دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

گزارشی از روند برگزاری آزمون علمی داوطلبان انتخابات خبرگان رهبری؛ کتاب و موبایل آزاد بود

داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان رهبری امروز در حالی در جلسه آزمون علمی مجلس خبرگان رهبری حاضر شدند که کتاب و موبایل به همراه داشتند و در میانه‌های آزمون هنگام نماز با یکدیگر صحبت‌ می‌کردند.
کد خبر : 59999

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا، از ساعت 9 صبح امروز -سه‌شنبه- آزمون علمی داوطلبان پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در محل دبیرخانه مجلس خبرگان در قم برگزار شد.


شورای نگهبان از دعوت بیش از 500 نفر برای شرکت در آزمون علمی انتخابات مجلس خبرگان رهبری خبر داد و پیش از این اسامی شرکت‌کنندگان در آزمون علمی انتخابات خبرگان به مرجع برگزارکننده امتحان اعلام شده بود.


به گفته نجات‌الله ابراهیمیان، سخنگوی شورای نگهبان، این شورا همه کسانی که برای شرکت در انتخابات مجلس خبرگان رهبری ثبت‌نام کردند به جز اعضای فعلی مجلس خبرگان،- کسانی که در گذشته در آزمون خبرگان که از طرف شورای نگهبان برگزار شده شرکت کرده و از نظر علمی تایید شده‌اند، کسانی که در آزمون پانزدهم شهریور 1394 شرکت کرده‌اند أعم از آنان که تایید شده‌اند یا خیر، باید در آزمون علمی شرکت کنند. کسانی هم که فاقد تحصیلات حوزوی بوده و ثبت‌نام کرده‌اند نمی‌توانستند در این آزمون شرکت کنند.


اما امروز از ۵۳۱ نفر دعوت‌شده به شرکت در آزمون اجتهاد خبرگان، فقط ۴۰۰ نفر در این آزمون شرکت کردند. به گزارش فارس، در آزمون پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری 27 نفر اهل سنت شرکت کردند که با شرکت در این آزمون به سؤالات امتحانی منطبق با منابع اعتقادی و دینی خودشان پاسخ دادند. 8 داوطلب خانم نیز برای این آزمون دعوت شده بودند که از این تعداد 6 داوطلب در آزمون علمی شرکت کردند و محل مجزایی برای آنها در نظر گرفته شده بود.


آیت‌الله محمد مؤمن، از فقهای شورای نگهبان و عضو مجلس خبرگان رهبری، مسئولیت برگزاری آزمون داوطلبان را برعهده دارد و در آغاز آزمون، برگزاری این امتحان را ابزاری برای احراز شرط علمی داوطلبان عنوان کرد.


وی تأکید کرد: هدف از برگزاری این آزمون احراز شرط علمیت داوطلبان است و هدف تحقیر داوطلبان نیست و ملاحظات مختلف برای حفظ‌ شأن داوطلبان رعایت شده است.


از ورود خبرنگاران و عکاسان خبری به محل آزمون جلوگیری شد و از نامزدهای سرشناس انتخابات خبرگان در آزمون خبری نشد.


امتحان با ساعاتی تاخیر، ساعت ۹ صبح آغاز شد که پیش از آن آیت‌الله مؤمن در سالن اجتماعات سخنرانی کرد و با توجه به اینکه مسئول برگزاری آزمون خودش بود، گفت: «نتایج این آزمون کاملا محرمانه است و پذیرفته‌شدگان برای مصاحبه شفاهی دعوت و سپس نتیجه قطعی اعلام خواهد شد.»


به گزارش فرید مدرسی، خبرنگار فعال در زمینه انتشار اخبار حوزه علمیه، نحوه برگزاری این آزمون و نظارت بر آن، از استانداردهای مرسوم پیروی نمی‌کرد؛ به گونه‌ای که برخی نامزدها با موبایل و کتاب سر جلسه حاضر شده بودند و امکان ارتباط با بیرون از جلسه داشتند.


همچنین مدرسی در کانال تلگرامی خود نوشت که از داوطلبان با یک بسته حاوی شیر، کیک، موز و آب معدنی پذیرایی شده است.


در جریان برگزاری این آزمون، آیت‌الله سید محمدرضا مدرسی و آیت‌الله مهدی شب زنده‌دار، از فقهای شورای نگهبان از محل آزمون بازدید کردند.


به نوشته فرید مدرسی، آزمون هنگام اذان ظهر معلق شد و شرکت‌کنندگان برای اقامه نماز از جلسه خارج شدند که در این بین با یکدیگر نیز گفت‌وگو می‌کردند.


طبق اعلام سیامک ره‌پیک، عضو حقوقدان شورای نگهبان، زمان آزمون علمی خبرگان رهبری در ابتدا چهار ساعت تعیین شده بود؛ بر این اساس، باید این آزمون ساعت 13 به پایان می‌رسید اما مسئولان برگزاری، یکبار ساعت اتمام امتحان را تا ساعت 14 و بار دیگر، تا ساعت 15 و 30 دقیقه تمدید کردند.



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب