کلاهبرداری تلفنی و راههای مقابله با آن
به گزارش گروه جامعه خبرگزاری آنا، داود معظمی گودرزی در خصوص ترفندهای کلاهبرداران تلفنی هشدار داد و گفت: یکی از کلاهبرداریهایی که متاسفانه امروزه شاهد آن هستیم، کلاهبرداری تلفنی است، در این روش کلاهبرداران با استفاده از ترفندهای مهندسی اجتماعی و از طریق مشغولسازی ذهن مخاطب، اقدام به جمعآوری اطلاعات شخصی و بانکی شهروندان میکنند.
رئیس پلیس فتای تهران خاطرنشان کرد: این مجرمین با استفاده از ترفندهای زیرکانه و تکنیکهای مهندسی اجتماعی با لحن موجه و شور و هیجانی که در صدای خود ایجاد میکنند، در ابتدا خود را از مجریان رادیو، تلویزیون معرفی و معمولا با جملاتی مانند اینکه در حال حاضر یکی از بازیگران معروف سینما، تلویزیون و غیره در استودیو حضور دارد و به قید قرعه شما برنده قرعهکشی شدهاید و تا لحظاتی دیگر به پخش زنده خواهیم رفت، شخصی که به تلفن پاسخ میدهد را متقاعد میکنند که واقعا برنده شده است.
گودرزی ادامه داد: در ادامه روند این کلاهبرداری این افراد با بهانههایی مانند: «ما باید مطمئن شویم شماره حساب شما متعلق به خودتان است» و «شمارهای که به تلفن شما ارسال شده، شناسه واریزی است که ما با آن برای شما پول پرداخت میکنیم» قربانی را مجاب میکنند محتویات پیامکی که برای وی ارسال شده و در واقع پیامک دسترسی به خدمات غیرحضوری یکی از اپلیکیشنهای پرداخت در سیستم بانکی است که از طرف بانک برای او ارسال شده را به این مجرمین اعلام کند.
وی در پایان با اشاره به اینکه پلیس فتا به صورت شبانهروزی پاسخگوی شهروندانی است که برداشت غیر مجاز اینترنتی از حسابشان صورت گرفته است، افزود: ممکن است شیوههای کلاهبرداری این افراد مجرم متفاوت باشد اما در نهایت به یک شیوه عمل میکنند و با اعلام برنده شدن مخاطبان، با ترفندهای ماهرانه تمام اطلاعات حساب بانکی، کارت عابر بانک افراد و یا کد فعالسازی اپلیکیشنهای بانکی آنها را دریافت کرده و با استفاده از آن اقدام به برداشت از حساب افراد و یا سوءاستفاده از این اطلاعات به نام مالباخته میکنند.
انتهای پیام/۴۰۷۶/
انتهای پیام/