دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد؛

لزوم برگزاری آزمون جامع دانشجویان دوره دکتری دانشگاه آزاد اسلامی

دانشجویان دوره دکتری دانشگاه آزاد اسلامی برای اینکه وارد مرحله تدوین رساله شوند باید در آزمون جامع شرکت کنند به همین دلیل دانشگاه آزاد اسلامی ناگزیر شده که در شهرهای قرمز نیز این آزمون را با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی برگزار کند.
کد خبر : 600314
عکس جدید سر در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و کنکور گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، موج‌های جدید کرونا بسیاری از امور را مختل می‌کند و باعث می‌شود که برنامه‌های حضوری دانشگاه‌ها به تعویق بیفتد. در این مسیر و در ابتدای موج پنجم کرونا و در روز ۱۴ تیرماه دانشگاه آزاد اسلامی اعلام کرد که به دلیل تشدید شیوع کرونا در کشور، آزمون جامع دوره دکتری تخصصی این دانشگاه در شهرهای با وضعیت قرمز به تعویق می‌افتد.


حال که از نیمه تابستان عبور کرده‌ایم و هنوز وضعیت قرمز ادامه دارد دانشگاه آزاد اسلامی تصمیم گرفته که آزمون جامع را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار کند. بر اساس دستورالعمل دانشگاه در این زمینه و پیرو شیوه‌نامه اجرایی آزمون جامع دوره دکتری تخصصی (غیرپزشکی) نیمسال دوم سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۴۰۰؛ واحدهای دانشگاهی که به دلیل وضعیت قرمز کرونا، زمان برگزاری آزمون جامع آن‌ها به تعویق افتاده است، باید حداکثر تا پایان هفته اول شهریورماه ۱۴۰۰ نسبت به برگزاری آزمون جامع نیمسال دوم سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی ابلاغی از سوی ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا اقدام کنند.


بخش شفاهی آزمون جامع به‌صورت آنلاین (مانند نیمسال‌های گذشته) و از طریق سامانه‌های آموزشی مورد تأیید دانشگاه برگزار می‌شود.


تعداد دانشجویان دوره دکتری برای حضور در آزمون جامع محدود است


حال تعدادی از دانشجویان نسبت به برگزاری این آزمون در شهریورماه اعتراض دارند و معتقدند که باید در زمان دیگری برگزار شود. آزمون جامع برای دانشجویانی از دوره دکتری برگزار می‌شود که واحدهای تئوری خود را به پایان رسانده‌اند و در مرحله ورود به تدوین رساله خود قرار دارند. احمد حیدری سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی در این باره به خبرنگار آنا می‌گوید: «تعداد دانشجویان دوره دکتری که به مرحله آزمون جامع رسیده‌اند، بسیار محدود است، هر یک از واحدها می‌توانند با رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی این آزمون را برگزار کنند چراکه حدود ۲۰ تا ۵۰ نفر در هر واحد دانشگاهی به مرحله آزمون جامع رسیده‌اند.»


وی ادامه می‌دهد: «دانشگاه آزاد اسلامی با امکانات خوبی که در زمینه فضا دارد می‌تواند به‌راحتی این آزمون برگزار کند.» حیدری عنوان می‌کند: «اگر این آزمون برگزار نشود دانشجویان دوره دکتری نمی‌توانند وارد مرحله تدوین رساله خود شوند و عملاً زمان فارغ‌التحصیلی‌شان به تعویق می‌افتد.»


برگزاری آزمون‌های پرجمعیت در اوج کرونا


این در حالی است که آزمون‌های سراسری و کارشناسی ارشد پزشکی و کارشناسی ارشد غیرپزشکی در ماه‌های تیر و مرداد با جمعیت زیاد برگزار شده‌اند و کسی نتوانست تصمیم مسئولان را تغییر دهد. آزمون سراسری که بیش از یک میلیون شرکت‌کننده داشت و همگی در روزهای ۹ تا ۱۲ تیرماه در حوزه‌های امتحانی سراسر کشور حضور داشتند. ۷۰ هزار شرکت‌کننده آزمون کارشناسی ارشد پزشکی نیز در روزهای ۳۱ تیرماه و اول مردادماه در حوزه‌های امتحانی حاضر شدند. آزمون کارشناسی ارشد غیرپزشکی نیز با حضور بیش از ۶۳۴ هزار نفر در روزهای ۶ تا ۸ مردادماه برگزار شد. همچنین قرار است روز جمعه ۲۲ مردادماه آزمون استخدامی وزارت علوم با حضور ۴۰ هزار شرکت‌کننده برگزار شود.




بیشتر بخوانید:


زمان برگزاری آزمون جامع دوره دکتری تخصصی دانشگاه آزاد اسلامی اعلام شد


آیا آژیر قرمز کرونا آزمون‌های کارشناسی ارشد پزشکی و غیرپزشکی را به تعویق می‌اندازد؟


ثبت‌نام در آزمون MHLE تا ۶ مردادماه ادامه دارد/ برگزاری آزمون در ۱۴ مردادماه




ناگفته نماند دانشگاه آزاد اسلامی ۴۰ درصد دانشجویان کل کشور را در خود جای داده است و دانشجویان این دانشگاه همانند سایر دانشجویان کشور نیاز دارند که مراحل تحصیلی خود را طی کنند و به‌موقع فارغ‌التحصیل شوند. هم‌اکنون همه دانشگاه‌های برگزارکننده دوره‌ دکتری، آزمون جامع دانشجویان را برگزار می‌کنند و دانشجویان نیز اعتراضی در این باره ندارند.


دانشگاه علامه طباطبایی آزمون جامع دانشجویان دوره دکتری را در روزهای ۲۴، ۲۳ و ۲۶ تیرماه سال ۱۴۰۰ برگزار کرد. این آزمون به‌صورت حضوری در دانشکده‌های مربوطه برگزار شده است. دانشگاه تهران نیز در روزهای ۷ تا ۹ تیرماه آزمون جامع را برگزار کرد. آزمون جامع دانشجویان دوره دکتری دانشگاه علم و صنعت نیز در اواسط خردادماه برگزار شده است.


بنابراین به نظر نمی‌رسد که با وجود رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی برگزاری آزمون جامع با مشکل مواجه شود چراکه نیاز است دانشجویانی که در موعد آزمون جامع قرار دارند از این مرحله نیز عبور کنند و وارد مرحله تدوین رساله خود شوند.


انتهای پیام/۴۰۴۰/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته