دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 دی 1394 - 11:45

سخنگوی دولت: لایحه بودجه و برنامه ششم هفته آینده تقدیم مجلس می‌شود/ حمله به سفارت عربستان در شأن ملت ایران نبود

سخنگوی دولت از اعطای لایحه بودجه و لایحه برنامه ششم توسعه به جلسات علنی هفته آینده مجلس خبر داد.
کد خبر : 59886

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، محمدباقر نوبخت در نشست خبری امروز ـ سه‌شنبه 15 دی‌ماه ـ اعلام کرد که لایحه بودجه سال 1395 و برنامه ششم توسعه، یکشنبه یا سه‌شنبه هفته آینده تقدیم مجلس شورای اسلامی می‌شود.


اقدامات اخیر عربستان را در جهت سنگ‌اندازی برجام تلقی کرد


وی در ادامه سخنان خود با محکوم کردن اعدام شیخ نمر باقر النمر، این اقدام آل‌سعود را اقدامی غیرانسانی و داعش‌گونه خواند و گفت: ای اقدام، نتیجه شکست سیاست‌های عربستان در منطقه و بخصوص در سوریه و عراق است.


سخنگوی دولت در این حال در واکنش به حوادث شنبه‌شب سفارت عربستان در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد، تأکید کرد: حمله به سفارت عربستان با شرع و آموزه‌های اسلامی توجیه ندارد و از نظر مدنی و قوانین بین‌المللی در شأن ملت ایران نبود. تعرض به سفارت عربستان اقدامی کاملا مشکوک بود که سیاست‌های عربستان را تأمین می‌کرد.


نوبخت خاطرنشان کرد: قوای نظامی و انتظامی و امنیتی باید دقت بیشتری کنند تا عده‌ای که معلوم نیست مقاصدشان برای کدام دولت است از احساسات مردم سوء استفاده نکنند. قوه قضاییه در این رابطه با قدرت وارد شده است و دست‌های پشت پرده شناسایی و برخورد لازم نیز صورت خواهد گرفت.


او همچنین درباره قطع روابط دیپلماتیک عربستان با ایران نیز تصریح کرد: تعطیلی سفارت عربستان یک نصمیمی بر اساس سیاست ناپختگی و کم تجربگی بود و این مساله به ضرر آنهاست. در طول ٣٧ سال انقلاب اسلامی خیلی قدرت‌های بزرگ قطع رابطه با جمهوری اسلامی ایران را تجربه کردند و متضرر شدند. حالا عربستان که سیاست‌های ناپخته‌ای دارد؛ البته اگر دولت بزرگ جیبوتی (خنده نوبخت و خبرنگاران) هم کنار آل‌سعود باشد جای خود دارد.


نوبخت درباره اجرای برجام گفت: برخی کشورهای منطقه در کنار اسرائیل پابه‌پای این کشور آمدند تا نگذارند شرایط توافق مهیا شود. حتی پس از توافق هم تمام تلاش و سعی خود را می‌کنند تا از اجرای برجام جلوگیری کنند. با توجه به اینکه برجام یک سند محکم است امیدواریم دوطرفین با رعایت اصول، این توافق را اجرایی کنند.


وی در ادامه این نشست گفت: می‌توان اقدامات اخیر عربستان را در جهت سنگ‌اندازی برجام تلقی کرد؛ اما برجام سند محکمی است که هم جمهوری اسلامی و هم طرف‌های مقابل بر اجرای آن مصمم هستند.


سخنگوی دولت درباره ادعای ردصلاحیت حمید رسایی توسط هیئت اجرایی نیز گفت: هنوز هیچ منبع رسمی نتیجه بررسی‌ها را اعلام نکرده و اینها حدس و گمان است.


سخنگوی دولت درباره قرارداده‌های نفتی گفت: قراردادهای نفتی محرمانه نیست و قابل دسترسی است. نمایندگان مجلس می‌توانند به اصل متن انگلیسی این قراردادها دسترسی داشته باشند و در جهت تأمین منافع ملی است و مالکیت آن دست خارجی‌ها نخواهد افتاد.


خروج پتروشیمی از بورس نظر شخصی آقای نعمت‌زاده است


وی افزود: تا پایان سال، 42 هزار میلیارد تومان یارانه نقدی پرداخت می‌کنیم، درآمد نفتی در سال جاری 53 هزار میلیارد تومان بوده است.


نوبخت در پایان خاطرنشان کرد: خروج پتروشیمی از بورس نظر شخصی آقای نعمت‌زاده است و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی موافق این نیست. اما هنوز در دولت مطرح نشده که نظر دولت را بگویم.


سخنگوی دولت در پاسخ به این سؤال که «حضور یکی از افراد دولت در برنامه‌های حزبی غیرقانونی نیست؟»، پاسخ داد: دولت یک وظیفه در انتخابات دارد و آن هم اجرای قانون است. دولت رویکرد سیاسی خاص خودش را دنبال می‌کند و اینکه کارمند دولتی در یک جلسه حزبی دعوت شده است، نمی‌تواند مداخله در انتخابات تلقی شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته