بازگشایی مدارس سیاست قطعی آموزش و پرورش است/ واکسیناسیون معلمان از آخر هفته آغاز میشود
به گزارش گروه جامعه خبرگزاری آنا، محسن حاجی میرزایی در مراسم افتتاحیه سی و پنجمین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش سراسر کشور ضمن تاکید بر استفاده از تجربه دوران سخت، در آینده گفت: سال سختی را پشت سر گذاشتیم که به موازات آن مستندسازی تجربیات کسب شده و کسب آمادگی برای آینده حائز اهمیت است.
وی افزود: سازماندهی قریب به یک میلیون نیروی انسانی و ۱۵ و نیم میلیون دانشآموز در قالب پروژه مهر کار سخت و پیچیدهای است و امسال پیجیدهتر هم شده است، زیرا بعد از ۱۹ ماه دوری از آموزش حضوری میخواهیم مجدد به سمت آموزش حضوری برویم. توصیه نهادهای بین المللی، بازگشایی مدارس است زیرا مدرسه و آموزش حضوری جایگزین ندارد.
وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه سیاست قطعی امسال، بازگشایی حضوری مدارس کشور است، ادامه داد: اگر تا دیروز دیدگاههای متفاوتی در این باره وجود داشت، اما امروز این اجماع حاصل شده که بازگشایی، یک ضرورت است و با هر کیفیتی بشود باید برای آن برنامهریزی کرد. سیاست قطعی، بازگشایی است، اما برنامهریزی برای آن متفاوت است.
وی افزود: اگر با الزام فاصله اجتماعی مواجه باشیم، باز هم بر بازگشایی تاکید داریم و طوری دانشآموزان را گروهبندی و ساماندهی میکنیم که این فاصله رعایت شود. قطعا واکسیناسیون معلمان یکی از راههای کاستن از نگرانی خانواده هاست که بناست از عید سعید غدیر خم در سطح کشور با همت وزارت بهداشت آغاز شود.
حاجی میرزایی با بیان اینکه همچنین در آستانه تغییر دولت هستیم و این نگرانی وجود دارد که جابهجایی مدیران در آستانه سال تحصیلی موجب غفلت شود و فرصتهایی را از دست داده و دانشآموزان آسیب ببینند. باید شرایط را برای بازگشایی باشکوه مدرسه فراهم کنیم تا این انتقال کوچکترین آسیبی به بازگشایی سال تحصیلی آسیب وارد نکند.
وی در ادامه گفت: قصد داریم در این دوره از برگزاری اجلاس، مجموعه فهم و برداشتمان را بستهبندی و منظم کرده و برای یک حرکت کاملتر آماده شویم.
حاجی میرزایی با اشاره به اینکه شش محور اصلی را برای جمعبندی و بررسی در اجلاس، مشخص و گفتارهایی پیرامون آن ارائه خواهد شد، اظهار کرد: سوال مهم درباره قطاری که برای مقصد معینی شروع به حرکت کرده، این است که آیا به مقصد خواهد رسید یا خیر؟ اگر به مقصد نمیرسد دیگر مهم نیست که مبلمان داخلی آن چگونه است.
به گفته وزیر آموزش و پرورش، برای تحقق اهداف سند تحول بنیادین، برنامه درسی تدوین و معلم تربیت کردهایم. سازوکارها و فرایندهایی طراحی و به کار گرفتهشده است، آیا همه این امکانات و اقدامات منتج به نتیجه شده است یا خیر؟ در مقام داوری نیستم، اما آنچه حائز اهمیت است این است که برای پایش و سنجش رویهها چقدر کار کردهایم؟
حاجی میرزای اظهار کرد: یک توصیه مهم این است که هر روز برنامهها و اقدامات را رصد و پایش کنید. موظف به اجرای سند تحول بنیادین هستیم و مهمترین ماموریت دستگاه تعلیم و تربیت محسوب میشود، زیرا مطالبه رهبری و تمام نهادهای قانونی بالادستی است. اگر بخواهیم آموزش و پرورش بالنده داشته باشیم، مسیر آن، اجرای سند تحول بنیادین است. ما مأمور به تربیت افراد با کیفیت هستیم.
وی با اشاره به یک مشکل بزرگ نظام تعلیم و تربیت گفت: در تمام چهار دهه گذشته ما و گذشتگان ما قادر نبودهاند این مشکل را حل کنند که ما بخش کارکردی نظام اجتماعی و فرهنگی و جزئی از یک کل هستیم، اما نسبت ما با کل، یعنی جریان تحول و پیشرفت است.
وزیر آموزش و پرورش در پایان تاکید کرد: برای پیشرفت در جامعه هیچ راهی به جز یادگیری وجود ندارد. نقطه آغاز تمام تحولات، نظام یادگیری است و ما نتوانستیم این ارتباط را برقرار کنیم.
انتهای پیام/۴۰۷۶/
انتهای پیام/