دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

کوچ اجباری مهندسان ساختمان از حرفه ساخت‌وساز

آزمون امسال نظام مهندسی ساختمان شرایط جدیدی را برای متقاضیان خود لحاظ کرده است. ضوابطی که جمعی از مهندسان ساختمان را از دریافت پروانه اشتغال و ورود به حرفه ساخت‌وساز باز می‌دارد.
کد خبر : 59745

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، آزمون‌های ورود به حرفه مهندسان، کاردان‌های فنی ساختمان و تعیین صلاحیت حرفه‌ای معماران تجربی امسال متفاوت‌تر از دوره‌های گذشته خود برگزار می‌شود. در آزمون این دوره که قرار است بهمن‌ماه برگزار شود، مرتبط بودن و هم‌ارزی مدارک تحصیلی دارندگان کارشناسی ناپیوسته و کارشناسی ارشد و دکتری با رشته‌های اعلامی برای نخستین بار به عنوان یکی از ضوابط شرکت در آزمون این دوره اعلام شده است.


بر این اساس مهندسانی که دارای مدرک کارشناسی ناپیوسته رشته‌های مرتبط با مهندسی ساختمان اما مدرک کاردانی غیر مرتبط هستند حتی درصورت عضویت در سازمان نظام مهندسی ساختمان و شرکت در دوره‌های سال‌های گذشته آزمون، شرایط لازم برای شرکت در این دوره را کسب نخواهند کرد.


این در حالی است که بسیاری از مهندسان ساختمان با تکیه بر شرایط آزمون سال‌های گذشته، خود را برای شرکت در این دوره به منظور کسب پروانه اشتغال و فعالیت در حوزه ساخت‌وساز صنعت ساختمان آماده کرده بودند.


یکی از مهندسان ساختمان متقاضی شرکت در آزمون ورود به حرفه مهندسان، کاردان‌های فنی ساختمان و تعیین صلاحیت حرفه‌ای معماران تجربی در تماس تلفنی با خبرگزاری آنا از وضع بخشنامه جدید برای متقاضیان این دوره آزمون انتقاد کرد و گفت: با بخشنامه اخیر بسیاری از مهندسانی که در سال‌های گذشته در آزمون حرفه مهندسان، کاردان‌های فنی ساختمان و تعیین صلاحیت حرفه‌ای معماران تجربی شرکت کردند اما به علت سخت بودن مواد آزمون موفق به قبولی نشده‌ بودند، امسال از گردونه خارج شدند.


فرید تبارکی‌ با بیان اینکه با این بخشنامه کلیه متقاضیان دارنده مدرک کارشناسی ناپیوسته با مدرک کاردانی غیرمرتبط از شرکت در آزمون منع شده‌اند، افزود: برای دومین سال عضویت سازمان نظام‌ مهندسی ساختمان را دارم اما با بخشنامه جدید نمی‌توانم دیگر در آزمون این سازمان برای دریافت پروانه اشتغال شرکت کنم.


وی با بیان اینکه هر ساله پس از ثبت‌نام در آزمون مدارک متقاضیان تایید می‌شد، تصریح کرد: امسال نیز منتظر تایید مدارک خود بودم اما بخشنامه جدید رونمایی و به طور کل حضورم در این آزمون منتفی شد.


این مهندس ساختمان بیان کرد: اگرچه مدرک کاردانی‌ام غیرمرتبط است اما برای شرکت در این آزمون مدرک کارشناسی مرتبط خود را ارائه کردم. کما اینکه اکنون نیز در مقطع کارشناسی‌ارشد رشته مرتبط در حال ادامه تحصیل هستم. این روند ضربه سنگینی به آینده کاری و حرفه‌ای من و سایر مهندسان ساختمان دارای چنین شرایطی وارد کرده است.


سازمان نظام مهندسی ساختمان متولی برگزاری آزمون نیست


خبرنگار اقتصادی آنا برای پیگیری موضوع با مدیر روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران گفت‌وگو کرد. محمد پیربرنا درباره تغییر شرایط شرکت در آزمون ورود به حرفه مهندسان، کاردان‌های فنی ساختمان و تعیین صلاحیت حرفه‌ای معماران تجربی برای متقاضیان گفت: سازمان نظام مهندسی ساختمان متولی برگزاری آزمون نیست. این آزمون با عنوان ورود به حرفه مهندسان برگزار می‌شود و بخشنامه جدید نیز از سوی دفتر امور مقررات ملی ساختمان وزارت راه و شهرسازی ابلاغ شده است.


وی با بیان اینکه سازمان سنجش برگزارکننده این آزمون است، افزود: یکی از شروط شرکت در آزمون ورود به حرفه مهندسان، عضویت در سازمان نظام مهندسی ساختمان است که متقاضیان پس از قبولی در آزمون پروانه اشتغال به کار خود را از وزارت راه و شهرسازی دریافت می‌کنند.


پیربرنا با بیان اینکه مهندسان با این پروانه اشتغال به کار می‌توانند در حوزه ساخت‌وساز صنعت ساختمان فعالیت کنند، ادامه داد: امسال وزارت راه و شهرسازی مصوبه‌ای را ابلاغ کرد که بر اساس آن متقاضیان دارای مدرک کاردانی غیرمرتبط با رشته‌های مهندسی ساختمان نمی‌‌توانند پروانه اشتغال به کار دریافت کنند. البته عضویت این افراد در سازمان نظام مهندسی ساختمان بلامانع است.


وی تصریح کرد: اکنون بسیاری از مهندسان در نظام مهندسی ساختمان عضویت دارند اما فاقد پروانه اشتغال هستند و از سایر مزایای عضویت بهره‌مند می‌شوند.


پیربرنا تاکید کرد: مهندسان مکانیک عضو نظام مهندسی ساختمان بدون پروانه اشتغال در بخش‌های بازرسی گاز، مهندسان برق در حوزه‌های بازرسی پیش از نصب کنتور و... به کار گرفته می‌شوند. همچنین بر اساس تفاهم‌‌نامه اخیر سازمان با آتش‌نشانی می‌توان برای کنترل ساختمان به لحاظ ایمنی نیز از این مهندسان بهره‌ برد. کما اینکه اعضا می‌توانند از خدمات و امور رفاهی سازمان نیز استفاده کنند.


مدیر روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با تاکید بر اینکه بخشنامه جدید از سوی وزارت راه و شهرسازی به سازمان تکلیف شده است، بیان کرد: علت این تصمیم نیز مشخص است و وزارت راه و شهرسازی تاکید دارد کسانی نظارت، اجرا و طراحی سازه و ساختمان را انجام دهند که واحدهای درسی لازم برای این امر را گذرانده باشند.


وی خاطر نشان کرد: مسئولان وزارت راه و شهرسازی معتقدند کسانی که کادرانی غیرمرتبط دارند درواقع نتوانسته‌‌اند همه اطلاعات مورد نیاز یک مهندس ساختمان را به صورت جامع کسب کنند و به همین خاطر نیز نباید به صورت مستقیم در بحث نظارت، اجرا و طراحی وارد شوند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب