دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 شهريور 1400 - 08:39

قراردادهای دانشگاه آزاد در اتاق شیشه‌ای

سامانه ثبت قراردادهای دانشگاه آزاد اسلامی با همکاری مشترک معاونت توسعه و مدیریت منابع دانشگاه آزاد اسلامی، مرکز نظارت، ارزیابی، بازرسی و رسیدگی به شکایات و مرکز فناوری اطلاعات و شبکه علمی دانشگاه راه‌اندازی شده است.
کد خبر : 604256
عکس جدید سر در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی



به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرگزاری آنا، یکی از پایه‌های اساسی در تمام حکومت‌های شفاف، حق دسترسی آزاد به اطلاعات است. این حق، یکی ازمهم‌ترین مصادیق آزادی‌های فکری اسـت؛ چراکه افراد با کمک اطلاعات درسـت و سنجیده می‌توانند به پرورش فکر و ذهن خود بپردازند و افکار خود را منتشر کنند. در جوامع توسعه‌یافته و پیشرفته امروزی، تعریف شفافیت تنها مربوط به ارائه اطلاعات صرف و یا امکان دسترسی به آنها نیست بلکه باید کیفیت اطلاعات نیز مدنظر قرار گیرد تا آن شفافیتی که مدنظر است، محقق شود.


درواقع، ارائه یک‌سری اطلاعات خام تنها راه رسیدن به شفافیت نیست بلکه کیفیت اطلاعات نیز باید به‌نحوی باشد که بتوان هم در سریع‌ترین زمان ممکن آن را مورد جست‌وجو قرار داد و هم از تمام ضمائم آن مطلع شد تا بتوان متناسب با آن ضمائم و مدارک، اطلاعات را تجزیه و تحلیل کرد.


دانشگاه آزاد اسلامی نیز از مدت‌ها پیش بحث شفافیت و دسترسی آزاد به اطلاعات را به‌عنوان یکی از اهداف کلیدی و عمده مدنظر خود قرار داد. این رویکرد از زمان ورود دکتر علی‌اکبر ولایتی به‌عنوان رئیس هیات‌مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی از سال 95 آغاز شد. دکتر ولایتی بر این باور است که دانشگاه آزاد اسلامی ملک شخصی هیچ‌کس نیست و هزینه دانشگاه از محل خیریه و هزینه‌های مردم تأمین شده پس باید جوابگوی مردم بود.


دسترسی آزاد به اطلاعات همان راهکاری است که دانشگاه آزاد را به این هدف می‌رساند. این روزها دانشگاه آزاد اسلامی به‌سمت تبدیل شدن به یک سیستم شفاف و سامانه‌سپار در حرکت است که همه حرکات و رفتار آن دیده می‌شود. در گذشته و زمانی که دانشگاه آزاد اسلامی یک دانشگاه زنجیره‌ای متفرق بود، اطلاعات واحدها وجود نداشت، اما اکنون عملکرد گذشته و حال دانشگاه به‌صورت شفاف و به‌روز در دسترس مدیران است.


شفافیت در امور مالی اولین اقدامی بود که در این راستا انجام شد و حالا در گامی دیگر قرار است اطلاعات تمام قراردادهایی که در دانشگاه آزاد اسلامی منعقد می‌شود، شفاف شود. روز یکشنبه همین هفته بود که سامانه ثبت قراردادهای دانشگاه آزاد اسلامی با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، عنایت‌الله ملکی‌تبار رئیس مرکز نظارت، ارزیابی، بازرسی و رسیدگی به شکایات و مسعود همتی رئیس مرکز فناوری اطلاعات و شبکه علمی دانشگاه رونمایی شد تا گامی دیگر برای شفافیت برداشته شود.


درواقع لزوم تمرکز قراردادها برای ایجاد شفافیت از طریق ایجاد سامانه‌ای متمرکز در دانشگاه آزاد اسلامی موضوعی است که همواره موردتوجه دکتر طهرانچی، رئیس دانشگاه بوده که تاکنون در این دانشگاه اجرا نشده بود و حالا قرار است کار خود را کلید بزند.


شفافیت، انضباط‌بخشی و شبکه‌سازی مدنظر قرار گرفت


مسئولان دانشگاه با راه‌اندازی سامانه ثبت قراردادهای دانشگاه آزاد اسلامی با یک تیر، چند نشان زده‌اند. اول اینکه اطلاعات این قراردادها شفاف می‌شود و در گام بعدی دانشگاه با این اقدام به‌سمت شبکه‌سازی و هوشمندسازی حرکت می‌کند. انضباط‌بخشی در فعالیت‌های دانشگاه مبتنی‌بر مدیریت یکپارچه داده‌ها و اطلاعات می‌تواند تصمیم‌گیری‌های مدیریتی در سطح کلان دانشگاه، استان‌ها و واحدهای دانشگاهی را بیشتر اثربخش کند.


همچنین شرایط برای گرفتن پروژه‌های دانشگاهی و انعقاد قراردادها تسهیل می‌شود. شرایط موجود در سیستم قراردادهای دانشگاه و عدم دسترسی به این قراردادها در فضایی متمرکز ممکن است باعث شود دانشگاه از برخی فرصت‌های استثنایی محروم شود، علاوه‌بر آن ممکن است برخی ذی‌نفعان دانشگاه نیز از شناسایی فرصت‌های اقتصادی و... موجود در دانشگاه مطلع نشوند.


با این اوصاف، از این پس در راستای شفاف‌سازی، انضباط، نظارت و ساماندهی قراردادهای منعقده دانشگاه (اعم از سازمان مرکزی، استان‌ها، واحدها، مراکز آموزشی و سما)، این سامانه برای ثبت قراردادها و دریافت شناسه یکتا به آدرس اینترنتیhttps://contract.iau.ir طراحی و پیاده‌سازی شده است.


قراردادها از ابتدای سال مالی 1401-1400 ثبت می‌شوند


تمام واحدها، مراکز آموزشی و معاونت آموزش عمومی و مهارتی (سما) از ابتدای سال مالی 1401-1400 تمام قراردادهای خود را در سامانه مزبور وارد کرده و در اسرع وقت با معرفی نماینده خود به مرکز فناوری اطلاعات و شبکه علمی دانشگاه برای دریافت کاربری سامانه و آموزش‌های لازم اقدام می‌کنند.


سامانه ثبت قراردادهای دانشگاه آزاد اسلامی با همکاری مشترک معاونت توسعه و مدیریت منابع دانشگاه آزاد اسلامی، مرکز نظارت، ارزیابی، بازرسی و رسیدگی به شکایات و مرکز فناوری اطلاعات و شبکه علمی دانشگاه راه‌اندازی شده است.


پیش از این، ثبت قراردادهای دانشگاه آزاد اسلامی دارای سیستم کدینگ واحد نبود، اما با راه‌اندازی این سامانه، این قابلیت فراهم شده تا به تمام قراردادها از کوچک‌ترین واحد دانشگاه آزاد اسلامی تا سازمان مرکزی یک کد اختصاصی تعلق بگیرد. مرکز فناوری اطلاعات و شبکه علمی دانشگاه آزاد اسلامی با استفاده از دانش داخلی خود توانسته این سامانه را توسعه دهد.


هر قرارداد دارای یک کد شناسایی یکتاست


عنایت‌الله ملکی‌تبار، رئیس مرکز نظارت، ارزیابی، بازرسی و رسیدگی به شکایات دانشگاه آزاد اسلامی از جزئیات این سامانه و البته اهداف آن سخن گفت. به گفته او هدف اصلی از راه‌اندازی سامانه ثبت قراردادهای دانشگاه آزاد اسلامی که ایده اولیه آن توسط دکتر طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ارائه شده، کمک به مدیریت قراردادهای واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی است.


رئیس مرکز نظارت، ارزیابی، بازرسی و رسیدگی به شکایات دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه سامانه ثبت قراردادهای دانشگاه به مدیریت بهتر قراردادها کمک خواهد کرد، ادامه داد: «تمام قراردادها در سطح واحدهای این دانشگاه در این سامانه ثبت شده و یک کد یکتا یا یونیک به آنها اختصاص داده می‌شود. این کد ده‌رقمی است و براساس آن مشخص می‌شود هر قرارداد متعلق به کدام استان و واحد در دانشگاه آزاد اسلامی است.»


ملکی‌تبار در ادامه تصریح کرد: «در دانشگاه آزاد اسلامی پیش از این سامانه‌ای وجود نداشت تا قراردادهای منعقدشده در آن ثبت شود؛ بنابراین از این پس ثبت سیستماتیک تمام قراردادهای منعقدشده در دانشگاه آزاد اسلامی توسط این سامانه انجام خواهد شد. همچنین در سامانه این امکان فراهم شده تا علاوه‌بر تمام قراردادها، اسناد، مدارک، ضمائم و بار مالی (درآمدی و یا هزینه‌ای) و... در آن قابل رویت باشد.»


هر کد یکتا متعلق به یک قرارداد است


رئیس مرکز نظارت، ارزیابی، بازرسی و رسیدگی به شکایات دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه هر کد تنها متعلق به یک قرارداد است، توضیح داد: «با وارد کردن این کد در سامانه به‌راحتی مشخص می‌شود که آن قرارداد متعلق به کدام واحد دانشگاهی، در رابطه با چه موضوعی و در چه تاریخی منعقد شده است. به‌عبارت بهتر تاریخ شروع و اتمام قرارداد و درنهایت تمام اطلاعاتی که یک قرارداد می‌تواند داشته باشد، با این کد قابل رویت خواهد بود.»


ملکی‌تبار در ادامه اظهار کرد: «پیش از این هیچ سامانه‌ای در این خصوص وجود نداشت تا اطلاعات قراردادها به‌صورت متمرکز ثبت و جمع‌آوری شوند، بنابراین با راه‌اندازی این سامانه گامی دیگر برای شبکه‌سازی اطلاعات دانشگاه آزاد اسلامی برداشته شده است.»


او در پاسخ به اینکه این سامانه از چه زمانی کار خود را آغاز کرده و تاکنون چند قرارداد به‌صورت آزمایشی در آن ثبت شده است، توضیح داد: «سامانه ثبت قراردادهای دانشگاه روز یکشنبه با حضور دکتر طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی رونمایی شد. با دستور ایشان مقرر شد تمام قراردادهایی که از این به‌بعد منعقد می‌شود در این سامانه ثبت شود.»


اطلاعات 140 قرارداد واقعی به‌صورت تست در این سامانه وارد شد


ملکی‌تبار با تاکید بر اینکه این سامانه تا روز یکشنبه توسط کارشناسان مرکز نظارت، ارزیابی، بازرسی و رسیدگی به شکایات در حالت تست بود، افزود: «فعلا اطلاعات 140 قرارداد واقعی به‌صورت تست در این سامانه وارد شده است. این اطلاعات از واحدها جمع‌آوری و به‌صورت تست به‌همراه تمام فیلدهای درنظر گرفته‌شده ازجمله تاریخ قرارداد و... در سامانه ثبت شد.»


او در ادامه خاطرنشان کرد: «همچنین در این اطلاعات مشخص شد که به‌طور مثال فلان قرارداد با شخص حقیقی منعقد شده است یا با شخص حقوقی. همچنین موضوع هر قرارداد، اسم شرکت و تمام ضمائم قرارداد و... در سامانه وارد شده است.»


رئیس مرکز نظارت، ارزیابی، بازرسی و رسیدگی به شکایات دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: «با دستور دکتر طهرانچی قرار شده است که از اول شهریور تمام قراردادها در این سامانه ثبت شود. درحال‌حاضر نیز مرکز فناوری اطلاعات و شبکه علمی دانشگاه درحال ساخت یوزر برای تمام واحدهای دانشگاهی و سازمان سماست.»


تمام واحدها برای ثبت اطلاعات قراردادهای خود تحت آموزش قرار می‌گیرند


او با تاکید بر اینکه همچنین قرار است تمام واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی برای ثبت اطلاعات قراردادهای خود تحت آموزش قرار بگیرند، افزود: «واحدها از حدود دو هفته آینده ثبت اطلاعات را آغاز کرده و اطلاعات تمام قراردادهایی که از تاریخ اول شهریور منعقد کرده‌اند در سامانه وارد خواهند کرد.»


این سامانه دارای داشبورد مدیریتی و گزارش‌ساز است


او با بیان اینکه راه‌اندازی سامانه ثبت قراردادهای دانشگاه آزاد اسلامی کمک می‌کند تا مدیریت منابع بهینه‌تر شود، ادامه داد: «این سامانه دارای داشبورد مدیریتی و گزارش‌ساز است؛ داشبورد مدیریتی و گزارش‌ساز برای مشاهده اطلاعات تمام قراردادهای ثبت‌شده به‌همراه اسناد، مدارک و ضمائم در سطح کشور امکان گزارش‌گیری از داده‌ها و اطلاعات موجود در سامانه برمبنای نیاز مدیران و رؤسای ارشد سازمان مرکزی را فراهم کرده است.»


ملکی‌تبار در پاسخ به اینکه راه‌اندازی سامانه ثبت قراردادهای دانشگاه آزاد اسلامی چقدر می‌تواند به بحث شفافیت در دانشگاه کمک کند، گفت: «با ثبت قراردادها، اطلاعات تمام آنها درمعرض دید قرار گرفته و به بحث شفاف‌سازی کمک خواهد کرد. درواقع با ثبت این اطلاعات مشخص می‌شود که چه قراردادی در کدام نقطه از کشور به امضا رسیده است.»


امکان دسترسی به اطلاعات در سریع‌ترین و ساده‌ترین حالت ممکن


او در پاسخ به اینکه هدف راه‌اندازی این سامانه چه بوده است، توضیح داد: «امکان دسترسی به اطلاعات قراردادها در سریع‌ترین و ساده‌ترین حالت ممکن و فراهم شدن زمینه شناسایی فرصت‌ها و تهدیدها مهم‌ترین هدفی است که از راه‌اندازی سامانه ثبت قراردادها دنبال می‌شود. همچنین کاهش هدررفت بودجه و افزایش راندمان در تصمیم‌گیری‌های مدیریتی و امکان قابلیت مقایسه قراردادهای مشابه نیز درنظر گرفته شده است.»


رئیس مرکز نظارت، ارزیابی، بازرسی و رسیدگی به شکایات دانشگاه آزاد اسلامی درباره قابلیت‌های سامانه نیز اظهار کرد: «در این سامانه امکان جست‌وجو در قراردادهای تمام واحدها و همچنین مشاهده آمار کلی و جزئی قراردادها برحسب استان‌ها، واحدها و مراکز، پیمانکاران، مجریان، کد شناسایی یکتا و... فراهم شده است.»


کد شناسایی یکتا یا همان یونیک چیست؟


او درباره جزئیات کد شناسایی یکتا یا همان کد یونیک نیز گفت: «در ابتدا اطلاعات قرارداد توسط کاربر واحد در سامانه وارد شده و و به کارتابل رئیس واحد ارجاع داده می‌شود. چنانچه این اطلاعات مورد تایید رئیس واحد باشد شماره‌ای به قرارداد ثبت‌شده اختصاص می‌یابد که قابل درج در نسخه فیزیکی قرارداد است.»


ملکی‌تبار ادامه داد: «پس از درج قرارداد در سامانه توسط کاربر واحد، شرایط استعلام طرف قرارداد در لیست سیاه توسط ریاست واحد فراهم خواهد شد.»


رئیس مرکز نظارت، ارزیابی، بازرسی و رسیدگی به شکایات دانشگاه آزاد اسلامی درباره آمار کلی قراردادها برحسب مناطق، استان‌ها و واحدها هم توضیح داد: «در این قابلیت تعداد، مبلغ، محل اجرا، تاریخ شروع و خاتمه، طرف قرارداد و... به‌صورت تجمیعی و ماهانه در تمام مناطق، استان‌ها و واحدهای کشور نمایش داده می‌شود.»


به گفته او امکان جست‌وجو و مشاهده اطلاعات قراردادهای مربوط به یک مجری خاص نیز در سامانه ثبت قراردادهای دانشگاه آزاد اسلامی فراهم شده است که قطعا به شفاف‌سازی در دانشگاه کمک خواهد کرد.


منبع: روزنامه فرهیختگان


انتهای پیام/



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته