دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 مرداد 1400 - 12:13
ذاکری در گفت‌وگو با آنا مطرح کرد؛

رشد ۹۰ درصدی ارتباط با صنعت در دانشگاه علم و صنعت ایران/ نقاط ضعف دانشجویان با برگزاری دوره های کارآموزی شناسایی می شود

رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران با بیان اینکه نقاط ضعف دانشجویان با برگزاری دوره های کارآموزی شناسایی می شود گفت: دانشگاه علم و صنعت ایران در ارتباط با صنعت در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال گذشته نزدیک به ۹۰ درصد رشد داشته است.
کد خبر : 600782
ذاکری



جبارعلی ذاکری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، درباره پاسخ به اینکه دانشگاه علم و صنعت ایران در زمینه ارتباط با صنعت و مهارت افزایی و کارآفرینی دانشجویان چه اقداماتی انجام است، گفت: دانشگاه علم و صنعت ایران در ارتباط با صنعت و در زمینه مهارت افزایی و کارآفرینی دانشجویان در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال گذشته نزدیک به ۹۰ درصد رشد داشته است.


تعاملات مثبت با صنایع هدف


رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران بیان کرد: در این مسیر با وجود مشکلات اقتصادی از قراردادهای صنعتی درآمدزایی داشتیم، این رویکرد نشان‌دهنده تعاملات مثبت با صنایع هدف بوده است. با تعیین دفاتری در دانشگاه‌ها برای صنایع هدف نیازها را تأمین کردیم و با تعاملات متقابل برای حل مشکلات صنایع، سازمان‌ها و حتی شرکت‌های خصوصی تلاش کردیم تا از پتانسیل بیشتری استفاده شود.


شناسایی نقاط ضعف دانشجویان با برگزاری کارآموزی


ذاکری بیان کرد: در زمینه مهارت‌افزایی در ۲ سال اخیر با توجه به همه‌گیر شدن ویروس کرونا با مشکل مواجه شدیم اما تابستان سال ۱۳۹۸ با برگزاری کارآموزی برای ارتباط بهتر با صنایع و شرکت‌ها گام برداشتیم و از این طریق نقاط ضعف دانشجویان را شناسایی کردیم و برای حل آن راهکار ارائه دادیم.


پیشنهاداتی از سوی صنایع و شرکت‌ها


وی در این باره اظهار کرد: صنایع و شرکت‌ها با بیان نقاط ضعف دانشجویان پیشنهادهایی را برای رفع آن ارائه دادند، برای رشته خاصی پیشنهاد شد دانشجویان برای نقش‌آفرینی بیشتر زبان خارجه خود را تقویت کنند، درس کنترل پروژه توصیه شد که به واحدی اجباری تبدیل شود تا همه دانشجویان آن را فرا گیرند و پیشنهاد دیگر این بود که دانشجویانی با محیط زیست آشنایی ندارند، درس کارآفرینی و محیط زیست را به‌عنوان واحد اختیاری بگذرانند.




بیشتر بخوانید:


«طرح الف و ب» از ایستایی و رکود علمی جلوگیری می‌کند | رشد شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور


اشتغال همزمان با تحصیل دانشجو از مزایای طرح پویش است




ذاکری درباره دستاوردهای به‌دست آمده در ارتباط با صنعت گفت: در زمینه مهارت‌افزایی طرحی تهیه کردیم که به‌خاطر شرایط محدودکننده کرونا متأسفانه عملی نشد. در این طرح دانشجو باید از ترم‌های اول مشابه کارآموز وارد صنعت شود و فعالیت اجرایی کند علاوه بر دانشی که در دانشگاه فرا می‌گیرد در صنعت با نوع کار و ارتباطات آشنا شده و با شناخت محیط کار بعد از فارغ‌التحصیلی مشغول به کار شود. این طرح تصویب شده است فقط با توجه به شرایط موجود احتمالا با تأخیر عملیاتی می‌شود.


انجام پژوهش‌های بنیادین و کاربردی در دانشگاه


وی ادامه داد: دانشگاه علم و صنعت برای ورود به نسل سوم دانشگاهی علاوه بر ماموریت‌های آموزشی و پژوهشی در حوزه فناوری نیز برنامه‌هایی را تدوین کرده است. در این مسیر پژوهش‌های بنیادین و کاربردی در دستور کار پژوهشگران دانشگاه قرار گرفته است.


رئیس دانشگاه علم و صنعت بیان کرد: مراکز رشد و نوآوری برای تربیت دانشجویان در دانشگاه ایجاد شده است. همچنین برای اینکه ایده دانشجویان به محصول تبدیل شود صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران در دانشگاه علم و صنعت شکل گرفته است تا زیست بوم فناوری به صورت کامل در این دانشگاه ایجاد شود. در این مسیر افراد کارآفرین در این زیست بوم تربیت و وارد بازارکار می‌شوند.


انتهای پیام/



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب