دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 دی 1394 - 09:54
مدیرکل مشارکت‌های اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان در گفت‌وگو با آنا خبر داد

نسبت معکوس مشارکت اجتماعی جوانان با آسیب‌های اجتماعی/ برگزاری دوره توانمندسازی سمن‌های جوانان در خوزستان

مدیرکل مشارکت های اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان از برگزاری دوره توانمندسازی سمن های جوانان کشور در خوزستان خبر داد و گفت: برگزاری این دوره‌ها مشارکت اجتماعی جوانان را به همراه داشته و مشارکت اجتماعی جوانان با آسیب‌های اجتماعی نسبت معکوس دارد.
کد خبر : 59805

رضا حجتی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا در مورد برگزاری دوره‌ای کارگاه‌های تخصصی سازمان‌های مردم نهاد اظهار کرد: دوره توانمندسازی سمن‌های جوانان در قالب کارگاه مطبوعاتی و اطلاع رسانی در سطح ملی برگزار می‌شود. این کارگاه با حضور سمن‌های منتخب جوانان سراسر کشور به میزبانی خوزستان و در شهر اهواز آغاز به کار می‌کند.


وی مهمترین اهداف برگزاری دوره‌های توانمندسازی سمن های جوانان را افزایش سطح مشارکت نهادمند اجتماعی، توانمندسازی سمن های جوان در بخش موضوعی، ایجاد ارتباط و تعامل بین سمن های جوان تخصصی و دستگاه های مرتبط و ظرفیت سازی و فراهم آوردن بستری مناسب جهت هم فکری و هم اندیشی جوانان دانست و گفت: هدف اصلی از توانمندسازی سازمان‌های مردم نهاد، تشویق و ایجاد انگیزه در جوانان است.


این مقام مسئول ادامه داد: معاونت ساماندهی امور جوانان هرماه یک دوره تخصصی ویژه اعضای منتخب سازمان‌های مردم نهاد کشور به میزبانی یکی از استان‌های کشور برگزار می‌کند. مجری این کارگاه‌ها، سازمان‌های مردم‌نهاد آن استان هستند و منتخبان از تمامی سازمان‌های مردم‌نهاد سراسر کشور در این کارگاه حضور دارند.


حجتی یادآور شد: رسانه‌ها، مطبوعات و حوزه اطلاع‌رسانی و جوانان فعال در عرصه مطبوعات به مدت 20 ساعت از سه شنبه تا پنجشنبه در این کارگاه حضور خواهند داشت. توانمندسازی در این کارگاه‌ها از دو بعد ارتقای دانش و مهارت و دوم هم یک نوع تعامل و ارتباط و گردشگری هویتی پیگیری می‌شود. در کارگاهی که از امروز در اهواز برگزار می‌شود منتخبان سازمان‌های مردم نهاد از استان‌های خراسان شمالی‌، خراسان جنوبی، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و سیستان بلوچستان شرکت می‌کنند.


وی افزود: برگزاری این کارگاه‌ها به جوانان کمک می‌کند تا با اقصی نقاط کشور آشنا شوند همچنین مبادله اطلاعات و دانش به صورت کارگاهی باعث دانش‌افزایی و ارتقای مهارت جوانان و توانمندسازی آنها می‌شود. پس از پایان هر کارگاه یک نظر سنجی صورت می‌گیرد و شرکت‌کنندگان در این دوره‌ها نقاط قوت و ضعف کارگاه را بررسی می‌کنند و سعی می‌کنیم برای دور‌ه‌های بعدی نقاط ضعف را اصلاح کنیم البته تاکنون برگزاری این دوره‌ها مورد رضایت شرکت‌کنندگان بوده و ما سعی کردیم با همفکری و استفاده از نظر اعضای سازمان‌های مردم‌نهاد کشور متناسب با نیازها و علاقه‌مندی آنها این دوره‌ها را پیش ببریم.


مدیرکل مشارکت های اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: دوره آینده کارگاه‌ توانمند سازی سمن‌ها در بهمن‌ماه به میزبانی استان سیستان بلوچستان برگزار می‌شود. همچنین پس از آن به ترتیب استان قزوین، استان فارس میزبان جوانان در کارگاه‌های توانمند سازی سمن‌ها خواهند بود.


وی تاکید کرد: دولت باید زمینه رشد و توانمند سازی سمن‌ها را فراهم کند که این امر با کمک همه مجموعه‌های اجتماعی امکان پذیر است بنابراین اگر به توانمندسازی اجتماعی جوانان به خصوص در حوزه مشارکت اجتماعی توجه شود و از سنین نوجوانی و حتی قبل از آن دانش، آموزش‌ و مهارت‌های لازم به جوانان ارائه شود در آینده به لحاظ ادغام اجتماعی و جذب اجتماعی وضعیت بهتری خواهیم داشت زیرا دختران و پسران در سطوح مختلف جوانی به یادگیری مهارت‌هایی نیاز دارند.


حجتی در پاسخ به این سوال که آیا با برگزاری چنین کارگاه‌هایی می‌توان از تعداد بروز آسیب‌های اجتماعی کاست؟ گفت: قطعا برگزاری چنین برنامه‌هایی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی موثر است زیرا مشارکت اجتماعی با آسیب‌های اجتماعی نسبت معکوس دارد بنابراین اگر میزان مشارکت اجتماع مسئولیت اجتماعی و اعتماد اجتماعی، را تقویت کنیم به همان نسبت نیز سطح آسیب‌های اجتماعی کاهش می‌یابد.


مدیرکل مشارکت های اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان ایجاد انگیزه، شور، نشاط و امید در سطح عمومی جامعه را بسیار مهم دانست و گفت: امروز در کشور حدود 25 میلیون جوان در رده سنی 15 تا 29 سال داریم که به ازای هر 35 هزار جوان یک سازمان و تشکل مردم‌نهاد جوانان است که این تعداد بسیار کم و ناچیز است. اگر انگیزه، شور و نشاط اجتماعی و امید اجتماعی افزایش پیدا کند باید در پایان برنامه ششم به ازای هر 4-5 هزار جوان یک سازمان مردم‌نهاد به آنان برسد.


حجتی با تاکید بر غلبه بر یاس و نا امیدی در بخش عمومی افزود: اگر بنا به مداخله دولت باشد معتقدم مداخله دولت نباید به شکل یک یارانه مالی ایجاد شود دولت باید مداخله‌اش در حد توانمندسازی باشد و ما به این نوع مداخله اعتقاد داریم ولی پیش از آن مجموعه دولت و مجموعه نظام باید شرایطی ایجاد کنند که این نشاط به جامعه و جوانان تزریق شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته