مدارس استثنایی در مناطق محروم گسترش مییابد
به گزارش گروه جامعه خبرگزاری آنا، سیدجواد حسینی به تشریح موضوع عدالت پوششی در حوزه دانش آموزان بویژه در آموزش و پرورش استثنایی پرداخت و گفت: در نظام تعلیم و تربیت کشورمان دانش آموزان به دو دسته دانش آموزان عادی و استثنایی تقسیم می شوند که دانش آموزان استثنایی نیز شامل دانش آموزان تیزهوش، دانش آموزان با نیازهای ویژه و دیر آموزان میشوند.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در ادامه افزود: در حوزه دانش آموزان با نیازهای ویژه و با رویکرد عدالت پوششی ۱۰ گروه از دانش آموزان استثنایی زیر چتر تعلیم و تربیت قرار دارند و علاوه بر آن سازمان آموزش و پرورش استثنایی به دانش آموزان دیر آموز نیز خدمات ویژه ای ارائه میکند.
حسینی اظهار کرد: در راستای عدالت پوششی دو دوره پیش حرفه ای و حرفه ای ویژه دانش آموزان استثنایی ایجاد شده است و پیش دبستانی نیز از بدو تولد برای نوآموزان با نیازهای ویژه جزء دوره های رسمی و اجباری است.
وی در ادامه گفت: بیش از ۳ هزار کارگاه در مدارس پیش حرفه ای و حرفه ای دانش آموزان با نیازهای ویژه را برای ورود به جامعه آماده می کنند و تاکنون نیز ۳۰ نمایشگاه دائمی فروش محصولات این دانش آموزان در کشور راه اندازی شده است.
حسینی افزود: ارائه خدمات توانبخشی درون و برون مدرسه ای به بیش از ۸۰ درصد نوآموزان و دانش آموزان استثنایی و ارائه خدمات حمایتی در ۱۸ آیتم به بیش از ۴۲ هزار دانشآموز استثنایی بخشی دیگر از فعالیتهای انجام شده در راستای گسترش عدالت پوششی است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: گسترش مراکز مشاوره و راهنمایی خانواده دانش آموزان استثنایی از ۱۵ مرکز به ۵۳ مرکز، ایجاد مراکز جامع تشخیصی و خدمات آموزشی، توانبخشی و مشاورهای و نظام برنامه درسی انطباقی بخشی دیگر از فعالیت ها در راستای گسترش عدالت پوششی است.
حسینی در ادامه برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی را از جمله برنامههای گسترش دهنده عدالت پوششی دانست و افزود: برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی از از سال ۱۳۷۲ با ۱.۵ درصد پوشش آغاز شد و در سال ۹۸ به ۹۷.۶ درصد نرخ پوشش رسید.
وی اظهار کرد: سال گذشته و علیرغم شرایط کرونایی پوشش این برنامه به ۹۸.۸ درصد رسید و برای سال جاری نیز پوشش ۹۹ درصدی هدفگذاری شده است که تاکنون ۷۲ درصد آن محقق شده است.
حسینی در ادامه گفت: در سال جاری سنجش ۶۰۰ هزار نوآموز بدو ورود به پیش دبستانی، سنجش صلاحیت های حرکتی و غربالگری نشانگان نوآموزان در معرض یادگیری نیز به برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی اضافه شده است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی از جلوه های دیگر عدالت را عدالت مدرسه ای دانست و گفت: با رویکرد عدالت مدرسه ای در یکسال و نیم گذشته در قالب طرح از خشت تا بهشت ۲۰۰ مدرسه استثنایی کلنگ زنی و یا افتتاح شده است و تعداد مدارس خاص استثنایی از ۱۵۲۰ مدرسه به ۱۷۲۰ مدرسه رسیده است.
حسینی افزود: میانگین تراکم مدرسه ای در آموزش و پرورش استثنایی ۵۳ نفر، تراکم در کلاس ۶.۴ نفر و نسبت معلم به دانش آموزان ۶ به یک است و با اجرای طرح از خشت تا بهشت میانگین فضای آموزشی دانش آموزان استثنایی یک و نیم متر مربع افزایش یافته است.
وی گفت: مناسب سازی فضای فیزیکی ۱۲۰۰ مدرسه، مناسب سازی الگویی در تمام ابعاد ۶۴ مدرسه، وجود ۲۰ هزار و ۵۰۰ مدرسه عادی پذیرای دانش آموزان استثنایی و ایجاد ظرفیت های جدید نظیر اتاقهای چند حسی، اتاق های تاریک، پارکهای توانبخشی، جهت یابی و حرکت، اتاقهای بازی و ورزش از جمله اقدامات آموزش و پرورش استثنایی برای تحقق و گسترش عدالت مدرسه ای است.
حسینی ادامه داد: در آموزش و پرورش استثنایی ۱۰۰ مدرسه ویژه ناشنوایان، ۲۲ مدرسه ویژه نابینایان، ۶۲ مدرسه اتیسم، ۲۲ مدرسه ویژه دانش آموزان جسمی حرکتی و ۳۴ مدرسه شبانه روزی وجود دارد که در راستای تحقق عدالت مدرسه ای است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: آموزش های منزل محور برای دانش آموزان جسمی حرکتی شدید، گسترش ۷۸۵ مرکز مشکلات ویژه یادگیری، تدوین آیین نامه درجه بندی ضوابط مدارس استثنایی و راه اندازی نهضت توان افزایی برای تامین تجهیزات مورد نیاز دانش آموزان استثنایی و کمک ۱۴۵ میلیارد تومانی خیرین به این برنامه در سال گذشته از دیگر فعالیت ها در حوزه عدالت مدرسه ای در آموزش و پرورش استثنایی است.
حسینی با اشاره به گسترش مدارس استثنایی در مناطق محروم و توجه ویژه به این مناطق گفت: سال ۱۳۹۸ در ۹ استان محروم سیستان و بلوچستان، ایلام، هرمزگان، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، آذربایجان غربی، کرمان، خراسان جنوبی، خراسان شمالی ۴۱۳ مدرسه خاص استثنایی وجود داشت و میانگین تعداد مدارس در این استان ها نزدیک به ۴۶ مدرسه بود.
وی افزود: این مدارس ۲۱ هزار و ۲۹ دانش آموز با تراکم ۷.۲۶ را تحت پوشش قرار داده بودند که از میانگین ۶.۵ کشور بالاتر بود. در دو سال اخیر ۲۹ هزار ۹۸۸ متر مربع فضای آموزشی برای این ۹ استان محروم ایجاد شده است به طوری که سرانه آموزشی در این استان ها ۲.۲۴ متر مربع افزایش یافته است.
حسینی یکی دیگر از جلوه های عدالت را عدالت منطقه ای دانست و گفت: توجه ویژه به مناطق روستایی، عشایری و دورافتاده با پوشش ۱۱ هزار دانش آموز با نیازهای ویژه در این مناطق جلوه ای از عدالت منطقه ای است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی افزود: در راستای گسترش عدالت منطقه ای مجموع اعتبارات توانبخشی و مجموع اعتبارات مدارس استثنایی مناطق محروم دو برابر اعتبار مناطق دیگر شده است.
حسینی اظهار کرد: وجود ۳۴ مدرسه شبانهروزی با پوشش ۱۶۲۰ دانش آموز استثنایی، جذب ۱۴۵۶ دانش آموز کم توان ذهنی در مناطق صعب العبور، ایجاد کلاس های خاص ضمیمه در مناطق محروم و وجود ۱۵۰۰ معلم رابط جلوه های دیگری از عدالت منطقه ای است.
وی یکی از جلوههای دیگر عدالت آموزشی بویژه در عصر کرونا را عدالت دیجیتالی دانست و افزود: ایجاد ۱۳ مدرسه مجازی، راه اندازی ۱۴ استودیو تولید محتوای الکترونیکی، مناسب سازی برنامه های مدرسه تلویزیونی برای دانش آموزان استثنایی به ویژه ناشنوایان، هوشمندسازی ۳۰ کلاس درس برای دانش آموزان با آسیبهای شنوایی، راه اندازی پایگاه جامع تولید محتوا و پیگیری طرح هدایت برای تامین تجهیزات هوشمند آموزشی مورد نیاز دانش آموزان برای اتصال به فضای مجازی از جمله اقدامات صورت گرفته برای گسترش عدالت دیجیتالی است.
حسینی آخرین جلوه عدالت را عدالت سازمانی و اداری دانست و گفت: کسب مصوبه تفویض اختیار به ادارات آموزش و پرورش استثنایی استان ها از شورای سازمان، ایجاد شورای هماهنگی و پشتیبانی آموزش و پرورش استثنایی در استان ها و مناطق و ایجاد شورای راهبری طرح تلفیقی فراگیر از جمله اقدامات آموزش و پرورش استثنایی در راستای گسترش عدالت سازمانی و اداری است.
انتهای پیام/۴۰۷۶/
انتهای پیام/