دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 اسفند 1393 - 09:33
روزنامه «رای‌الیوم» نوشت؛

مصر و عربستان به دنبال تشکیل ارتش مشترک

ساعاتی مانده به دیدار رئیس‌جمهوری مصر و پادشاه عربستان، گمانه‎‌زنی‌ها حاکی‌ است که «عبدالفتاح سیسی» تصمیم دارد پیشنهاد تشکیل نیروی عربی مشترکی را به سعودی‌ها ارائه کند.
کد خبر : 5989

به‌گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، روزنامه اینترنتی «رای‌الیوم» در گزارشی نوشت: گفت‌وگوهای امروز یکشنبه میان ملک «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان و «عبدالفتاح سیسی» رئیس‌جمهوری مصر در ریاض درباره پیشنهاد تشکیل نیروی عربی مشترکی برای مبارزه با تروریسم خواهد بود و قاهره اصرار دارد این نیرو حتی در صورت مخالفت اتحادیه عرب تشکیل شود.


منابع دیپلماتیک اعلام کردند که مقام‌های ارشد مصر و عربستان همچنین درباره اوضاع لیبی، سوریه و عراق به تبادل نظر می‌پردازند.


این منابع می‌گویند: «سیسی» در صورتی‌که موافقت لیبی را جلب کند جزئیات طرح خود برای تشکیل نیروی عربی مشترک را در دیدار با شاه سعودی مطرح خواهد کرد و حتی اگر پیشنهادش با مخالفت اتحادیه عرب مواجه شود، این نیرو را با همان تعدادی که موافق باشند تشکیل خواهد داد.


همچنین روزنامه «الحیات» به‌نقل از مقامی مصری نوشت: پیشنهاد تشکیل قوای مشترک بر طبق توافقنامه دفاع عربی مشترکی است که مبتنی بر نیروهای نظامی مصر با مشارکت نمادین نیروهای سایر کشورهاست.


مقام مصری که نامش فاش نشده است، با بیان اینکه بر اساس طرح و پیشنهادهای اولیه، نیروی مشترک عربی قرار است در مصر مستقر شود، گفت: تشکیلات این نیرو بر اساس نیروهای ویژه و واکنش سریع و فرماندهی آن مانند شورای نظامی عربی به صورت مشترک خواهد بود و تعدادی هم عناصر اطلاعاتی خواهد داشت.








بر اساس طرح اولیه، نیروی مشترک عربی قرار است در مصر مستقر شود. تشکیلات این نیرو بر اساس نیروهای ویژه و واکنش سریع و فرماندهی آن مانند شورای نظامی عربی به صورت مشترک خواهد بود و تعدادی هم عناصر اطلاعاتی خواهد داشت

این منبع خاطرنشان کرد: شورای نظامی طرحی را برای مقابله با خطرات تهیه خواهد کرد تا برای دخالت در مناطق بحران‌زده آمادگی داشته باشد و مسئولیت‌های مختلف میان کشورهای عربی که در این نیرو مشارکت دارند تقسیم خواهد شد. مشارکت کشورهایی که ارتش و تجیهزات دارند به صورت نظامی و سایر کشورها به صورت حمایت لجستیکی خواهد بود.


خبرگزاری رسمی عربستان نیز نوشت: ملک «سلمان» و «سیسی» در دیدار امروز خود روابط میان دو کشور و راه‌های تحکیم آن در زمینه‌های مختلف به علاوه موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی را بررسی خواهند کرد.


منابع آگاه می‌گویند که یکی از موضوعات گفت‌وگوی این دو مقام عربی، کنفرانس اقتصادی مصر است که در 13 تا 15 مارس در «شرم‌الشیخ» برگزار خواهد شد.


«عفیفی عبدالوهاب» سفیر مصر در ریاض با تاکید بر اهمیت سفر رئیس‌جمهوری مصر به عربستان با توجه به اوضاع حساس کنونی، همکاری و هماهنگی بیشتر دو کشور را به ویژه در زمینه مبارزه با تروریسم و افراطی‌گری را خواستار شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب