دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 دی 1394 - 09:00

شوراى امنیت سازمان ملل حمله به مکان‌های دیپلماتیک عربستان در ایران را محکوم کرد

شوراى امنیت سازمان ملل با موافقت هر ١٥ کشور از جمله روسیه و چین حمله به اماکن دیپلماتیک عربستان در ایران را محکوم کرد.
کد خبر : 59827

به‌گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به‌ نقل از شبکه خبری بی‌بی‌سی، در بیانیه شورای امنیت درباره اعدام شیخ نمر موضوعی مطرح نشده است و تنها از ایران می‌خواهد از مراکز و خدمه دیپلماتیک کشورهای خارجی محافظت کند.


در بیانیه شب گذشته (دوشنبه) شورای امنیت آمده است: «اعضای شورای امنیت با قوی‌ترین عبارات حملات به سفارت عربستان سعودی در تهران و کنسولگری‌اش در مشهد در جمهوری اسلامی ایران که باعث تعرض به محوطه‌های دیپلماتیک و کنسولی شد و خسارات جدی وارد کرد را محکوم می‌کنند.»


این شورا با ابراز نگرانی عمیق درباره این حوادث، از مقام‌های ایرانی خواست از مکان‌های دیپلماتیک و کنسولی و خدمه آنها حفاظت کنند و تعهدات بین‌المللی خود در این زمینه را به‌طور کامل مراعات نمایند.


این در حالی است که روز گذشته (دوشنبه) غلامعلی خوشرو نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد در نامه‌ای به بان کی مون دبیرکل این سازمان از حمله به ساختمان سفارت عربستان در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد اظهار تأسف کرد و گفته بود که با عاملان این حملات برخورد خواهد شد.


نماینده ایران در نامه‌ای که دوشنبه منتشر شد، نوشت: «اعتراض‌ها به اعدام شیخ نمر در مقابل مراکز دیپلماتیک عربستان در ایران عمدتا مسالمت‌آمیز بود، اما گروهی کوچک با وجود تلاش مأموران پلیس برای ممانعت از آنها، وارد ساختمان شدند و آسیب‌هایی وارد کردند.»


خوشرو با تأکید بر تعهد ایران به مقررات بین‌المللی مربوط به حفاظت از مکان‌ها و هیئت‌های دیپلماتیک، نوشته است که جمهوری اسلامی از واقعه پیش‌آمده متأسف است و از هیچ تلاشی برای مجازات عاملان حملات کوتاهی نخواهد کرد.


از سوی دیگر به‌دنبال این حادثه، عربستان روز یکشنبه همه روابط خود با ایران را قطع کرد. بحرین و سودان نیز در همبستگی با عربستان اقدام مشابهی انجام داده‌اند.


پیشتر عبدالله معلمیT سفیر عربستان، شورا را ترغیب کرده بود همه تدابیر مناسب برای اطمینان از تعرض نکردن به مراکز دیپلماتیک و حفاظت از همه دیپلمات‌های سعودی در ایران را اتخاذ کند. ریاض همچنین در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل متحد از اعدام 47 نفر از جمله شیخ نمر دفاع کرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته