دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 دی 1394 - 14:40

تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری از مهر 95 ممنوع می‌شود

توقف تولید موتورسیکلت کاربراتوری از اول مهرماه 1395 به تصویب کارگروه ملی مقابله با آلودگی هوا رسید.
کد خبر : 60147

به گزارش گروه اجتماعی آنا، سعید متصدی، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در کارگروه ملی مقابله با آلودگی هوا گفت: با توجه به اینکه هر موتور سیکلت 4 تا 5 برابر خودرو استاندارد تولید آلایندگی دارد و با در نظر گرفتن تعداد موتور سیکلت‌های در حال تردد به ویژه در کلانشهرهای آلوده، ساماندهی و جایگزینی موتورسیکلت‌های کنونی با موتورهای برقی از ضروریات است.


متصدی با توجه به تضمین رعایت استاندارد یورو 3 در موتورسیکلت‌های انژکتوری، افزود: جایگزین موتورسیکلت‌های کاربراتوری، موتورسیکلت‌های برقی و انژکتوری است.


وی تاکید کرد: به منظور ترغیب بهره برداران برای خرید و استفاده از موتورسیکلت‌های برقی نیازمند مشوق‌ها و بسته‌های حمایتی هستیم.


معاون سازمان حفاظت محیط زیست، ادامه داد: فرصت ارائه شده به تولید کنندگان موتورسیکلت، جهت تنظیم و تطبیق شرایط آن‌ها برای حذف تولید موتور کاربراتوری است.


متصدی ضمن تاکید بر عزم دولت و سازمان حفاظت محیط زیست برای حذف موتورسیکلت‌های کاربراتوری و جایگزینی آن‌ها، گفت: به همین دلیل سود واردات همه قطعات موتورسیکلت‌های برقی هیبریدی صفر شده است.


وی تصریح کرد: جمع بندی تصمیمات اتخاذ شده در این کارگروه، در هیات دولت به عنوان مصوبه حوزه موتورسیکلت‌ها مورد بررسی قرار خواهد گرفت.


موتور سیکلت کاربراتوری برای تردد مناسب نیست


در ادامه امیرحسین قناتی، مدیر کل دفتر خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت؛ با ارائه گزارشی از اقدامات صورت گرفته در راستای توقف تولید موتورسیکلت کاربراتوری، گفت: به رغم تلاش‌های صورت گرفته برای استانداردسازی موتور سیکلت‌های کنونی و تعیین 27 شاخص و ضابطه که بدون رعایت آن‌ها از سوی تولید کنندگان، شماره گذاری موتور سیکلت‌ها صورت نمی‌گیرد، باز هم نمی‌توانیم موتور سیکلت کاربراتوری را گزینه مناسبی برای تردد در شهرها بدانیم.


وی ضمن تاکید بر اینکه تعهد باید قابل انجام باشد، افزود: پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت توقف تولید موتورسیکلت کاربراتوری از ابتدای آبانماه سال آینده است.


قناتی ادامه داد: برخی از اشکالات مطروحه در بحث موتور سیکلت‌ها مربوط به رفتار فردی و اجتماعی بهره برداران در استفاده از موتور سیکلت و نظارت نکردن دقیق و جدی در این خصوص است.


مدیر کل دفتر خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه یکی دیگر از پیشنهادات مطروح شده،افزایش تعرفه واردات گمرکی موتور سیکلت کاربراتوری است، اظهار کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت به تمام تولید کنندگان اعلام کرده است که هیچ گونه ثبت سفارشی در خصوص موتور سیکلت کاربراتوری نخواهد پذیرفت.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته