دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت وگو با آنا

داریوش مصطفوی: مسوولان فدراسیون‌، صلاحیت دفاع از فوتبال ایران را ندارند/ سوشا آخرین قربانی مشکلات فرهنگی نخواهد بود

پیشکسوت فوتبال ایران گفت: جای تاسف دارد که فوتبال ایران که در آسیا جز برترین تیم‌های این قاره است در کنفدراسیون فوتبال آسیا و فیفا صاحب کرسی و نفوذ نیست تا وقتی که از سوی کشوری بی دلیل تهدید می‌شود بتواند از حقش دفاع کند.
کد خبر : 60461

داریوش مصطفوی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی آنا، در مورد ادعاهای عربستانی‌ها مبنی بر بازی نکردن تیم‌هایشان در ایران و تلاش برای منزوی کردن فوتبال ایران در آسیا اظهار داشت: «متاسفانه وضعیت فوتبال ما به جایی کشیده شده که عربستانی‌ها برای ما خط و نشان می‌کشند و سعی می‌کنند حیثیت فوتبال ایران را در آسیا زیر سوال ببرند. نکته مهم در این مورد این مساله است که در سال‌های اخیر چه عملکردی از خودمان نشان دادیم که عرب‌ها ما را تهدید می‌کنند و می‌گویند در ایران فوتبال بازی نمی‌کنند.»


وی ادامه داد: «در حال حاضر قدرت در سازمان‌های بین المللی فوتبال ربطی به سطح فنی فوتبال آن کشور ندارد. واقعیت این است درست است که ما از نظر فوتبال نسبت به عرب‌ها قدرتمندتر هستیم اما در AFC و فیفا قدرتی نداریم. متاسفانه مسوولان فوتبال ایران نتوانستند دوستان خوبی در فیفا پیدا کنند و عرب‌ها در این زمینه از ما بهتر کار کردند. جای تاسف دارد که فوتبال ایران که در آسیا جز برترین تیم‌های این قاره است در کنفدراسیون فوتبال آسیا و فیفا صاحب کرسی نیست و در چنین مواقعی چوب نداشتن کرسی در فیفا یا AFC را می‌خوریم.»


مسوولان فعلی فدراسیون‌ فوتبال صلاحیت دفاع از فوتبال ایران را ندارند


در اوایل بهمن ماه مجمع عمومی کنفدراسیون فوتبال آسیا در قطر برگزار می‌شود و قرار است رییس فدراسیون فوتبال ایران در این مجمع از فوتبال ایران دفاع کند. مصطفوی در خصوص راه‌های نشان دادن قدرت ایران در آسیا و نحوه دفاع از حق فوتبال ایران در این مجمع گفت: «در حال حاضر افرادی که در فدراسیون مشغول کار هستند، همه به فکر میز خودشان هستند. البته سازمان لیگ از این قاعده مستثنی است و واقعا تنها سازمانی در فدراسیون است که خوب کار می‌کند. بقیه مسوولان سازمان‌های فدراسیون تنها به فکر پست و مقام خودشان هستند و هیچ تخصصی در مجامع بین المللی ندارند. از نظر من مسوولان فعلی فدارسیون‌ فوتبال صلاحیت دفاع از فوتبال ایران را ندارند. من پیشنهاد می‌کنم افرادی خارج از فدراسیون که به قوانین فیفا مسلط هستند در این مجمع شرکت کنند. آدم‌هایی هستند که هم در AFC وجهه خوبی دارند و هم به زبان انگلیسی تسلط کامل دارند و این افراد باید برای دفاع از حیثیت فوتبال ایران به مجمع فوتبال آسیا اعزام شوند.»


وی افزود: «همه به این نکته واقف هستند که این یک موضوع فرا ورزشی است و باید مسوولان مملکت برای حفظ آبروی ورزش ایران در آسیا به این موضوع ورود کنند و افراد با وجهه بالا و مسلط به قوانین AFC را به این جلسه بفرستند. متاسفانه مسوولان فعلی فدراسیون فوتبال چنین شاخصه‌هایی ندارند و نمی‌توانند از حق ایران در فوتبال آسیا حمایت کنند.»


رییس اسبق فدراسیون فوتبال در ادامه درباره تغییرات ایجاد شده در اساسنامه فدراسیون فوتبال در آستانه انتخابات این فدراسیون بیان کرد: «آقایان کارشان را خوب بلد هستند و هر جا که نیاز ببینند برای منافع خودشان اساسنامه را تغییر می‌دهند. البته مشکل اصلی فوتبال ایران بعد از جام جهانی 2006 آلمان شروع شد که اساسنامه فدراسیون را تغییر دادند. درحال حاضر هم با تغییر در اساسنامه راه برای ماندن کفاشیان در فدراسیون باز می شود و مطمئن باشید که کفاشیان در فدراسیون فوتبال باقی می‌ماند و وضع فوتبال ما بهتر از این نخواهد شد.»


وی در ادادمه افزود: «صفایی فراهانی برای حذف رقبای خودش در انتخابات فدراسیون فوتیال در اساسنامه تغییراتی ایجاد کرد و سن 65 سال را برای نامزدها درنظر گرفت، در حالی که رییس فیفا 80 سال سن داشت. الان هم آقایان 70 سال را در نظر می‌گیرند و چند سال دیگر هم 75 سال را برای داوطلبین لحاظ می‌کنند. مهم این است که با این تغییرات فضا برای ماندن آنها در فدراسیون فوتبال مهیا می شود.»


سوشا مکانی اولین و آخرین قربانی مشکلات فرهنگی در فوتبال ایران نخواهد بود


پیشکسوت فوتبال ایران در مورد زندانی شدن سوشا مکانی و مشکلات فرهنگی بازیکنان فوتبال خاطرنشان کرد: «سوشا مکانی اولین و آخرین قربانی مشکلات فرهنگی در فوتبال ایران نخواهد بود. قبل از او هم بازیکنانی بودند که قربانی این ماجرا شدند و مطمئن باشید مکانی آخرین نفر هم نخواهد بود. مسوولان فوتبال این مملکت در امر فرهنگی ضعیف عمل کردند و نتوانستند راه‌های کنترل فرهنگی را به دست آورند.»


وی در پایان گفت: «ممکن است در قرارداد بازیکنان بندهایی را ایجاد کنند که بازیکنان را تحت نظر بگیرند، اما این راه چاره نیست و باید کاری کرد که بازیکن به صورت ذاتی خودش را کنترل کند. باید ریشه‌ای با این مساله برخورد شود و البته با روشی که در پیش گرفتیم نباید چندان به حل این مشکل امیدوار بود.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته