دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

قلب و عقل دو جنبه قضاوت و لذت

مریم کاظمی نویسنده، کارگردان و بازیگر تئاتر، در یاداشتی پس از دیدن اجرای نمایش «ژنرال‌ها»، لذت تماشای یک نمایش را اولین اولویت برای قضاوت یک اثر هنری عنوان کرد.
کد خبر : 60339

به گزارش گروه فرهنگی آنا، در متن یاداشت مریم کاظمی -هنرمند تئاتر و تئاتر کودک و نوجوان- آمده است:


«هفته گذشته نمایش «ژنرال‌ها» به کارگردانی آقای مشهدی عباس را در کانون پرورش فکری تماشا کردم و به پیشنهاد همکارم بر آن شدم تا یاداشتی بر این اجرا بنویسم.


انتظارمان از دیدن یک نمایش ویژه کودک و نوجوان چیست، وقتی به دیدن نمایشی می‌رویم ایا انتظاراتمان برآورده شده است یا اصلا خیلی اهمیت دارد که قانع بشویم و آیا این موضوع در قضاوتمان تاثیر می‌گذارد.


دیدن نمایش‌ها قلب و عقل ما را هدف قرار می‌دهند. پس برای قضاوت باید هردو جنبه را در نظر بگیریم ولی نباید یادمان برود که لذت تماشای یک نمایش بر همه چیز الویت دارد.


اگر نمایش «ژنرال‌ها» را با قلب و احساس تماشا کنید از انرژی و تلاش گروهی برای شاد کردن مخاطب لذت می‌برید. بازی‌های هماهنگ و موسیقی شاد و رنگ‌آمیزی چشم‌نواز تماشایی است. در کنار اینها کوشش کارگردان برای تصویرسازی مخاطب کودک باتوجه به جزئیات ساختاری اجرا اعم از عروسک‌ها وحجم‌سازی‌های جذاب نمی‌توان نادیده گرفت.


از عناصر بالا در راستای ساده‌کردن موضوعی سخت استفاده شده است. این به انتظارمان از این نمایش برمی‌گردد زیرا نمایش «ژنرال‌ها» در دسته‌ای از نمایش‌ها قراردارد که قصد دارد مسائل دنیای اطراف و جامعه امروز را به زبان ساده برای بچه‌ها بازگو کند و آنها را به قضاوت و واکنش نسبت به پدیده جنگ وادارد.


این جنبه عقلانی نمایش است که قبل از قضاوت باید از منظر دید و نگاه کارگردان و گروه اجرایی آگاه باشیم و بدانیم و بفهمیم که چه می‌خواستند بگویند و از چه عناصری برای بهتر نمایاندن موضوعشان بهره برده‌اند و تصمیم‌گیری در این مورد کاملا به سلیقه و دانش و توقع مخاطب از دیدن نمایش‌ها برمی‌گردد.


می‌توان لذت را مقدم کرد و بعد به چراها پاسخ داد و یا می‌توان گارد خود را حفظ کرد و با ایجاد سوال‌ها جلوی سرگرم‌شدن و لذت بردن را گرفت. من ترجیح می‌دهم در دیدن نمایش ابتدا لذت ببرم و سپس به چراهای ذهنم جواب دهم و در مورد این نمایش پیشنهاد می‌کنم ابتدا برای دیدن و لذت بردن بروید، مطمئن باشید روی قضاوت شما هم تاثیر خواهد گذاشت.



انتهای پیام/

برچسب ها: تئاتر مریم کاظمی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته