پاسخ مرکز پژوهشهای مجلس به پرسشهای مهم درباره طرح صیانت از حقوق کاربران
به گزارش گروه سیاست خبرگزاری آنا، مرکز پژوهشهای مجلس در گزارشی به تعدادی از سؤالات و ابهامات مربوط به طرح «حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی» پاسخ داده است.
متن کامل گزارش مرکز پژوهشها را در ادامه میخوانید.
۱) مصادیق خدمات پایه کاربردی چیست؟
مصادیق اصلی خدمات پایه کاربردی بر اساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی عبارتند از: شبکههای اجتماعی، جستجوگرها، خدمات پایه مکانی و نقشه (مانند بلد و نشان)، خدمات میزبانی داده و...
۲) طرح اولیه موسوم به طرح صیانت ایرادات زیادی داشته آیا همان طرح در دستور است؟
طرح صیانت سال ۱۳۹۹ از دستور خارج و بایگانی شد و مفاد طرح جدید از نو و طی جلسات متعدد کارشناسی بازنویسی شده است.
۳) چرا باید طرح در قالب اصل هشتاد و پنجم مورد بررسی قرار گیرد؟
۱- ابعاد فنی و کارشناسی طرح بالاست و از پیچیدگی زیادی برخوردار است؛ ۲- ذی نفعان زیادی دارند؛ ۳- با ۸۵ ای شدن امکان مداخله مستقیم نظرات مردم و کارشناسان در قانونگذاری فراهم میشود ولی در غیر آن این امکان فراهم نمیشود؛ ۴- امکان قانونگذاری با کیفیت بهتر فراهم میشود؛ ۵- متن نهایی قانون دائمی نمیشود، بلکه موقت خواهد بود (۳-۵سال) و در نتیجه امکان اصلاح بیشتری برای قانون دائمی خواهد داشت.
۴) چرا کمیسیون اصلی بررسیکننده طرح کمیسیون فرهنگی است و سایر کمیسیونها از جمله کمیسیون صنایع و امنیت ملی و سیاست خارجی دخیل نیستند؟
با اعمال اصل ۸۵ بنا بر آن شده است که طرح به کمیسیونی مشترک با عضویت نمایندگانی از چند کمیسیون ارجاع شود.
۵) برای اصل ۸۵ شدن چه ضمانتی وجود دارد فرآیند نامناسب دیگر طرح ها تکرار نشود؟
الزامات پیشنهادی اصل ۸۵ شدن: ۱. به کمیسیون مشترک متشکل از چند کمیسیون ارجاع شود؛ ۲. نماینده معاونت قوانین در همه جلسات حضور داشته باشد؛ ۳. نماینده رسانه ملی و خبرگزاری خانه ملت در همه جلسات حضور داشته باشند؛ ۴. کارشناسان مستقل، نمایندگان دولت و بخش خصوصی حضور داشته باشند؛ ۵. مصوبات کمیسیون پس از هر جلسه به صورت عمومی منتشر شود.
سوالات مرتبط با کسب وکارها
۱) آیا محدوده طرح شامل خدماتی پرکاربرد کسب و کارهای نظیر دیجیکالا، دیوار و اسنپ آچاره آپارات و مانند این ها میشود؟
خیر، این طرح صرفاً در محدوده خدمات پایه کاربردی مصرح در مصوبات شورای عالی فضای مجازی (جلسه ۳۵ و ۶۶) است و موارد ذکر شده در سوال خدمات کاربردی هستند نه خدمات پایه لذا شاملشان نمیشود.
۲) آیا این طرح برای کسب و کارهای فضای مجازی مشکلی ایجاد میکند؟
خیر؛ نهتنها این طرح مشکلی برای کسبوکارها ایجاد نخواهد کرد؛ بلکه در فصل حمایت در ۱۳ ماده محورهای حمایت از خدمات پایه کاربردی را آورده است که ازجمله میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
۱) در نظر گرفتن حقالسهم تولیدکنندگان محتوا، ۲) ممنوعیت تبلیغات دستگاههای دولتی در خدمات پایه کاربردی خارجی غیرمجاز، ۳) ارائه معافیتهای مالیاتی، ۴) الزام ارائه خدمات بانکی اختصاصی و ارائه خدمات دولت الکترونیک
۳) آیا با تصویب این طرح، تبلیغات کسبوکارهای داخلی در سکوهای خارجی ممنوع خواهد شد؟
خیر؛ در طرح تصریح شده است که مردم و کسبوکارها از ممنوعیت تبلیغات در خدمات پایه کاربردی خارجی غیرمجاز، معاف هستند.
۴) آیا با تصویب این طرح فعالیت کاربران در شبکههای اجتماعی (مسدود شده یا آزاد) تخلف محسوب میشود؟
خیر؛ هر خدمت پایه کاربردی که مشابهای که نیاز مردم را مرتفع سازد (اعم از داخلی یا خارجی) نداشته باشد، اجازه مسدودسازی آن داده نشده است. دولت نیز ملزم شده تا نیازهای اساسی کشور در زمینه خدمات پایه کاربردی را برطرف نماید.
۵) آیا با تصویب این طرح واتساپ، اینستاگرام، گوگل و سایتهای پرمراجعه خارجی که توسط کسبوکارها مورد استفاده قرار میگیرد، فیلتر خواهد شد؟
خیر؛ هیچکدام فیلتر نمیشوند چون هیچ نمونه جایگزینی ندارد همچنین برای بازاریابی بین المللی و جهانیسازی محتواهای فاخر ایرانی به استفاده از این سرویسها نیاز داریم.
۶) آیا با تصویب این طرح استفاده از فیلترشکن ممنوع خواهد شد؟
اصل استفاده از فیلترشکن در این طرح ملاحظه شده و پیشنهاد شده ضوابط آن توسط کمیسیون عالی تنظیمگر تعیین شود.
۷) آیا با تصویب این طرح توزیع فیلترشکن توسط افراد جرم محسوب خواهد شد؟
خیر؛ بنابر ماده ۳۳ طرح، صرفاً فعالیت تجاری به منظور کسب درآمد و انتشار عمده فیلترشکنها آن هم تنها در موارد غیر مجاز بنابر تشخیص کمیسیون عالی جرمانگاری شده است.
۸) آیا با تصویب این طرح پهنای باند اینترنت کم میشود؟
نه لزوماً بلکه به عنوان یک ابزاری برای جایگزینی سیاست مسدودسازی برخی پلتفرمها اعمال میشود.
سوالات مرتبط با دستگاه های اجرایی
۱) آیا با تصویب این طرح قدرت وزارت ارتباطات کاهش پیدا خواهد کرد؟
خیر؛ تنها اصلاحاتی که پس از تأسیس شورای عالی فضای مجازی لازم بود در ساختار آن وزارتخانه صورت گیرد اجرایی خواهد شد. همانطور که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجری مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی است وزارت ارتباطات نیز مجری مصوبات شورای عالی فضای مجازی خواهد بود.
۲) آیا با تصویب این طرح ستاد کل نیروهای مسلح بر اینترنت کشور مسلط خواهد شد؟
خیر؛ صلاحیت نیروهای مسلح بر فضای مجازی صرفاً به تأمین امنیت زیرساختهای ارتباطی فناوری اطلاعات آن هم زیر نظر مرکز ملی فضای مجازی محدود شده که در واقع در گذرگاههای ایمن مرزی خواهد بود. مضافاً اینکه نیروهای مسلح هیچ حقی در تأمین مصادیق محتوای مجرمانه، خدمات غیرمجاز و تغییر ترافیکی در کشور ندارد.
انتهای پیام/
انتهای پیام/