دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
31 مرداد 1400 - 12:00
نکات آماری جذاب تاریخ لیگ برتر؛

رکورد استثنایی پرسپولیس در فوتبال ایران/ استقلال درصدد حفظ حدنصاب‌هایش

لیگ برتر فوتبال ایران در شرایطی وارد دوره بیست و یکم خواهد شد که بهترین آمار در اختیار پرسپولیس است.
کد خبر : 602199
جشن قهرمانی تیم پرسپولیس

به گزارش گروه ورزش خبرگزاری آنا، بیست و یکمین دوره رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران به احتمال فراوان اواخر مهر ماه سال جاری آغاز خواهد شد. در ۲۰ دوره گذشته نتایجی رقم خورده که به دنبال آن تیم‌هایی به قهرمانی دست یافته‌اند و البته رکوردهایی نیز ثبت شده است. برای آنکه ببینیم کدام تیم موفقیت‌های بیشتری در ادوار گذشته لیگ برتر داشته، بررسی اجمالی به آمار ثبت شده خواهیم داشت.


رکورد قهرمانی در دست پرسپولیس


پرافتخارترین تیم لیگ برتر بدون شک پرسپولیس است. سرخ‌پوشان که در پنج دوره اخیر به‌عنوان قهرمانی دست یافته‌اند، در مجموع هفت بار توانستند به عنوان نخست دست یابند. ضمن اینکه دو دوره عنوان نایب قهرمانی به پرسپولیس رسیده است. پس از این تیم، سپاهان با پنج قهرمانی و سه نایب قهرمانی در رده دوم قرار دارد و استقلال با سه قهرمانی و پنج نایب قهرمانی در رتبه سوم ایستاده است. تیم‌های فولاد خوزستان (۲ بار)، پاس تهران، سایپا و استقلال خوزستان هر کدام یک بار به عنوان قهرمانی دست یافته‌اند و تیم‌های ذوب‌آهن، استقلال اهواز و تراکتور نیز با وجود کسب عنوان نایب قهرمانی موفق به فتح جام نشده‌اند.


بیشترین امتیاز در اختیار استقلال


در طول ۲۰ دوره گذشته لیگ برتر، استقلال با کسب ۱۰۹۶ امتیاز در رتبه نخست قرار دارد و پرسپولیس با ۱۰۷۵ و سپاهان با ۱۰۲۸ در رده‌های بعدی قرار دارند. البته این امتیازات بدون کسب احکام انضباطی هر سه تیم لحاظ شده است ولی با وجود این کسر نیز باز هم استقلال بیشترین امتیاز را کسب کرده است. در این ۲۰ دوره ۶۱۲ بازی را این سه تیم برگزار کرده‌اند و استقلال با ۳۰۱ پیروزی در صدر است و پرسپولیس و سپاهان ۲۹۴ و ۲۷۶ پیروزی کسب کرده‌اند. سرخابی ۱۹۳ تساوی به دست آوردند و سهم زردپوشان اصفهان ۲۰۰ تساوی بوده است. آبی‌پوشان ۱۱۸، سرخ‌پوشان ۱۲۵ و زردپوشان ۱۳۶ شکست را متحمل شده‌اند.


تفاضل گل بهتر استقلال


در تعداد گل زده استقلال با ۹۰۴ گل در رتبه نخست ایستاده، سپاهان با ۸۷۹ گل در رتبه دوم است و پرسپولیس با ۸۶۷ گل در رتبه سوم است. استقلال تا به امروز با ۵۵۵ گل خورده بهترین خط دفاعی را داشته، پرسپولیس با ۵۶۵ گل خورده در رتبه دوم است و سپاهان با ۵۷۷ گل خورده در رتبه بعدی ایستاده است. در مجموع تفاضل گل مثبت استقلال ۳۳۹ و پرسپولیس و سپاهان ۳۰۲ است.


برترین گلزن تاریخ لیگ برتر


بهترین گلزن تاریخ لیگ برتر رضا عنایتی با ۱۴۷ گل است، مهدی رجب‌زاده و آرش برهانی با ۱۱۶ و ۱۱۵ گل زده در رده‌های بعدی هستند. سید جلال حسینی با ۴۹۴ مسابقه بیشترین حضور را به عنوان بازیکن داشته و پس از وی، سید مهدی رحمتی با ۴۸۲ و ابراهیم صادقی با ۴۳۸ مسابقه در رده‌های بعدی هستند. محمدرضا خلعتبری با ۴۰۹ بازی در رتبه چهارم است و با توجه به اینکه خداحافظی نکرده، هنوز می‌تواند تعداد بازی‌هایش را در تاریخ لیگ برتر ارتقا دهد.




بیشتر بخوانید:





تعداد تیم‌ها در ادوار مختلف


تا به حال ۴۳ تیم در تاریخ لیگ برتر حضور داشتند و با حضور هوادار در لیگ بیست و یکم تعداد تیم‌ها به عدد ۴۴ می‌رسد. از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۳ تعداد تیم‌های لیگ برتر ۱۴ تیم بود، از ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۶ تعداد تیم‌ها به ۱۶ افزایش یافت، از ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۲ تعداد تیم‌ها به عدد ۱۸ افزایش یافت و از سال ۱۳۹۲ تاکنون تعداد تیم‌ها ۱۶ تیم بوده است. پرسپولیس، استقلال، سپاهان و ذوب‌آهن تنها تیم‌هایی هستند که در تمامی ادوار لیگ برتر حضور داشته‌اند.


تیم‌های دوره ۲۱ به تفکیک استان


در دوره بیست و یکم لیگ برتر استان تهران با داشتن چهار نماینده در رده نخست ایستاده و پس از آن خوزستان با سه نماینده دوم است. اصفهان و کرمان با دو تیم رتبه سوم را در اختیار دارند و استان‌های آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، فارس، مازندران و مرکزی قرار دارند.


تهران: پرسپولیس، استقلال، پیکان، هوادار
خوزستان: فولاد اهواز، صنعت نفت آبادان، نفت مسجدسلیمان
اصفهان: سپاهان، ذوب‌آهن
کرمان: گل‌گهر سیرجان، مس رفسنجان
آذربایجان شرقی: تراکتور
خراسان رضوی: پدیده مشهد
مازندران: نساجی
مرکزی: آلومینیوم اراک
فارس: فجرسپاسی


انتهای پیام/۴۰۴۸/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته