دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 دی 1394 - 11:25

جهانگیری: ایران از قطع رابطه عربستان ضرر نمی‌کند

معاون اول رئیس‌جمهوری به سران سعودی نصیحت کرد تا دست از خرابکاری بردارند و گفت: این شما هستید که از قطع رابطه با ایران ضرر می‌کنید، ایران کشور بزرگی است و با بزرگ باید با بزرگی رفتار کرد.
کد خبر : 59662

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا، اسحاق جهانگیری روز دوشنبه در مراسم سی‌امین سال معرفی نمونه‌های بخش کشاورزی این مطلب را بیان کرد.


معاون اول رئیس‌جمهوری در واکنش به اقدام عربستان در قطع روابط دیپلماتیک با ایران خطاب به سران سعودی، گفت: از کارهای عجولانه و بی‌منطق دست بردارید.


وی با بیان اینکه «ایران کشور قدرتمند و بزرگی است و تاریخ تمدن و بزرگ ایران برای کشورهای منطقه روشن است»، گفت: به سران سعودی نصیحت می‌کنم از این کارهای خرابکاری و کارهای عجولانه، بی‌منطق، احساسی و به دور از مدیریت خود دست بردارند.


جهانگیری تأکید کرد که اگر بزرگی با خویشتن‌داری با شما رفتار می‌کند، شما هم باید این رفتار را یاد بگیرید.


معاون اول رئیس‌جمهوری به اقدامات و سیاست‌های سال‌های اخیر عربستان در منطقه اشاره کرد و افزود: ببینید طی چند سال اخیر چه آشوب‌هایی در منطقه ایجاد کرده‌اید؛ آن کارتان در راه‌اندازی گروه‌های تروریستی جز به هم ریختن منطقه و به آشوب کشیدن دارایی‌های مردم سوریه، عراق و جاهای دیگر چه نتیجه‌ای به همراه داشته است؟


جهانگیری ادامه داد: اقدام شما در یمن جز نابود کردن مردم مسلمان یمن و زیرساخت‌های این کشور و یا در بحرین و همچنین کارهای عجولانه دیگری که انجام داده‌اید چه نتیجه‌ای در برداشته است؟


وی با بیان اینکه «مردم عربستان همواره مورد احترام جمهوری اسلامی ایران بوده‌اند»، خاطرنشان کرد: ما نمی‌خواهیم به عربستان لطمه بخورد و آنها را نصیحت می‌کنیم.


در دوره گذشته عده‌ای دور‌هم می‌نشستند و به همدیگر نشان ملی می‌دادند


جهانگیری همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به لزوم تعامل با سایر کشورها در جهت رهنمودهای رهبر معظم انقلاب گفت: مسیر ما مسیر سربلندی ایران و عزت ملت ایران است. نمی‌شود که در کشور یکی بگوید دنبال تعامل با دنیا هستیم و یکی برود سفارت بگیرد.


معاون اول رئیس جمهوری با بیان این که متاسفانه بعضی مواقع معرفی نمونه‌ها به شکل نامناسب انجام شده است، ادامه داد: در قانون اساسی به این موضوع پرداخته شده که دولت می‌تواند نشان دولتی بدهد و افراد را به جامعه معرفی کند؛ اگر همین اصل خوب معرفی و اجرا می شد، مردم هم می پذیرفتند که افراد سرآمد چقدر می‌توانند در حرکت جامعه موثر باشند.


جهانگیری ادامه داد: متاسفانه در دوره ای آنچنان بد عمل شد که نمی‌خواهم در این جلسه با بیان این عملکرد بد مطالب تلخ بگویم ولی این عملکرد تبدیل به طنز های تاریخی شده است که عده ای دور هم می نشستند و به همدیگر نشان می دادند و بعد هم می گفتند که اعلام نشود. وی با تاکید بر این که این الگو ها وقتی درست انتخاب و معرفی بشوند، حرکت آفرین می شوند، گفت: اگر دیگر بخش ها در مسیری که الگوها و نمونه ها حرکت کرده اند گام بردارند اهداف کشور محقق خواهد شد و آن موقع است که جامعه ای به حرکت در می آید.


معاون اول رئیس جمهوری تصریح کرد: باید به سمتی برویم که از امکاناتمان بیشتر استفاده کنیم. نمونه و الگو، این کشاورزانی هستند که موفق شدند تولید را در واحد سطح افزایش دهند، مانند فردی که در هر هکتار 12 تن گندم یا 9 تن خرما تولید می کند.


جهانگیری با بیان این که بهره‌وری موضوع پیچیده‌ای نیست و به معنای آن است که از منابع آب و خاک در بخش کشاورزی مانند کشاورزان نمونه بازدهی خوب بگیریم، اظهار کرد: معرفی این نمونه‌ها به معنی این است که همه جامعه کشور باید به سمت نمونه‌ها حرکت کنند.


وی شرایط اقتصادی و سیاسی کشور را ویژه اعلام کرد و گفت: در این شرایط نیازمند این هستیم که کارهای جدی انجام دهیم.


معاون اول دولت یازدهم بیکاری را مهمترین چالش به عنوان یک کشور جوان نام برد و گفت: این جمعیت جوان فرصت طلایی است که در اختیار یک کشور قرار می گیرد و اگر نتوانیم آینده مطمئنی برای جوانان ترسیم کنیم این فرصت می توند تبدیل به تهدید شود.


جهانگیری با تاکید بر لزوم ایجاد اشتغال برای جوانان گفت: ایجاد اشتغال جز با تولید و سرمایه‌گذاری میسر نیست.


وی با اشاره به بحث‌های شب گذشته دولت درباره پیش‌نویس لایحه برنامه ششم توسعه و ادامه این مباحث در دولت در روزهای آینده برای نهایی شدن آن گفت: یکی از مباحثی که در سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه، رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز تاکید کرده‌اند رشد 8 درصدی اقتصادی سالانه است.


جهانگیری به فراز و نشیب‌های اجرای سند چشم انداز توسعه 20 ساله کشور از سال 83 تاکنون اشاره کرد و گفت: آن زمان گفته شد که ترسیم افق بلندمدت مانند انداختن نورافکن در نقطه‌ای دور برای نشان دادن نقطه مطلوب در آینده است.


وی ادامه داد که در چشم انداز توسعه 20 ساله هدف ما رتبه اول اقتصادی و علمی، الهام بخش بودن سیاست و توسعه توانمندی نظامی ترسیم شد و افزود: 10 سال از آغاز برنامه چشم انداز گذشت، اما متأسفانه شکاف ما با کشورهای رقیب منطقه بیشتر شد و آنها جلو رفتند و ما عقب ماندیم.


جهانگیری تصریح کرد که باید به این پرسش پاسخ داده شود که چرا با وجود درآمد بالا طی این سالها فاصله ما از کشورهای در حال توسعه در منطقه افزایش یافته است و اظهار داشت: راهی نداریم جز اینکه مدیریت صحیح در کشور حاکم شود.


معاون اول رئیس جمهوری تاکید کرد: اداره منابع کشور توسط مدیران ناکارآمد، آینده ایران را به خطر می‌اندازد و عزت ما آسیب می بیند. آن چیزی که می تواند ما را به جایگاه بالا برساند، پول و منابع نیست، بلکه مدیریت صحیح است و این مدیریت که می تواند منابع را بسیج و یا نابود کند.


وی با بیان اینکه در برنامه پنج ساله پنجم که در سال آخر آن نیز هستیم به جای رشد اقتصادی 8 درصدی، تا 4 سال اول رشد منفی نیم درصدی محقق شد، که حالا این رقم را باید در این مدت باقی مانده به سالانه 8 درصد برسانیم، گفت: واقعا رشد 8 درصدی اقتصادی طی سال‌های برنامه ششم سخت خواهد بود.


معاون اول رئیس جمهوری با بیان این که استعداد، توانمندی، منابع ظرفیت ها و نیروی انسانی ما قادر است رشد اقتصادی 8 درصدی را محقق کند، افزود: رهبر معظم انقلاب نیز با نگاه به این ظرفیت ها این هدف گذاری را ترسیم کرده اند، اما مدیری که عملکردها را نگاه می‌کند، می‌گوید چگونه باید این هدف را محقق کند.


وی ادامه داد: دستیابی 3 درصد از رشد 8 درصدی اقتصادی می‌تواند از محل افزایش بهره‌وری باشد و این به معنای همان کاری است که کشاورزان در افزایش تولید در واحد سطح انجام دادند.


جهانگیری با بیان این که در برخی از کشورها تا 70 درصد از رشد اقتصادی از محل ارتقای بهره وری انجام شده است، اضافه کرد: این مهم باید سیاستگذاری و فرهنگ سازی شود و چهره‌های الگو به جامعه معرفی شوند و بقیه نیز در مسیر آنها حرکت کنند.


معاون اول رئیس جمهوری تصریح کرد: 5 درصد واحد باقی مانده از 8 درصد نیز باید با سرمایه‌گذاری و نیروی انسانی جدید تحقق یابد. برای تحقق 5 درصد از رشد 8 درصدی اقتصاد باید سالانه 800 هزار میلیارد تومان در کشور سرمایه گذاری شود.


جهانگیری اضافه کرد: سهم بانک ها 187 هزار میلیارد تومان، سهم بازار سرمایه 89 هزار میلیارد تومان و سهم طرح های عمرانی دولت 70 هزار میلیارد تومان در سال پیش بینی شده است که فقط در بخش طرح های عمرانی رقم سرمایه گذاری دولت در سال جاری به 30 هزار میلیارد تومان خواهد رسید.


وی تاکید کرد: با این میزان سرمایه گذاری در مجموع 570 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری پیش بینی می شود که برای رسیدن به رقم سرمایه گذاری 800 هزار میلیارد تومان ، با کسری 280 هزار میلیارد تومانی یعنی حدود 80 میلیارد دلار مواجه خواهیم بود.


این مقام ارشد دولت یازدهم با اشاره به این که این رقم باید از طریق سرمایه‌گذاری خارجی تأمین شود، گفت: تجربه ما در بهترین سال‌های استفاده از سرمایه‌گذاری خارجی در کشور 10 تا 12 میلیارد دلار بوده است اما مصمم هستیم که این اتفاق بیفتد.


جهانگیری با تاکید بر اینکه جذب سرمایه‌های خارجی به الزاماتی نیاز دارد، گفت: الزامات در سیاست خارجی، فرهنگی و سیاست داخلی از این جمله است.


وی با بیان این که اگر به ایران علاقه مند هستیم، همه باید به این الزامات پایبند باشند، بسیج شوند و تبعیت کنند، افزود: نمی‌شود یکی بگوید می‌خواهم روابط بین‌المللی داشته باشیم و یکی برود سفارت بگیرد.


جهانگیری تاکید کرد که حرکت دولت مورد تأیید رهبر معظم انقلاب است و همه باید در این مسیر حرکت کنند.


معاون اول رئیس جمهوری تاکید کرد که مسیر ما مسیر سربلندی کشور و عزت ملت ایران است و با مهم خواندن نقش بخش کشاورزی در توسعه اقتصادی کشور، گفت: بخش کشاورزی در برنامه اقتصاد مقاومتی نیز مورد توجه قرار گرفته است و باید در تأمین امنیت غذایی و تولید محصولات راهبردی بتوانیم از همه امکانات پایه بهره برداری کنیم.


جهانگیری در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به محدودیت منابع آب در کشور گفت: باید از قطره قطره منابع آبی بهره برداری درست کنیم و در برنامه ششم توسعه نیز به این موضوع توجه خواهد شد.


جهانگیری افزود: اگر امسال 150 هزار هکتار در برنامه کشت آبیاری نوین قرار داشته است، این میزان باید به دو تا سه برابر افزایش یابد.


معاون اول رئیس جمهوری همچنین به صرفه جویی موثر آب در کشت گلخانه اشاره کرد و گفت: با توسعه کشت گلخانه ای تا 90 درصد در مصرف آب صرفه جویی می شود و ما باید به صورت جدی به موضوع روش های آبیاری جدید در بخش کشاورزی بپردازیم.


جهانگیری در بخش پایانی سخنانش توجه به موضوع فرسایش خاک، احیای مراتع و پوشش‌های گیاهی برای جلوگیری از توسعه کویر، جنگل کاری و بیابان‌زدایی بر توجه دولت به سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های کشاورزی و حمایت از این بخش را مورد تاکید قرار داد و گفت: باید به سمتی حرکت کنیم که کشاورزی ما اقتصادی باشد، زیرا اگر تولید اقتصادی نباشد به مخاطره خواهد افتاد.


معاون اول رئیس جمهوری کاهش قیمت تمام شده در تولید محصولات کشاورزی را افزایش تولید در واحد سطح نام برد و گفت: آموزش مستمر 4 میلیون بهره‌بردار بخش کشاورزی و استفاده از فناوری های برتر نیز از دیگر ملزومات بخش کشاورزی برای شکوفایی بیشتر این بخش است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته