آموزشهای مجازی، تک فرزندی و اشتغال پدرومادرها نوجوانان را افسرده کرده است
محمدرضا نیکنژاد کارشناس آموزش در خصوص وضعیت روحی نوجوانان در ایام کرونا در گفتوگو با خبرنگار خانواده خبرگزاری آنا گفت: یکی از کارکردهای آموزشوپرورش ارتباط اجتماعی بچههاست که در شرایط کرونایی و آموزش از راه دور این امکان وجود ندارد.
وی به زندگیهای آپارتماننشینی، تک فرزندی و اشتغال پدرومادرها اشاره کرد و گفت: این موارد منجر به ایجاد احساس تنهایی در فرد میشود و آموزش از راه دور هم به شدتگیری این احساس کمک کرده در واقع یکی ازمهمترین راههایی که باعث تعامل و ارتباط بچهها با یکدیگر بود وجود ندارد.
این کارشناس آموزش با تاکید بر اینکه آموزش یک فرآیند جمعی است که بچهها در آن از نظر روحی رشد میکنند افزود: در وضعیت آموزش فعلی نوجوانان تنها دسترسی به یکسری صدا و تصویر دارند بعضا هم نمیتوانند با آن ارتباط برقرار کنند و از تاثیر ارتباطات چهرهبهچهره محروم هستند.
نیکنژاد به انزوا و افسردگی و افت تحصیلی بچهها در ایام کرونا و آموزش از راه دور اشاره کرد و گفت: شوخی و تفریحات نوجوانان در فضای آموزش حضوری یکی از عوامل بود که در سنین بلوغ آنان را از تنهایی دور میکرد.
بیشتر بخوانید؛
عوامل حواسپرتی دانشآموز را شناسایی کنید
همه اقدامات مدارس با مشارکت خانوادهها باشد/ جریانهایی تمایل ندارند سالتحصیلی شروع شود
وی با بیان اینکه درس خواندن بچهها در آموزش حضوری منظم بود و در حال حاضر این روند دچار بینظمی شده است عنوان کرد: اغلب بچهها تکالیف خود را در ساعات پایانی شب انجام میدهند و همین شببیداریها و بیبرنامهگیها از عوامل ایجاد افسردگی و ضعف تحصیلی است.
این کارشناس آموزش کنترل نوجوانان توسط مربیان مدرسه را یکی از راههای مهار بحران افسردگی دانست و افزود: زمانیکه تحصیل بچهها حضوری بود اولیا مدرسه رفتار نوجوانان را رصد میکردند و در صورتی که با مشکل و اختلال مواجه میشدند خانوادهها را در جریان قرار میدادند اما در وضعیت فعلی اغلب بچهها درخانه هستند و والدین شاغل هم فرصتی برای کنترل مداوم ندارند و این امر موجب میشود کودک افسرده در بحران روحی باقی بماند.
نیکنژاد بابیان اینکه وابستگی بچهها به شبکههای اجتماعی و مدت زمان طولانی استفاده از آن یکیدیگر از علتهای تنهایی آنان است عنوان کرد: تنها راهی که میتواند به کاهش این بحران کمک کند بازگشایی مکانهای آموزشی است.
انتهای پیام/۴۱۶۱
انتهای پیام/