دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 دی 1394 - 10:50
مستوره برادران نصیری*

شنبه روز بدی بود

کد خبر : 60431

شهرداری تهران کار جالبی را شروع کرده، کمپین شهروند سالم با نمایش طرح‌های گرافیکی با موضوع شهروند سالم؛ طرح‌هایی که اتفاقا جذابیت بصری دارد و برگزیده آثار گرافیست‌های برجسته کشور است. مثلا در یکی از طرح‌ها از تصویر آشنای تبلیغات فست‌فود‌ها استفاده شده، یک ساندویچ همبرگر که به جای نان در کاهویی پیچیده شده و این توصیه که بهتر است در دو‌سوم وعده‌های غذایی سبزیجات مصرف کنیم. در مورد مصرف زیاد نمک و شیرینی‌جات هم تبلیغات جالبی روی بیلبوردها و پرتابل‌های شهری دیده می‌شود.


نمک و قند متهمان اصلی شیوع بیماری‌های غیرواگیر محسوب می‌شوند، از همان سال‌ها که بشر از دست طاعون و وبا و اسهال و سل به مدد پیشرفت‌های علوم پزشکی نجات پیدا کرد، خیلی طول نکشید که در عوض با دست خودش بیماری تراشید. افزایش شهرنشینی، سبب شد تا سرعت جای سلامت را بگیرد و زندگی سالم جایش را به مصرف مواد غذایی مضر، دخانیات، نداشتن تحرک و ورزش و استرس بدهد. انواع سرطان‌ها، بیماری‌های قلب و عروق، دیابت و فشار خون محصول همین سبک زندگی است.


اما سوال اینجاست، این‌ موضوعات جدید است؟ در مورد مضرات نمک و شکر نمی‌دانیم؟ کسی پیدا می‌شود که نداند ورزش چقدر نیاز است؟فست‌فود را می‌توان بدون عذاب وجدان خورد؟


یکی از همین طرح‌های کمپین شهروند سالم، عکس سیگاری را با این جمله نشان می‌دهد: "از شنبه دیگه سیگار نمی‌کشم." موضوع همین است، همه ما هر آنچه که این روزها روی در و دیوار شهر نقش بسته را می‌دانیم، اتفاقا همه منتظر شنبه‌ای هستیم که آخرین سیگارمان را دود کنیم، لباس ورزشی بپوشیم، در پارک بدویم و شام سالم و سبکی را نوش‌جان کنیم. اما متاسفانه این شنبه از راه نمی‌رسد چون زور تنبلی و لذت‌های لحظه‌ای می‌چربد به فهرست بیماری‌هایی که حالا خدا را چه دیدیم، شاید سراغ ما نیامد!


*دبیر گروه اجتماعی خبرگزاری آنا


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب