بازگشایی مدارس سیاست قطعی آموزش و پرورش است/ واکسیناسیون معلمان از آخر هفته آغاز میشود
به گزارش گروه جامعه خبرگزاری آنا، محسن حاجی میرزایی در مراسم افتتاحیه سی و پنجمین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش سراسر کشور ضمن تاکید براستفاده از تجربیات دورانهای سخت گفت: سال سختی را پشت سر گذاشتیم که به موزات آن مستندسازی تجربیات کسب شده و کسب آمادگی برای آینده حائز اهمیت است. در متن پدیده بینظیر و منحصر به فردی قرار گرفتیم و این فرصت به ما داده شد تا نکات بسیاری را بیاموزیم.
وزیر آموزش و پرورش افزود: شبکه ارتباطی، روش انتقال مفاهیم، کیفیت ارزشیابی و سنجش دورههای تحصیلی، توانمندیهای مورد نیاز دانشآموزان و معلمان برای فعالیت در این عرصه و مشارکت خانوادهها در این وادی، کار کردن در فضای مجازی، ارتباطی که باید بین معلم و خانواده برقرار شود، کارکردهای اجتماعی و پرورشی مدرسه همگی عرصههای متنوعی هستند که برای آموختن فراهماند.
وی با بیان اینکه توصیه میکنم و امید دارم که به ازای هر معلم، مدرسه، منطقه و استان جمع بندی های روشن و مدون برای آموزش داشته باشیم و این دین ما به نظام تعلیم و تربیت است که باید به خوبی آن را ادا کنیم، گفت: کسب توانمندی برای شروع سال تحصیلی آتی از اهداف این اجلاس است.
حاجی میرزایی افزود: سازماندهی قریب به یک میلیون نیروی انسانی و ۱۵ و نیم میلیون دانشآموز در قالب پروژه مهر کار سخت و پیچیدهای است و امسال پیجیدهتر هم شده است، زیرا بعد از ۱۹ ماه دوری از آموزش حضوری می خواهیم مجدد به سمت آموزش حضوری برویم. توصیه نهادهای بینالمللی، بازگشایی مدارس است زیرا مدرسه و آموزش حضوری جایگزین ندارد.
وی با تاکید بر اینکه سیاست قطعی امسال، بازگشایی حضوری مدارس کشور است، ادامه داد: اگر تا دیروز دیدگاههای متفاوتی در این باره وجود داشت، اما امروز این اجماع حاصل شده که بازگشایی، یک ضرورت است و با هر کیفیتی بشود باید برای آن برنامهریزی کرد. سیاست قطعی، بازگشایی است، اما برنامهریزی برای آن متفاوت است.
وزیر آموزش و پرورش افزود: اگر با الزام فاصله اجتماعی مواجه باشیم، باز هم بر بازگشایی تاکید داریم و طوری دانشآموزان را گروهبندی و ساماندهی میکنیم که این فاصله رعایت شود. قطعا واکسیناسیون معلمان یکی از راههای کاستن از نگرانی خانوادههاست که بناست از عیدسعید غدیر خم در سطح کشور با همت وزارت بهداشت آغاز شود.
وی با بیان اینکه همچنین در آستانه تغییر دولت هستیم و این نگرانی وجود دارد که جابجایی مدیران در آستانه سال تحصیلی موجب غفلت شود و فرصتهایی را از دست داده و دانشآموزان آسیب ببینند. باید شرایط را برای بازگشایی باشکوه مدرسه فراهم کنیم تا این انتقال کوچکترین آسیبی به بازگشایی سال تحصیلی آسیب وارد نکند.
حاجی میرزایی ادامه داد: قصد داریم در این دوره از برگزاری اجلاس، مجموعه فهم و برداشتمان را بسته بندی و منظم کرده و برای یک حرکت کاملتر آماده شویم.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه شش محور اصلی را برای جمعبندی و بررسی در اجلاس، مشخص و گفتارهایی پیرامون آن ارائه خواهد شد، اظهار کرد: سوال مهم درباره قطاری که برای مقصد معینی شروع به حرکت کرده، این است که آیا به مقصد خواهد رسید یا خیر؟ اگر به مقصد نمی رسد دیگر مهم نیست که مبلمان داخلی آن چگونه است.
حاجی میرزایی ادامه داد: برای تحقق اهداف سندتحول بنیادین، برنامه درسی تدوین و معلم تربیت کردهایم. سازوکارها و فرایندهایی طراحی و به کار گرفته شده است، آیا همه این امکانات و اقدامات منتج به نتیجه شده است یا خیر؟ در مقام داوری نیستم، اما آنچه حائز اهمیت است این است که برای پایش و سنجش رویه ها چقدر کار کردهایم؟
وی افزود: یک توصیه مهم این است که هر روز برنامهها و اقدامات را رصد و پایش کنید. موظف به اجرای سندتحول بنیادین هستیم و مهمترین ماموریت دستگاه تعلیم و تربیت محسوب میشود، زیرا مطالبه رهبری و تمام نهادهای قانونی بالادستی است. اگر بخواهیم آموزش و پرورش بالنده داشته باشیم، مسیر آن، اجرای سندتحول بنیادین است. ما مأمور به تربیت افراد با کیفیت هستیم.
حاجی میرزایی با اشاره به یک مشکل بزرگ نظام تعلیم و تربیت گفت: در تمام چهار دهه گذشته ما و گذشتگان ما قادر نبوده اند این مشکل را حل کنند که ما بخش کارکردی نظام اجتماعی و فرهنگی و جزئی از یک کل هستیم، اما نسبت ما با کل، یعنی جریان تحول و پیشرفت است.
وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: برای پیشرفت در جامعه هیچ راهی به جز یادگیری وجود ندارد. نقطه آغاز تمام تحولات، نظام یادگیری است و ما نتوانستیم این ارتباط را برقرار کنیم.
انتهای پیام/۴۰۷۶/
انتهای پیام/