دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 شهريور 1400 - 00:10
آنا بررسی می‌کند؛

پتروشیمی صنعتی که تحریم کنندگان را سردرگم کرد

تنوع بالای محصولات پتروشیمی و بازار وسیع محصولات ایران شرایط را برای تحریم این صنعت غیرممکن کرده است.
کد خبر : 603603
پتروشمی



به گزارش خبرنگار حوزه انرژی گروه اقتصاد خبرگزاری آنا، تجربه دور گذشته تحریم‌ها و بازگشت دوباره محدودیت‌ها از سال ۹۷، نشان داد که گام اول تحریم‌ها همواره با ممنوعیت فروش نفت همراه بوده است، این شناخت آمریکا و شرکای غربی آن از پاشنه آشیل کشور، در سال‌های اخیر بار دیگر بر اهمیت توسعه صنعت پتروشیمی صحه گذاشته است. از سوی دیگر به دلیل تحریم‌های نفتی، ایران بسیاری از بازارهای خود برای فروش نفت را از دست داده است و بازگشت دوباره خریداران با توجه به شرایط بازار در کوتاه مدت امکان‌پذیر نیست و از همین رو باید به دنبال راهکار دیگری برای افزایش درآمدهای نفتی خود باشد.


صنعت پتروشیمی به دلیل حجم، تنوع و گستردگی محصولات و فرآورده‌هایش و نیز به واسطه میزان بالای خریداران خارجی و بازار مناسب در کشورهای همسایه به راحتی تحریم پذیر نیست. تنوع تولید محصولات پتروشیمی در کشور به ۳۵۰ نوع محصول می‌رسد که این تولیدات به دلیل گستردگی بازار با صدها خریدار به ده‌ها مقصد صادراتی روبه رو است، این تنوع بالا باعث انعطاف پذیری مناسبی در صنعت پتروشیمی شده است. یکی از دیگر از عوامل برتری مواد پتروشیمی در قیاس با نفت خام تنوع در حمل زمینی و دریایی است از سوی دیگر پتروشیمی همچون نفت مبادی مشخص صادراتی و نفتکش‌های عظیم قابل ردیابی ندارد. با احتساب این شرایط هر چقدر در زمینه توسعه صنایع پایین دستی حرکت کنیم و محصولات اولیه را به محصولات نهایی متنوع تبدیل کنیم، میزان آسیب پذیری صنایع پتروشیمی از تحریم‌های یکجانبه آمریکا کاهش پیدا خواهد کرد. حضور پررنگ محصولات پتروشیمی در بازار باعث افزایش درآمدهای ارزی می‌شود و اثرات منفی ناشی از محدودیت‌های یکجانبه آمریکا را به حداقل برساند. بنابراین اغراق نیست که بگوییم ما هیچ راهی جز پیگیری صنایع تبدیلی و افزایش محصولات متنوع با ارزش افزوده بیشتر نداریم.


مشکلی برای صادرات مواد پتروشیمی نداریم


در همین خصوص احمد مهدوی ابهری رئیس انجمن کارفرمایی پتروشیمی با اشاره به اینکه در سال گذشته ۱۱ واحد پتروشیمی به بهره‌برداری رسید، اظهار کرد: این موضوع رشد ۱۰ درصدی تولید محصولات پتروشیمی را در پی داشت و توانستیم در صادرات بهتر عمل کنیم.


به گفته دبیر انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی صادرات محصولات پتروشیمی در سال ۹۹ در مقایسه با سال قبل از آن افزایش ۱۳ درصدی را تجربه کرده است، امسال نیز با توجه به اینکه حجم بالایی از افزایش تولید طرح‌های بهره‌برداری شده در جهش دوم صنعت پتروشیمی طی سال ۹۹ در سال جاری محقق شده که در نهایت این افزایش تولید میزان صادرات را نیز به همان نسبت بالا برده است.


ابهری با تاکید بر اینکه با وجود موانعی که تحریم‌ها ایجاد کرده اما مشکلی برای صادرات نداریم، گفت: طبق روال تعریف شده، انتقال پول صادرات پتروشیمی به کشور در حال انجام است.


خام فروشی در پتروشیمی ممنوع


در همین خصوص سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور در سفر به خوزستان با اشاره به اهمیت توسعه زنجیره پتروشیمی اظهار کرد: صنایع پایین‌دستی پتروشیمی در کنار ارزش افزوده بالا، ظرفیت افزایش اشتغال دارند، بنابراین باید تلاش کنیم در بخش پتروشیمی، خام‌فروشی نکنیم و این از ضرورت‌هایی است که باید در استان خوزستان تقویت شود.


وی با اشاره به لزوم توجه به صنایع پایین‌دستی پتروشیمی در مسیر افزایش اشتغال، یادآور شد: صنایع پایین‌دستی پتروشیمی در کنار ارزش افزوده بالا، ظرفیت افزایش اشتغال دارند، بنابراین باید تلاش کنیم در بخش پتروشیمی، خام‌فروشی نکنیم و این از ضرورت‌هایی است که باید در استان خوزستان تقویت شود.


رشد صنعت پتروشیمی در سایه تحریم


محمد مرادی کارشناس حوزه انرژی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار آنا، با اشاره به افزایش تولید مواد پتروشیمی در کشور اظهار کرد: صنعت پتروشیمی در سایه تحریم‌ها رشد مناسبی داشته است و حتی بسیاری از مدیران نفتی که اعتقادی به توسعه صنایع پتروشیمی نداشته‌اند را مجاب به تغییر نگرش نسبت به این صنعت استراتژیک کرده است به گونه‌ای که میزان تولید این صنعت تا پایان سال به ۱۰۰ میلیون تن خواهد رسید و در جهش سوم پتروشیمی میزان تولیدات به ۱۳۳ میلیون تن خواهد رسید.


این کارشناس حوزه انرژی تصریح کرد: هدف گذاری برای جهش سوم تولید با اما و اگرهایی همراه است و اُفت فشار گاز در کنار محدودیت‌های تأمین برق نگرانی‌هایی را در خصوص رسیدن به این هدف گذاری ایجاد کرده است، ‌ تأمین خوراک و انرژی مورد نیاز بخش مهمی از هدف گذاری برای رسیدن به این مهم است.


وی افزود: البته باید به این موضوع اذعان کرد که حرکت به سمت تولید محصولات با ارزش افزوده بالا در این صنعت باید شتاب پیدا کند تا شاهد افزایش درآمدهای ارزی در کشور باشیم.


انتهای پیام/




انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته