دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 اسفند 1393 - 12:07
آنا گزارش می‌دهد؛

جرایم غیرانسانی داعشی‌ها ارتباطی به اسلام ندارد/ چرا عناصر داعش به خشونت گرایش دارند؟

هر روزه گزارش‌هایی درباره بعد تازه‌ای از جنایت‌های داعش در رسانه‌های جهان منتشر می‌شود و هر فرد و گروهی به زعم خود تلاش می‌کند تعریفی از داعش ارائه کند. گرچه همه این تلاش‌ها در نهایت افکار جهانی را به تناقض می‌کشاند و ارتباطی میان جنایت‌ها و آموزه‌های اسلام نمی‌یابند.
کد خبر : 5965

مجتبی اسماعیلی، گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا: در هفته‌های گذشته درباره ارائه تعریف مناسبی از «داعش» در واشنگتن و میان محافل مختلف، صحبت‌های بسیاری شده است. «داعش» گروهی تروریستی است که سال گذشته و پس از اعلام خلافت در مناطقی از عراق و سوریه که تحت کنترل در آورده بود، نام خود را به «دولت اسلامی» تغییر داد.


در زیر 4 دلیل برای اینکه چرا تهدید داعش به طور غیر واقعی و نه استراتژیک، به معرکه‌ای ضد اسلامی تبدیل شده است، بیان می‌شود:


1. آمار و ارقام


به طور کلی عناصر داعش را جوانان وهابی و سلفی تشکیل می‌دهند که در جهان عرب زندگی می‌کنند. بنابراین 3 عنصر جوانی، سلفی و وهابی بودن و مرد (ذکور) بودن در میان بیشتر نیروهای داعش مشهود است.








«جامعه هدف» افکار داعش تنها پنج درصد از جامعه اسلامی جهانی را دربر می گیرد

اگر ما این 3 عنصر را در کنار هم در نموداری شامل مسلمانان جهان که بالغ بر 1.6 میلیارد نفر هستند، قرار دهیم در خواهیم یافت که عناصر داعش اقلیتی در درون اقلیتی دیگر (مسلمانان اهل‌سنت) را تشکیل می‌دهند. بنابراین، با انجام کمی محاسبه متوجه می‌شویم که «جامعه هدف» افکار داعش تنها پنج درصد از جامعه اسلامی جهانی را دربر می گیرد که در حال حاضر نیز بیشتر آن‌ها تمایلی به شنیدن این افکار و عمل کردن به آن ندارند.


2. غیر مسلمانان جنایت‌های مشابهی مرتکب شده‌اند


بسیاری از رفتارهای جنون‌آمیز احاطه یافته بر داعش نتیجه تصویرسازی خیالی آن‌ها علیه دشمنانشان است. همچنین بسیاری از ناظران غربی در راستای اسلام‌هراسی گمانه‌زنی‌های غیر دقیقی درباره اینکه این رفتارها منعکس‌کننده فرهنگ اسلامی (و یا عربی) است مطرح کرده‌‌اند.


برخلاف این اظهارات و گمانه‌زنی‌ها، حقیقت آن است که امثال این رفتارهای وحشیانه بارها و در برهه‌های خاصی از تاریخ به وقوع پیوسته است که موارد مشابه آن در قرون متوالی و در مسلک‌هایی خارج از جهان اسلام را می‌توان مثال زد. به عنوان نمونه، نازی‌ها با وحشی‌گری میلیون‌ها زن، مرد و کودک اروپایی را کشتند. در حمله نظامی استراتژیک به شهر «درسدن» آلمان، در روزهای پایانی جنگ جهانی دوم، 1300 بمب‌ افکن نیروی هوایی انگلیس و آمریکا، بیش از 3900 تن بمب و مواد آتش‌ زا بر روی شهر رها کردند و 600 هزار نفر زنده زنده در آتش سوختند.


همچنین در خلال شش هفته از سال 1937 صدها هزار شهروند از جمله تعداد زیادی کودک به دست نیروهای ژاپنی کشته شدند. سربازان ژاپنی انبوه مردان، زنان، کودکان و سالمندان شهر «نانجینگ» چین را با سرنیزه یا شمشیر کشتند. آن‌ها با توسل به وحشیانه‌ترین شیوه‌ها مردم این شهر را قتل‌عام کردند. سربازان ژاپنی دست به تجاوزهای جمعی زدند، برای تفریح دست و پای مردم بی‌گناه را قطع کردند، با سر نیزه شکم زنان باردار را دریدند و جنین آن‌ها را بیرون کشیدند و به هوا پرتاب می‌کردند.


به این موارد باید نسل‌کشی در آمریکای جنوبی به وسیله سفیدپوستان که منجر به کشته شدن 4 هزار سرخ‌پوست شد را افزود.


همان‌گونه که مشاهده می‌شود، در هیچ‌یک از این جنایت‌های غیرانسانی، ملاک‌های اسلامی دخالت ندارند.


3. تفسیرهای خودخوانده از اسلام


«گرایم وود» در مقاله‌ای می‌نویسد که همه روسای بزرگ داعش خود را «مفسر اسلام» می‌دانند. همچنین «جوشوا کیتنگ» کارشناس آمریکایی در مجله «نیوزویک» نوشت: داعش نسبت به گروه‌های جهادی دیگر ازجمله القاعده، معیارهای بسیار آسانی برای عضوگیری دارد.


احتمال زیادی وجود دارد که بسیاری از رهبران نظامی سابق عراق پس از سال 2010 به وسیله «ابوبکر بغدادی» جذب گروه داعش شده باشند. از میان این رهبران، سه فرمانده عالی‌رتبه نظامی داعش (که نامشان هیچ‌گاه فاش نشده است) در خشونت‌آفرینی سرآمد همه هستند و تفاوتی ندارد که در مقابل آن‌ها چه فردی از چه حزب و قبیله‌ای قرار گرفته باشد، به راحتی آب خوردن او را سر می‌برند و یا به بدترین شکل ممکن می‌کشند.


امکان دارد که همگان آن‌ها را در ظاهر اسلام‌گرا بخوانند ولی این بدان معنا نیست که آن‌ها بتوانند تفسیر واحدی از اسلام ارائه کنند.








عناصر داعش به طور ماهانه برای ایجاد رعب و وحشت، به هر بهانه‌ای در مناطق تحت سیطره خود فردی را مجازات می‌کنند.

تقریا هر چند روز یک‌بار گزارشی از جنایت‌های داعش منتشر می‌شود. در یکی از آخرین اخباری که از جنایت‌های داعش منتشر شد، عناصر این گروه افراط‌گرا، با شعار التزام به حکم اسلام، انگشتان جوانی سوری را قطع کردند. در واقع، داعشی‌ها که همواره در حال وارونه نشان دادن چهره اسلام هستند در اجرای مجازات این فرد اشتباه کردند و بر خلاف سنت اسلام عمل کردند.


قطع دست یک دزد (در صورت اثبات جرم) شرایط ویژه‌ای دارد که تا آن‌ها محقق نشود نباید انگشتان را قطع کرد ولی عناصر داعش در هر ماه برای ایجاد رعب و وحشت به هر بهانه‌ای در مناطق تحت سیطره خود فردی را مجازات می‌کنند.


4. برای بسیاری از داعشی‌ها «اسلام» بهانه‌ای بیش نیست


داعش نخستین تشکیلات افراط‌گرایی نیست که اقدام به جذب جوانان به شیوه «مقدس‌نمایی» می‌کند، چنانکه ده‌ها سال پیش نیز «هیتلر» با نداهایی مشابه جوانان را به سوی خود جذب می‌کرد.


اگر به طور جدی بر جهان‌بینی‌ای که داعش ارائه می‌کند تمرکز کنیم، به طور قطع از مکانیزم اصلی‌ای که باعث موفقیت امثال این جنبش‌ها در جذب جوانان می‌شود غافل خواهیم شد. حتی ممکن است در این میان گروه‌هایی را بیابیم که افکاری به طور کامل برخلاف داعش دارند.


عناصر داعش از اسلام، صلح و امثال این مفاهیم تنها به ظاهر اکتفا می‌کنند و در باطن در پوشش «جهاد نکاح»، «جهاد» و مفاهیمی همچون مبارزه با کفار به جذب جوانان اروپایی‌ای می‌پردازند که هیچ شناخت حقیقی‌ نسبت به اسلام و ماهیت آن ندارند. در واقع، جوانان اروپایی و بیشتر دختران غربی شیفته زبان‌بازی عناصر داعش در بازتعریف خودساخته از «اسلام» می‌شوند.









در خشونت‌طلبی عناصر داعش نه عنصر «اسلام‌گرایی» بلکه عناصر دیگری همچون تبلیغات منفی روانی را باید جست‌وجو کرد.



بسیاری از همین جوانانی که به صف داعش پیوستند، با آن آشنا شدند، خشونت‌طلبی‌ها را با آن وعده‌های فریبنده همچون جایگاهی در بهشت، حوریان زیبارو و مواردی مشابه مقایسه کردند، دریافتند که ادعاها و تبلیغات واسطه‌های بازار سیاه داعش تنها سرابی بیش نبوده است. گزارش‌های مختلفی از دخترانی که به داعش پیوسته و توانسته بودند پس از مدتی از دام آن‌ها بگریزند در رسانه‌های غربی منعکس شده است که خود گواهی است بر لذت‌طلبی عناصر داعش آن هم در پوشش حقیقتی همچون «اسلام».



انتهای پیام/

برچسب ها: اسلام هراسی داعش
ارسال نظر
هلدینگ شایسته