نهادها و افراد آمریکایی همکاری داشتند هنوز اعتقاد دارند که درخواست ویزای آن‌ها قبل از اینکه به خطر بیفتند، مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت، بسیاری دیگر امید خود را از دست‌ داده‌اند که ایالات‌متحده می‌تواند به آن‌ها در خروج از کشور کمک کند.


عمر، دیگر مترجم عراقی سابق ارتش آمریکا می‌گوید: «بدعهدی آمریکایی‌ها به هم‌پیمانان افغان خود امید من را از بین برده است. خیلی امیدوار بودم که ایالات‌متحده هرگز من را پشت سر نخواهد گذاشت ولی اکنون این اعتماد را از دست ‌داده‌ام. ما جان خود را فدا کردیم، خانواده‌های خود را فدا کردیم و برای حمایت از مأموریت آن‌ها در عراق شغل خطرناکی را بر عهده گرفتیم پس‌ازآن اگر آن‌ها ما را ترک کنند، ما را برای چه کسی رها می‌کنند؟»


وی که خواستار فاش نشدن نام خانوادگی خود به دلایل امنیتی شد، گفت: «وقتی متوجه شدم وعده‌های جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر افزایش قابل‌توجه ویزا برای عراقی‌ها به این زودی‌ها عملی نخواهد شد به‌شدت شوکه شدم.» عمر که فرد آینده‌نگری است و خیلی زیاد در مورد بدعهدی آمریکایی‌ها شنیده بود، در اوایل سال ۲۰۲۱ از عراق به مصر گریخت و از آنجا درخواست ویزای آمریکا را پی‌گیری می‌کند.




بیشتر بخوانید:


موساد نگران خروج آمریکا از عراق است


وزیر امور خارجه: آمریکا عامل اصلی ناامنی در منطقه است/ ایران از خروج نیروهای نظامی بیگانه و برگزاری انتخابات زودرس در عراق حمایت می کند




لازم به ذکر است بسیاری از مترجمان، زبان‌شناسان و پیمانکاران عراقی که با آمریکایی‌ها کار می‌کردند، واجد شرایط برنامه ویژه ویزای مهاجرت به آمریکا (اس. آی. وی) هستند که از سال ۲۰۰۶ برای متحدان آمریکا در عراق و افغانستان وجود داشت. این برنامه از سال ۲۰۱۴ به بعد برای متقاضیان جدید عراقی بسته شده است. تخمین زده می‌شود تا سال ۲۰۲۰ حدود یک‌صد هزار درخواست از عراقی‌ها و خانواده‌های آن‌ها برای دریافت مهاجرت اس. آی. وی وجود داشته باشد.


دینا البیاتی‌ که سابقاً ویزای اس. آی. وی دریافت کرده ولی هنوز در عراق است، می‌گوید: «باید منابع مالی لازم برای شروع مجدد بررسی پرونده‌های درخواست مهاجرت عراقی‌ها به آمریکا قبل از اینکه وضع مشابه افغانستان پیش آید در نظر گرفته شود.» البیاتی با یادآوری تجربه افغانستان به همه مترجمان و پیمانکاران عراقی که با آمریکا همکاری کردند، می‌گوید: «نباید منتظر لحظه آخر ماند».


بنا بر گزارش واشنگتن‌پست، بیش از یک هزار مترجم در عراق و افغانستان کشته شدند درحالی‌که سال‌ها منتظر رسیدگی به درخواست‌های مهاجرت خود بودند. به گفته کاروخ خوشناو، رئیس موسسه تحقیقاتی کُردی-آمریکایی در اربیل، کردستان عراق، پایان مأموریت رزمی آمریکا در عراق، بیشتر یک تغییر شکل است که برای تسکین احساسات ضدآمریکایی گروه‌های ضد آمریکا در عراق انجام‌شده است و منجر به کاهش چشمگیر تعداد سربازان نخواهد شد. بااین‌حال، تهدیدها علیه متحدان زمان جنگ ایالات‌متحده بسیار واقعی است.



یک مترجم عراقی با ناامیدی اعتراف می کند با شروع همکاری با آمریکایی‌ها آینده خانواده خود را "نابود" کرده است



بهتر است بدانیم که در پاسخ به این سؤال که چگونه ایالات‌متحده از پیش آمدن وضعیت مشابه افغانستان در عراق جلوگیری می‌کند، یک مقام وزارت خارجه آمریکا از مقایسه این دو کشور پرهیز کرد و ادعا کرد که نقش آمریکا در عراق با مأموریتش در افغانستان متفاوت بوده است.


بسیاری در عراق از برنامه ویژه ویزای مهاجرت به آمریکا ناامید شده‌اند


محمد یک مترجم دیگر که از سال ۲۰۱۲ منتظر بود تا ویزای اس. آی. وی را دریافت کند، نیز می‌گوید: «من خودم را مرده می‌دانم، اما به آینده خانواده‌ام فکر می‌کنم. من پدر چهار دختر هستم.»


شیرزاد جواهیر خضیر، استاد دانشگاه خاور نزدیک در قبرس و متخصص در مناطق مورد مناقشه عراق که مقیم اربیل است، نیز از ناامیدی عراقی‌ها در خصوص دریافت ویزای اس. آی. وی می‌گوید که شاهد افزایش علاقه به راه‌های دیگر مهاجرت غیر از اس. آی. وی در گروه‌های فیس‌بوکی بوده است.


اعتراف پایگاه آمریکایی به عقده‌ی واشینگتن درباره‌ی ایران/ چرا بایدن  نمی‌تواند روابط با تهران را اصلاح کند +فیلم - مشرق نیوز
بی تفاوتی جو بایدن به پرونده درخواست مهاجرت مترجمان عراقی ارتش آمریکا


خضیر، که خود با ارتش آمریکا به‌عنوان مترجم کار می‌کرد، می‌گوید: «این روزها بسیاری از مردم درباره نحوه درخواست برای گرفتن مهاجرت به آمریکا از طریق سازمان بین‌المللی مهاجرت (او. آی. ام) می‌پرسند. این بدان معناست که مردم نگران آنچه در افغانستان دیده‌اند هستند و می‌خواهند راهی برای خروج از عراق بیابند.»




بیشتر بخوانید:


مدعی رهبری جهان، ناکام از تأمین امنیت یک فرودگاه کوچک/ سرریز ناامنی از افغانستان به آمریکا


تحلیلگر لبنانی: آمریکا تا متحدانش را به بدبختی نیندازد آن‌ها را رها نمی‌کند




نیکار نیز که مترجم آمریکایی‌ها در خانقین بوده در سال ۲۰۱۴ به او. آی. ام مراجعه کرد و از آن زمان منتظر به ثمر رسیدن درخواست خود است. وی که خوش‌بین به نظر می‌رسد علی‌رغم ماجرای افغانستان هنوز معتقد است که آمریکا روزی به او کمک می‌کند تا عراق را ترک کند. در این میان واکنش وزارت خارجه آمریکا جالب به نظر می‌رسد که هنوز ادعا می‌کند کشورش متعهد به حمایت شرکاء در عراق است. اما محمد و عمر مطمئن نیستند که چقدر از ایمانشان به وعده‌های آمریکا باقی مانده باشد. هر دو در حال حاضر بیکار هستند و همچنان منتظر دریافت ویزای اس. آی. وی مانده‌اند.


عمر با ناامیدی اعتراف می کند با شروع همکاری با آمریکایی‌ها آینده خانواده خود را «نابود» کرده است. او، محمد و دیگر مترجمان عراقی خواستار بازگشایی برنامه اس. آی. وی برای متقاضیان جدید عراقی، تسریع درروند رسیدگی به درخواست‌ها و انتقال متقاضیان به کشورهای ثالث برای رسیدگی شده‌اند؛ اما گوش شنوایی وجود ندارد.


انتهای پیام/۴۱۵۵/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان ۰ نظر
یک مسلمان
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۱:۲۲
۰
الکاظمی درعراق بایدازافغانستان واشرف غنی ،درس عبرت بگیرد.
هلدینگ شایسته