ورود بانکهای خصوصی و دولتی برای توسعه حمل ونقل عمومی
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا در جریان دویست و بیست و سومین جلسه علنی شورای شهر تهران در تذکر پیش از دستور اسماعیل دوستی به آلودگی هوا طی روزهای اخیر اشاره و اظهار کرد: این روزها حملات زیادی از سوی رسانهها و مسئولین به شورا و شهرداری انجام شده است که تعدادی از آنها نیز درست بوده است.
وی وظایف شهرداری و شورای شهر را برای برطرف کردن آلودگی هوا برشمرد و گفت: پاکسازی و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی از جمله پاکسازی و نوسازی تاکسیها، خطوط مترو و اتوبوسرانی از جمله اقداماتی است که باید از سوی شهرداری صورت گیرد. البته قسمتی از این اقدامات صورت گرفته است و به کمک دولت و شهرداری قسمت دیگر نیز به طور حتم انجام میشود.
دوستی با بیان اینکه بانک شهر اخیراً کمک مناسبی را در رابطه با این موضوع به شهرداری انجام داده است، افزود: در ملاقات با رئیس جمهور یا وزیر کشور باید بخواهیم تا از ظرفیت بانکها برای بازسازی ناوگان حمل و نقل عمومی استفاده کنیم و همچنین خط 6 و 7 مترو را به اتمام برسانیم. همه بانکها چه دولتی و چه خصوصی باید در این زمینه به شهرداریها کمک کنند اینگونه نباشد که این مساله فقط مربوط به کلان شهر تهران باشد بلکه در دیگر کلان شهرها نیز میتوان ازظرفیت بانکها استفاده کرد.
دوستی با بیان اینکه دولت باید در این زمینه مصوبهای را به بانکها ابلاغ کند، تصریح کرد: بانکها باید موظف شوند در خرید تاکسی به شهرداری کمک کنند. بازپرداختش هم باید به صورت باز باشد باید ال سیهایی باز کنیم که هم شهرداری و هم دولت از طریق سازمان برنامه و بودجه بتوانند قسمتی از قسط خرید تاکسی و اتوبوس را پرداخت کنند.
چمران پس از پایان صحبتهای دوستی این طرح را مناسب دانست و گفت: اما باید فاینانسها در اولویت باشند ما با کشور چین فاینانسهایی خریداری کردیم که دولت نیز هزینه آن را با کشور چین تسویه کرده و همه امضاها گرفته شده اما به خاطر شرایطی هنوز این فاینانسها به ایران منتقل نشده است.
رئیس شورای شهر ادامه داد: در ملاقاتی که رئیس جمهور ایران با رئیس جمهور چین داشت نیز در خصوص سه فاینانس مهم صحبت شد که یکی از آن فاینانسها مرتبط به شهر تهران بود و ما این موضوع را دنبال می کنیم.
وی با بیان اینکه 82/5 درصد از هزینه تجهیز ناوگان حمل ونقل عمومی باید از طریق وزارت کشور صورت گیرد، اضافه کرد: ما راهکارهای دیگری از جمله استفاده از صندوق ذخیره ارزی را پیشنهاد دادیم به جای اینکه بیاییم از خارج ال سی بگیریم از صندوق های خودمان وام می گیریم اگر دوتا هزار میلیارد وام دریافت کنیم بخش عمدهای از مشکلات حمل ونقل برطرف میشود.
رئیس شورای شهر تصریح کرد: در حال حاضر از 7 هزار اتوبوس شهر تهران هزار اتوبوس فرسوده هستند و تهران در واقع 6 هزار اتوبوس در اختیار دارد به طور حتم این تعداد سال دیگر به 5 هزار اتوبوس میرسد. بودجه تخصیص داده میشود مطالبات شهرداری نیز مطرح میشود اما وقتی برای دریافت بودجه مراجعه میکنیم میگویند خزانه خالی است من این موضوع را بارها مطرح کردم .
انتهای پیام/