دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 مرداد 1400 - 12:30

پیشنهاد دولت نجات ملی یمن برای پایان جنگ در مأرب

بندهای پیشنهادی هیئت مذاکره‌کننده دولت صنعا به عمان برای پایان درگیری‌ها در استان مأرب منتشر شد.
کد خبر : 600064
مأرب



به گزارش گروه جهان خبرگزاری آنا، وب‌سایت الخبر الیمنی به نقل از منابع مطلع یمن نوشت که هیئت مذاکره‌کننده دولت نجات ملی یمن (مستقر در صنعا) در مذاکرات خود با دولت عمان چهار پیشنهاد را برای پایان درگیری‌ها در استان مأرب ارائه کرده است.


به نوشته این وبگاه، اولین بند از این پیشنهاد، تشکیل یک سازوکار مدیریتی مشترک از ساکنان استان مأرب جهت حفظ امنیت و ثبات و اخراج تمامی عناصر القاعده و داعش از این استان است.


دومین بند؛ تضمین آزادی عبور مرور، آزادی تمامی ربوده‌شدگان، دادن خسارت متضرران، بازگشت پناهندگان و عدم حمله به غیرنظامیان است.


دولت صنعا همچنین در پیشنهاد سوم خود خواستار اختصاص درآمد کشتی‌های نفتی در الحدیده برای پرداخت حقوق‌ها شده است.


چهارمین بند به موضوع منابع نفت و گازی استان مأرب مربوط می‌شود و هیئت مذاکره‌کننده دولت صنعا در پیشنهاد خودخواسته است تا ایستگاه‌های پمپاژ گاز کار خود را از سر گیرند و همچنین سهم دیگر استان‌ها از نفت و گاز نیز رعایت و همزمان کمیته مشترکی برای تعمیر خط لوله صافر رأس عیسی تشکیل شود.


در ادامه این خبر اشاره‌ای به جزئیات دیگر نشده و دولت ریاض و دولت مستعفی یمن نیز هنوز واکنشی به این پیشنهادات نشان نداده‌اند.


عمان از ابتدای آغاز جنگ یمن در نقش واسطه برای پایان درگیری‌ها تلاش کرده و در یک سال اخیر نیز رفت‌وآمدهای دیپلماتیک به مسقط افزایش‌یافته است. هیئتی از این کشور نیز در تاریخ ۱۸ خرداد وارد صنعا شد اما تاکنون هیچ‌کدام از مذاکرات به آتش‌بس منجر نشده است.


محمد عبدالسلام سخنگوی جنبش انصارالله روز گذشته (دوشنبه) گفت تا زمانی که جنگ بین طرف‌های یمنی باشد، آمریکایی‌ها خواستار ادامه جنگ هستند و نگرانی آنان درباره مأرب، بیانگر اهمیت این استان است.


انتهای پیام/۴۱۰۶/




انتهای پیام/

برچسب ها: مأرب یمن عمان
ارسال نظر
هلدینگ شایسته