دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا لیست پرفروش‌های حوزه نشر را بررسی کرد؛

سودای خوشبختی و ثروتمندی در بازار کتاب

فقر، مشکلات روحی و افسردگی‌، رخوت و تکرار روزهای شبیه هم از یک سو و انتشار کتاب‌هایی که مدعی نجات مخاطبان خود از تمام نارضایتی‌‌ها هستند از سوی دیگر؛ و این چرخه همچنان ادامه دارد.
کد خبر : 60289

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، بررسی لیست پرفروش‌های بازار کتاب می‌تواند اطلاعات قابل توجهی را برای تجزیه و تحلیل شرایط جامعه و بازار کتاب به دست دهد. اما معمولا پرفروش‌ترین کتاب‌ها کدام هستند؟ چه عواملی در پرفروش‌ شدن کتاب‌ها کمک می‌کنند و با وجود انواع معضلات در بازار کتاب ایران، مانند محدودیت‌های تبلیغاتی، سیستم توزیع بیمار، بحران مطالعه و... چه کتاب‌هایی همیشه فروش خوبی دارند؟


با بررسی لیست پرفروش‌های کتاب‌فروشی‌ها، امکان ندارد رد و نشان کتاب‌هایی که سودای خوشبخت و پولدار شدن را تحت عناوینی خوش آب‌ورنگ در منظر و ذهن مخاطب متبادر می‌کنند، نیابید؛ از همان دست کتاب‌های «چه‌کسی پنیر من را جابجا کرد» و...


البته نظر به ترجمه‌ای بودن اکثریت قریب به اتفاق این کتاب‌ها که در واقع نقشی بین رشته‌ای بین دانش اقتصاد، روان‌شناسی و جامعه‌شناسی را بازی می‌کنند، نباید منکر فروش قابل توجه جهانی برخی از آن‌ها شد، اما به نظر می‌رسد شرایط اجتماعی، اقتصادی، روحی و احساسی جامعه ایرانی، خیلی زیاد با چنین کتاب‌هایی اُخت شده و طالب خواندن آن‌هاست؟


شاید درست‌ترین جواب به چرایی این رویکرد، وجود بحران‌های مزمن و سودای خوشبختی و رهایی از طریق خواندن همین کتاب‌ها باشد. بنابراین حتی شاید بتوان از روی عناوین و مضامین کتاب‌های مورد استقبال مخاطبان،‌ بتوان نبض معضلات و نیازهای جامعه را زیر انگشت گرفت. در ادامه سری می‌زنیم به برخی از عناوین پرفروش در لیست چند کتاب‌فروشی و توضیحاتی که مخاطبان را به خرید وا می‌دارد؛ با تکرار این سؤال که چرا برخی از ناشران بر انتشار چنین کتاب‌هایی اصرار دارند:


بی‌شعوری؛ نشر تیسا



آیا از اینکه همسایه‌تان زباله‌هایش را در جوی آب می‌ریزد، عصبانی هستید؟ آیا پیش آمده که در اداره‌ای برای گرفتن یک امضا روزها و ساعت‌ها در آمد و شد باشید؟ آیا احساس می‌کنید برخوردهای رئیس‌تان با شما توهین‌آمیز است؟ آیا با شنیدن حرف‌های سیاست‌مداران دچار رعشه و ناسزاگویی می‌شوید؟ اگر پاسخ‌تان به این پرسش‌ها مثبت است، این کتاب را بخرید. چرا که شما با بی‌شعورها سر و کار دارید و این کتاب خودآموز ارزش‌مندی است برای شناخت و درمان عارضه بی‌شعوری و نحوه رفتار با مبتلایان به این بیماری. اما اگر پاسخ‌تان به پرسش‌های بالا منفی است، احتمالا خطر جدی‌تری شما را تهدید می‌کند... حتما این کتاب را بخرید.


23 راه برای غلبه بر تنبلی (چرا کارهایمان را به تعویق می‌اندازیم)؛ نشر پندارتابان



این کتاب بهترین راهنما برای غلبه بر تنبلی و داشتن یک زندگی پربار است. حقیقت آن است که همه ما دوست داریم هر روز بیش از پیش موفق باشیم و آنچه در ذهن داریم را به انجام برسانیم، اما آنچه به راستی اتفاق می‌افتد این است که عادت «به تعویق انداختن کارها» باعث می‌شود با انبوهی از کارهای ناتمام که همه را به آینده موکول کرده‌ایم مواجه شویم و این ما را به استیصال می‌کشاند و اضطراب حاصل از آن باعث می‌شود که هرگز دست به کار انجام کارهایمان نشویم. با تغییر الگوی ذهنی‌مان به سوی یک ساختار «ضد تنبلی» می‌توانیم بر این مشکل فائق آییم و این همان راهی است که این کتاب با مجموعه راهنمایی‌های ساده اما نظام‌مند و کارا پیش پای ما می‌گذارد تا هر چه بیشتر بتوانیم از زمان محدودمان بهره بگیریم.


پول پول پول پول پول ؛ نشر شکروی



کتاب «پول پول پول پول» درباره پول نیست. درباره راهی برای پول درآوردن است. راهی که هم آسان است و هم سخت. آسان است برای کسانی که اهل کار کردن برای دیگران نیستند و در پی ساختن کسب و کار خود هستند و سخت است برای کسانی که قصد دارند برای دیگران کار کنند و کسب و کار دیگران را بسازند. اما این راه چیست؟ بازاریابی شبکه‌ای. اگر می‌خواهید فوری و فوتی بازاریابی شبکه‌ای را بشناسید، جان میلتون فاگ نویسنده کتاب این کار را برای شما آسان کرده است.


اثر مرکب (آغاز جهشی در زندگی موفقیت و درآمد شما)؛ نشر شریف



از جهاتی، کتاب «اثر مرکب» نوشته دارن هاردی را می‌توان جان کلام کتاب‌هایی دانست که در دهه‌های گذشته در زمینه توانمندسازی و رسیدن به موفقیت منتشر شده‌اند. شاید به همین خاطر باشد که شماری از نام‌آورترین اساتید جهانی این رشته، نظرشان را در مورد این کتاب نوشته‌اند و همگان را به مطالعه دقیق و حتی چندباره آن دعوت کرده‌اند. فلسفه و تفکر پشت این کتاب می‌تواند به حدی اثرگذار شود و تحول ایجاد کند که هیچ بعید نیست در سال‌های آینده گروه‌هایی در فضاهای آن‌لاین و آف‌لاین شکل بگیرند که حامل اندیشه اثر مرکب باشند. این کتاب را باید آمیخته با جان کنیم و در اکنون‌مان جاری سازیم و نتایج‌اش را هم در مقیاس یک عمر متشکل از امروزها و این لحظه‌ها ببینیم و بسنجیم که گفت: زندگی، آبتنی کردن در حوضچه اکنون است.


کتاب کار راهنمای غلبه بر اهمال‌کاری نگرانی و کمال‌گرایی (با رویکرد درمان تلفیق ذهن‌آگاهی شناختی)؛ نشر ارجمند



اهمال‌کاری عمدتاً در اثر اضطراب به وجود می‌آید. ترس از شکست، عدم رضایت از موفقیت و کمال‌گرایی همگی به اضطراب و نهایتاً اهمال‌کاری منجر می‌شوند. هنگام اضطراب به جای حل مسائل سعی می‌کنید که از آن اجتناب کنید. اهمال‌کاری عادت است و می‌توانید تغییرش دهید. می‌توانید مهارت‌هایی را در خود بپرورید که کارهایتان را انجام داده و تمام کنید و علاوه بر آن از زندگیتان لذت ببرید. در این صورت بازدهی کارتان بالا می‌رود و شاد زندگی می‌کنید. دیگر خبری از احساس گناهی که قبلا شما را آزار می‌داد، نیست. این کتاب شامل تمام ابزارهایی است که برای غلبه بر اهمال‌کاری ناشی از اضطراب به آن نیاز دارید، هر چیزی که لازم باشد در این کتاب پیدا می‌شود.


تجارت قرن بیست و یکم ؛ نشر ذهن‌آویز



آیا از فساد در دنیای شرکت‌ها خشمگین هستید؟ آیا از دست وال استریت و بانک‌های بزرگ خشمگین هستید؟ یا اینکه از دست خود عصبانی هستید که چرا اختیار امور مالی خودتان را زودتر از این به دست نگرفته‌اید؟ زندگی سخت است. آیا روشی برای مقابله با آن در نظر گرفته‌اید؟ ناله کردن و سرزنش کردن دیگران آینده مالی شما را تامین نمی‌کند. باید از همین امروز اختیار آینده مالی‌تان را با کنترل منابع درآمدتان در دست بگیرید. شما باید صاحب تجارت خودتان باشید.


***


و جالب‌تر از همه، از کتاب‌های تالیفی که مستقیما برای مخاطب ایرانی تجویز نسخه می‌کنند:


راز جذب پول در ایران 4 (هدف‌گذاری در ایران با توجه به بی‌ثباتی اقتصادی)؛‌نشر بهار سبز



اول از همه باید بگم نداشتن هدف واضح و روشن فاجعه است. هدف، باید بر اساس تورم و شرایط نابسامان اقتصاد ایران باشد.


***


البته رویه‌ای که در بالا به آن اشاره شد، مستقیماً تابع وضعیت جامعه،‌ نیازها و مشکلاتش است و از این رو نمی‌توان به انتخاب‌هایش خرده گرفت. اما مهم است که بدانیم آیا در برابر این نیازها، تولیدات بخش کتاب با اندیشه راه‌گشایی منتشر می‌شوند و یا صرفا به دنبال کسب درآمد هستند!؟


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته