برای کاربردی کردن تحقیقات نظام پیشنهادها ایجاد میکنم
به گزارش گروه سیاست خبرگزاری آنا، محمدعلی زلفی گل، وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری در جلسه علنی نوبت عصر امروز (سهشنبه، ۲ شهریورماه) پارلمان، در تشریح برنامهها و اولویتهای خود گفت: در جمهوری اسلامی، هر مدیر و مسئولی در هر رده و سطحی چنانچه در راستای اهداف شهدا و امام شهدا حرکت نکند، بهطور قطع عاقبت به خیر نخواهد شد.
وی افزود: بهعنوان سرباز علمی نظام مقدس جمهوری اسلامی الگوی خودم را شهید چمران و شهدای هستهای و الگوی نظامیام را مصداق گذشت، ایثار و شهادت سردار دلها شهید سلیمانی را قرار میدهم، زیرا که این عزیزان عاقبت به خیر شدند و مسیر آنها در راستای اهداف مقدس جمهوری اسلامی بود؛ مردمی بودند، همه را خودی میپنداشتند و مردم را با هر قوم، زبان و فرهنگی دوست داشتند و خادم آنها بودند.
وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری با یادآوری اینکه در مراسم تشییع سردار دلها بیش از ۳۵ میلیون نفر حضور پیدا کردند، گفت: مردم شهید را از خود میپنداشتند و شهید نیز مردم ایران را از خود میپنداشت؛ مشی و منش شهید چمران و سردار سلیمانی را الگوی خودم در هر مسئولیتی قرار میدهم.
زلفیگلی با بیان اینکه سؤالات نمایندگان مخالف و موافق بسیار بهجا بود، گفت: نمایندگان دغدغهها و اولویتهای خوبی را مطرح کردند؛ در طی مدیریتم که اولین حکم ریاست را از زاهدی در سن ۴۲ سالگی گرفتم بخشی از دوران ریاست دانشگاه در دوران فتنه ۸۸ بود و دانشگاه بوعلی سینا بین ۱۳ تا ۱۵ هزار جمعیت دانشجویی دارد و یکی از سیاسیترین دانشگاههای کشور است که به لطف خداوند فتنه ۸۸ را بهگونهای مدیریت کردیم که هیچکس هیچ آسیبی ندید.
وی با بیان اینکه فتنه ۸۸ سرآغاز مشکلات خارجی شد، افزود: دشمن ما نسبت به براندازی نظام به خیال خودش امیدوار شد چگونه میتوانیم باکسانی که این ضرر را به دشمن و نظام زدند در یک خط باشیم؛ اگر کسی آبرویی را از طریق نظام و ساختارهای نظام کسب میکند مردانگی حکم میکند آبرویش را برای نظام هزینه کند. چگونه باکسانی که در بزنگاههای نظام و انقلاب آبرویشان را هزینه نمیکنند هم خط باشیم.
زلفی گل بابیان اینکه سیاستمداران آمریکا باید بدانند دست سردار ما را قطع کردند، کمترین هزینهاش قطع دست آنها از این منطقه خواهد بود، با اشاره به سؤالات علمی نمایندگان گفت: یکی از افتخارات نظام رتبه اول در منطقه است و برج تولید علم کشور در منطقه خودنمایی میکند و در برخی سالها رشد علمی ایران ۱۳ برابر متوسط رشد علمی دنیا بوده است و باید قدردان دانشمندان و دانشپژوهان که این افتخار را رقم زدند باشیم؛ رهبر معظم انقلاب بارها این موفقیت علمی را افتخار جمهوری اسلامی دانستند و اجازه نداریم نتیجه زحمات دانشمندانمان را زیر سؤال ببریم.
وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری یادآور شد: این سؤال که علم بهتر است یا ثروت میتوان جواب داد که هم علم خوب است و هم فناوری و تکنولوژی و باید بدانیم که علم زیربنای تکنولوژی و فناوری است و باید قدردان زحمات اساتید، دانشمندان و دانشجویان باشیم.
وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری ضمن تأکید بر اینکه باید آثار علم در جامعه ظهور و بروز پیدا کند، گفت: آثار علم در کشور ما ظهور و بروز پیدا نکرده و این به دلیل آن است که تحقیقات ما براساس ۳ دسته بنیادی، کاربردی و توسعهای بوده و تمام قوانین و مقررات ما تاکنون بیشتر برای انجام تحقیقات بنیادین بوده است، نظامهای سنجشی و انگیزشی در مسیر تحقیقات بنیادی که خروجی برون دادههای علمی و مقالات علمی است، حرکت میکند.
وی ادامه داد: اگر به دنبال این هستیم که نقش دانشگاه را در جامعه پررنگتر کنیم، باید برای سطح دوم تحقیقات برنامهریزی کرده و نظامات سنجشی و انگیزشی را آنطور که شایسته است ایجاد کرده تا دانشپژوهان، دانشمندان و هیئتهای علمی انگیزه لازم را برای انجام تحقیقات کاربردی داشته باشند و من برای این موضوع برنامه و پیشنهادهای را تدوین کردهام که در صورت کسب رأی اعتماد از مجلس این شیوهنامهها را اجرایی خواهم کرد.
زلفی گل تأکید کرد: در دوره وزارت خود در وزارتخانه علوم تلاش میکنم تا طی دوره ۴ ساله نظام پیشنهادها برای کاربردی کردن تحقیقات بهویژه بخش مهمی از رسالهها و پایاننامههای دکتری ایجاد کنم. نظام سنجشی و انگیزشی لازم را برای ترغیب دانشمندان، اعضای هیئتعلمی و دانشجویان ایجاد کرده تا آنها بتوانند تحقیقات خود را در راستای نیاز جامعه انجام دهند.
وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه دانشگاهها، استادان و دانشجویان ما بههیچعنوان در این زمینه مقصر نیستند، اظهار کرد: استادان و دانشجویان تاکنون کار خود را بهخوبی انجام دادهاند، اما قوانین به آنها اجازه نداده و تشویق کرده تا بیشتر تحقیقات بنیادی انجام دهند. اکنون باید با ایجاد سیستم جدید بستر نرمافزاری و سختافزاری را برای تحقق و هدفمندی پژوهش ایجاد کنیم.
وی با اشاره به اینکه اگر بخواهیم برنامه کاربردی و عملیاتی داشته باشیم، باید سه اصل را مدنظر قرار دهیم، بیان کرد: برنامه باید یکسری ویژگیهای کلیدی داشته باشد، ازجمله آنکه سرمایههای کشور اعم از مادی، معنوی و انسانی دچار افت بها نشود، بلکه همافزایی داشته باشد. اصل دیگر آن است که آیندگان برای برآورده کردن نیازهایشان دچار مشکل نشوند، بلکه علاوه بر نیازسنجی، نیازآفرینی نیز در آن وجود داشته باشد و بهعبارتدیگر علاوه بر نیازهای نسبی به مزیتهای ایجادی نیز توجه شود. اصل سوم نیز آن است که محیطزیست مادی، مذهبی، فرهنگی و اجتماعی آسیب نبیند.
زلفی گل ادامه داد: برخی نمایندگان سؤالاتی را از من پرسیدهاند که نشان میدهد آنها تنها سیاستهای اجمالی کلان و راهبردی من را مطالعه کردهاند، درصورتیکه من یک برنامه تفصیلی شامل زمانبندی لازم و اقدامات عملی نیز به مجلس ارائه کردم و با خواندن آن بسیاری از سؤالات نمایندگان پاسخ داده خواهد شد.
وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری تأکید کرد: دانشگاهها هستند که موجب تحقق آرمانهای یک جامعه میشوند، زیرا تحقق آرمانهای جامعه بدون علم و دانش مقدور نیست، به همین دلیل دانشگاهها موردتوجه ویژه هستند، برای آنکه دانشگاهها بتوانند آرمانهای یک جامعه را محقق کنند، باید براساس اسناد بالادستی، سند چشمانداز، نقشه جامع علمی کشور، بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری و سند دانشگاه اسلامی حرکت کنند و خداوند خیر دهد افرادی را که سند دانشگاه اسلامی را تدوین کردند.
وی تصریح کرد: سند دانشگاه اسلامی بسیار جامع، علمی و کاربردی است و در دستور کار من قرار خواهد گرفت، زیرا کاملاً کارشناسی و عملیاتی است.
زلفی گل اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی قدرت بینظیری به دانشگاههای ما داده است و این بیانگر آن است که انقلاب اسلامی برای دانشگاه و دانشمندان ارزش قائل است، قانون هیئتهای امنا، استقلال خاصی به دانشگاههای ما داده است. بدیهی است که دانشگاههای ما از این اعتمادی که جمهوری اسلامی به آنها کرده، باید به بهترین نحو استفاده کرده و موجب دوام و قوام بیشتر نظام جمهوری اسلامی ایران شود.
زلفی گل با بیان اینکه از پتانسیل هیئتامنا استفاده خواهیم کرد، گفت: امروزه بیشتر از ظرفیت قانونگذاری هیئتهای امنا استفاده میشود لذا در صورت اعتماد نمایندگان به اینجانب، بعد نظارتی هیئتهای امنا را نیز فعال کرده و از ظرفیت آنها استفاده میکنیم.
وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه در وزارت علوم و دانشگاه، پلشتی و ناآراستی وجود دارد، تأکید کرد: علم، نور و شفافیت است به همین دلیل هنگامیکه فردی دانش خودش را منتشر میکند همه دنیا آن را بررسی، نقد و اصلاح میکنند ما نیز باید از علم یاد بگیریم چراکه وزارت علوم هستیم و باید شفافیت را در این حوزه گسترش دهیم. با توسعه شفافیت از پلشتی جلوگیری میشود از طرفی بهجای فرهنگ مچگیری باید فرهنگ پیشگیری و شفافیت را رواج دهیم.
وی با اشاره به لزوم افزایش تعامل وزارت علوم با مجلس و شوراهای عالی ادامه داد: با افزایش تعامل با نمایندگان و شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای علوم و تحقیقات و فناوری میتوان از ظرفیت آنها برای ارتقاء دانشگاه و دیپلماسی علمی استفاده کرد.
زلفی گل ادامه داد: یکی از چالشها در حوزه آموزش عدم توزیع متوازن و استفاده از رشتههای تحصیلی است، متأسفانه امروزه استعدادهای برتر در رشتههای مختلف بهصورت متناسب توزیع نمیشود و این امر موجب بروز مشکلاتی در آینده خواهد شد. همچنین تقاضا برای رشتههای پایه و علوم انسانی کاهش پیداکرده درحالیکه پایه و اساس علم، رشتههای علوم انسانی و پایهای است ازاینرو باید با سیاستهای فرابخشی و تعامل با کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، وزارت آموزشوپرورش و وزارت بهداشت برای این موضوع مهم تدبیری اندیشیده شود؛ تحقق این امر درگرو عزم فرابخشی است.
وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه سرفصلهای دروس نیاز بهروزرسانی دارد، خاطرنشان کرد: بهروز نبودن سرفصلها و نادیده گرفتن مهارتها یکی از چالشهای حوزه آموزش است چراکه جامعه تنها به تحصیلات تکمیلی نیاز نداشته بلکه تکنسین و آموزشهای مهارتی نیز از الزامات مهم است لذا دانشگاههای فنی و حرفهای باید بیش از گذشته موردتوجه قرار گیرند و این دانشگاهها بهراحتی قابل توسعه در کل کشور بودند چراکه به امکانات سنگینی نیاز ندارند.
وی عدم رصد دانشآموختگان را یکی از چالشهای حوزه آموزشی کشور دانست و تصریح کرد: وزارت علوم باید دانشآموختگان را پس از تحصیل با استفاده از دانش آماری رصد کرده و برای معاونت پژوهشهای عالی مأموریت جدیدی جهت پیگیری اشتغال دانشآموختگان تعریف کند تا مشخص شود شغل چه تعداد از دانشآموختگان با تخصصشان هماهنگ است.
زلفی گل با اشاره به لزوم توجه به میانرشتهایها و چند رشتهایها گفت: با سیاستگذاری مناسب، تحقیقات چند رشتهای و میانرشتهای را توسعهخواهیم داد چراکه این امر موجب گسترش فرهنگ کار تیمی میشود. همچنین در حوزه سیاستگذاری پژوهشی نیز یکی از مشکلات جدی کشور کم بودن نقش دانشگاه در جامعه است ازاینرو باید از پتانسیل پایگاه استنادی جهان اسلام برای نظام پیشنهادها استفاده شود و تلاش میکنیم تحقیقات را کاربردیتر کنیم. در حوزه پژوهشی با مشکل دیگری نیز مواجه هستیم و آن اینکه برای رشتهها مأموریت عام و خاص تعریفنشده است که در دوره آینده برای تحقق این امر برنامه خواهیم داشت تا بتوانند به مرجعیت علمی رسیده و در دنیا همچون خورشیدی در سپهر علم دنیا بدرخشند.
وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری درباره پارکهای علم و فناوری عنوان کرد: یکی از محورهای اصلی برنامه من رشد پارکهای علم و فناوری است که در برنامه هفتم نیز نیاز به تقویت دارد، در این رابطه خلاءهای قانونی وجود دارد که باید اصلاح شود تا حمایت بیشتری از شرکتهای دانشپایه صورت بگیرد.
وی افزود: یکی از مشکلاتی که امروز در حوزه فناوری وجود دارد این است که معاونت علمی و فناوری در ابتدا شرکتهای دانشبنیان را احراز صلاحیت میکند و سپس نسبت به حمایت آنها اقدام میشود درحالیکه باید از شرکتهای دانشبنیان تازه تأسیس نیز حمایت صورت گیرد.
زلفی گل درباره برنامههای فرهنگی خود، گفت: علم و فناوری جدید همراه با خود فرهنگ جدید ایجاد میکند، وقتی تلفن همراه بروز و ظهور پیدا کرد، فرهنگ جدید با خود به جامعه آورد و فضای مجازی نیز با خود یک فرهنگ جدید ایجاد کرد، منظور از این گزارش این است که اگر به دنبال پویش و پالایش فرهنگی هستید باید در حوزه علم و فناوری سرمایهگذاری کنید.
وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: اگر میخواهیم قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران را افزایش دهیم باید روی حوزه فناوری سرمایهگذاری صورت گیرد.
وی اضافه کرد: همچنین برنامه داریم از تمام پتانسیلهای تشکلها و انجمنهای علمی نهایت استفاده را ببریم تا فرهنگ علمی را در ذهن و قلب جوانانمان ماندگار کنیم.
__
انتهای پیام/
انتهای پیام/