مأموریت دانشگاه علامه طباطبایی ارتقای وضعیت آموزشی، پژوهشی و بینالمللی است
شجاع احمدوند، در گفتوگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا با اشاره به مأموریتهای تعیینشده برای دانشگاه علامه طباطبایی گفت: نمیتوان انتظار داشت که یک مأموریت معین و مشخص برای هر دانشگاه اعلام شود، ما بهعنوان یک دانشگاه تخصصی علوم انسانی باید کیفیت آموزش و پژوهش را ارتقا دهیم، رتبهمان را حداقل میان دانشگاههای داخلی بالا و در مواجهه با دانشگاههای بینالمللی سطح خود را ارتقا دهیم. این موارد با وجود مصائب در حوزه علوم انسانی، تلاشی مضاعف میطلبد.
وی افزود: برای مثال، ممکن است یک دانشگاه علوم پایه یا فنی و مهندسی، از یک پایاننامه چند مقاله در بیاورد اما در حوزه علوم سیاسی، حقوق، جامعهشناسی، روانشناسی و ... مقالهنویسی دشوارتر است. حتی برخی از مجلات خارجی به این موارد با نگاهی ارزشی نگاه میکنند. بنابراین ما باید استادان را با منطقهای بینالمللی آشنا و برای واردکردن آنها به این چرخه بینالمللی کنیم. ما میتوانیم ارتقای وضعیت آموزشی، پژوهشی و بینالمللی را بهعنوان مأموریت دانشگاه اعلام کنیم.
وی در مورد تفاوت مأموریت فعلی دانشگاه علامه طباطبایی با مأموریتهای گذشته این دانشگاه بیان کرد: این مأموریت با مأموریتهای سابق آنچنان تفاوتی ندارد و نمیشود هر سال یک مأموریت مستقل را برای دانشگاه تعریف کرد. ممکن است یک دانشگاه فنی و حرفهای، پروژهای چندساله را برای خود تنظیم کند که معمولاً برنامههای استراتژیک به این صورت هستند. برنامه استراتژیک به این صورت است که یک برنامه چند ساله و سپس یک برنامه عملکردی سال به سال در نظر گرفته میشود.
معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: من نمیتوانم راجع به دیگر قسمتهای دانشگاه صحبت کنم اما در حوزهام که معاونت آموزشی است، میتوانم بگویم که در سال گذشته، اهدافی را مانند جذب، توانافزایی و توسعه حرفهای اعضای هیئتعلمی، توسعه کمی و کیفی و مهارت دانشجویان، بازاندیشی، بازسازی و بازآفرینی برنامههای آموزشی دانشگاه را در نظر گرفتیم. ما ناگزیر به برگزاری برخی دورهها در مقاطع مختلف دانشگاه هستیم. نوع مدیریت کلاسی نیز برایمان اهمیت دارد. برای این موارد برنامهریزی انجام دادیم.
وی اظهار کرد: هدف چهارم، ساماندهی نظام سنجش، ارزیابی و نظارت آموزشی در حوزه دانشگاه (استادی و دانشجویی) است. متناسبسازی و کیفیسازی منابع انسانی، علمی و مادی در حوزه معاونت آموزشی، تخصیص بودجههای لازم و ارتقای برخی تکنولوژیها مانند کلاسهای هیبریدی که در برخی دانشکدهها برگزار شد، نیز یکی از این اهداف است. ما همچنین در شرایط بینالمللی آینده میتوانیم دوره مشترک بگذاریم و یک استاد بینالمللی را دعوت کنیم، به نحوی که تعدادی دانشجو بهصورت حضوری و تعدادی دیگر بهصورت مجازی کلاس را دنبال کنند.
توسعه مسئولیتپذیری اجتماعی یکی از اهداف دانشگاه است
احمدوند تصریح کرد: هدف ششم، توسعه مسئولیتپذیری اجتماعی دانشگاه و هدف هفتم، بازمهندسی خدمات آموزشی مبتنی بر تکنولوژیهای نوین است. برای مثال، سامانه گلستان از یک سال پیش، بهعنوان سامانه آموزشی برای دانشجویان در نظر گرفته شد که بسیاری از فرآیندهای ما مانند فراغت از تحصیل، ثبتنام، کلاسها و ... را بهآسانی در دسترس قرار میدهد. مثلاً در برنامه یک ساله حوزه آموزشی که مبتنی بر برنامه استراتژیک دانشگاه بود، بسیار عالی پیش رفت.
بیشتر بخوانید:
نگاه بینرشتهای استادان در تدوین برنامههای درسی بینرشتهای
برگزاری دوره مهارت زندگی برای دانشجویان جدیدالورود علامه طباطبایی
مشارکت استادان دانشگاه علامه در برگزاری دورههای مهارتافزایی
وی در ادامه عنوان کرد: هر کدام از این برنامهها را میتوان به چند راهبرد و سیاست مختصر تقسیم کرد که از دل هر سیاست، یک سری پروژههای اجرایی استخراج میشود. برای مثال، هنگامی که از بازمهندسی فرآیندهای خدمات آموزش مبتنی بر تکنولوژی صحبت میکنیم، راهبردها ساماندهی خدمات الکترونیکی آموزشی دانشگاه است و در ذیل این مورد، چند سیاست و راهبرد راهاندازی شده است. سیاست نخست، استقرار مرکز یادگیری الکترونیکی دانشگاه است، در گذشته، چنین مرکزی نداشتیم. تأیید چنین مرکزی دشوار است.
وی اذعان کرد: سپس برای استقرار این سیاست، یک سری پروژه تعریف کردهایم. برای مثال، پروژه نخست، امکانپذیری و مطالعه الزامات ایجاد مرکز یادگیری الکترونیکی، گزینه دوم، مطالعه و طراحی ساختار مرکز یادگیری الکترونیک و پروژه سوم، تثبیت ساختار و راهاندازی است؛ با این اوصاف و با اشاره به آن هفت مورد، راهبردها، سیاستها و پروژههای آنها مشخص میشود. مسئولیت هر پروژه را به هر دانشکده دادیم و آن واحد گزارشهای دورهای به تحویل میدهد؛ بنابراین با منعکس کردن پروژهها، برنامههای عملیاتی خود را معرفی میکنیم و پیش میرویم.
احمدوند در انتها در مورد میزان مهارتافزایی دانشجویان در دانشگاه علامه طباطبایی افزود: بنیانگذار مهارتافزایی در کشور دانشگاه علامه بود و هیچ دانشگاهی دورههای مهارتافزایی برای دانشجویان برگزار نکرده بود. مدیریتی را تحت عنوان مدیریت آموزشهای تخصصی دانشگاه و مهارتافزایی ایجاد کردیم. بالغ بر ۱۰ هزار نفر دانشجو در این دورهها حضور داشتند. با هماهنگی مدیران گروهها و رئیس دانشکدهها دورههایی را تعریف کردیم. دورههای عمومی (فن بیان و ...) را که شامل تمام دانشجویان میشود و دورههای تخصصی (مذاکرات دیپلماتیک و ...) که مختص به گروه خاصی است را برگزار میکنیم. برای هر دانشجویی یک دوره عمومی و یک دوره تخصصی را بهطور رایگان ارائه میدهیم. پس از اتمام استفاده رایگان از دو دوره، دانشجو برای دیگر دورهها باید هزینه بسیار پایینی پرداخت و از استادان درجه یک و بسیار عالی استفاده کند.
انتهای پیام/۴۰۴۰/
انتهای پیام/