دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

باغانی: بورس تافته جدابافته بازار نیست/ دخالت‌های مکرر دولت بورس را نزولی کرد

یک کارشناس بورس درباره نوسانات اخیر شاخص‌های بورس گفت: اکنون وضع رکودی در تمام بازارها اعم از مسکن، طلا و... وجود دارد و بورس نیز تاقته جدا بافته نیست.
کد خبر : 59711

علیرضا باغانی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی آنا با بیان اینکه بورس ویترین اقتصادی کشور محسوب می‌شود، افزود: بازیگر اصلی بورس کشور بیش‌تر دولت است و در واقع عمده فعالیت‌هایی که در بازار سهام صورت می‌گیرد، از سوی دولت است.


وی با تاکید بر اینکه در سه ماه اخیر شاخص‌های بورس تا حدودی کنترل شده‌اند، عنوان کرد: افت بورس از 15 دی ماه سال 92 بر اساس یک سری اتفاقات در عرصه اقتصادی کشور رخ داد.


باغانی به دغدغه‌های هسته‌ای ایران پیش از انتخابات سال 92 اشاره کرد و گفت: قبل از این زمان هر اتفاقی در عرصه هسته‌ای کشور با واکنش بورس مواجه می‌شد.


وی ادامه داد: پیش از انتخابات سال 92 پرونده هسته‌ای به عنوان بزرگترین ریسک سیستماتیک بازار سهام شناخته می‌شد اما از آن زمان به بعد ریسک‌های داخلی نیز به آن اضافه شد.


این کارشناس بورس با بیان اینکه پتروشیمی‌ها 23 درصد از ارزش بازار سرمایه ایران را به خود اختصاص داده‌اند، افزود: در سال 92 قیمت خوراک پتروشیمی‌ها از حدود 3 سنت به ازای هر متر مکعب به 13 سنت افزایش پیدا کرد و با این کار صنعت پتروشیمی را به عنوان ارز‌آورترین صنعت به بهانه رانت‌خواری با ریسک بزرگی مواجه کردند و بازار سرمایه نیز به چنین اتفاقاتی واکنش منفی نشان داد.


وی به سهم 8 درصدی معادن سنگ آهن در بازار سرمایه اشاره و تصریح کرد: در این مورد نیز از معدن‌داران خواستند تا به ازای هر مقدار برداشت آنها از معدن مورد نظر با عنوان بهره مالکانه، 30 درصد مالیات به دولت پرداخت کنند و یک‌باره صنعت سنگ آهن را با ریسک عجیبی مواجه کردند.


باغانی با بیان اینکه از سال 90 به بعد با نرخ سود بانکی بالای 20 درصد روبه‌رو بوده‌ایم، عنوان کرد: این یک بازده بدون ریسک است و فرد سرمایه‌گذار با گذاشتن پول خود در بانک بدون هیچ ریسکی حداقل سالی 20 درصد سود دریافت می‌کند.


وی ضمن تاکید بر اینکه این شرایط ریسک‌هایی بودند که در کنار بازار سرمایه وجود داشتند، افزود: مهم‌ترین دلیل افت شاخص‌های بورس بحث کاهش قیمت نفت است.


این کارشناس بورس به اقتصاد نفتی کشور اشاره و اظهار کرد: قیمت نفت در این مدت از بشکه‌ای 100 دلار به 30 دلار کاهش پیدا کرده و پیش‌بینی‌ها نیز حاکی از ادامه سیر نزولی قیمت آن است.


وی دلیل دیگر افت شاخص‌های بورس را دخالت‌های مکرر دولت در فضای کسب و کار بنگاه‌های اقتصادی دانست و گفت: در سه ماه گذشته در بورس بیش‌تر کف‌سازی شده است.


باغانی درباره کف‌سازی در بورس نیز خاطر نشان کرد: این اصطلاح به این معنی است که نه سقوط وحشتناک و نه صعود چشمگیری در این بازار دیده نشده است.


انتهای پیام/

برچسب ها: رانتخواری رکود
ارسال نظر
هلدینگ شایسته