خودروهای پلیس معاینه فنی ندارند/ مراجعه تنها 300 هزار خودرو به مراکز معاینه فنی تهران در 9 ماه گذشته
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، نواب حسینی منش، مدیر حمل و نقل پاک و قائم مقام ستاد معاینه فنی خودروی تهران در نشست خبری صبح امروز با موضوع تبیین وضعیت عملکرد و نظارت بر مراکز معاینه فنی شهر تهران با بیان اینکه این روزها پاشنه آشیل صحبتهای تمام روسا و مدیران ارشد دولتی بحث معاینه فنی بود و آنها معتقد بودند معاینه فنی سبب آلودگی هوا شده است، اظهار کرد: مراکز معاینه فنی خودروی تهران به صورت متوسط ظرفیت این را دارند تا روزانه 6 هزار خودرو را بررسی کنند اما در طول روز به صورت متوسط هزار خودرو به مراکز معاینه فنی مراجعه میکنند.
وی با بیان اینکه بر اساس آمار پلیس راهور حدود 17 میلیون خودرو در کشور تردد میکنند که 40 درصد از این خودروها عمرشان کمتر از پنج سال است و به معاینه فنی نیاز ندارند، افزود: اما بیش از 10 میلیون خودرو نیازمند اخذ برگه معاینه فنی هستند.
مدیر حمل و نقل پاک با بیان اینکه در 9 ماه گذشته از سال 94 تنها 300 هزار خودرو موفق به اخذ برگه معاینه فنی شدهاند عنوان کرد: بر اساس آمار در تهران سه میلیون و 700 هزار خودرو وجود دارد که نزدیک به دو میلیون از این خودروها واجد شرایط مراجعه به مراکز معاینه فنی هستند اما تنها 20 درصد از این خودروها به مراکز معاینه فنی مراجعه کردهاند.
50 درصد از تخلفات معاینه فنی به تهران تعلق دارد
حسینی منش ادامه داد: بر اساس آمار شرکت کنترل ترافیک 50 درصد تخلفات در خصوص معاینه فنی متعلق به شهر تهران است اما حال سوالی پیش میآید که معاینه فنی چه تاثیری بر افزایش آلودگی هوا داشته است. در تحقیقی که شرکت کنترل کیفیت هوا با همکاری دانشگاه صنعتی شریف انجام داده است این نتیجه حاصل شده که اگر تعداد خودروهای واجد شرایط معاینه فنی به مراکز مراجعه کنند و آلایندگی آنها بر اساس استاندارد از بین رود این موضوع 10 درصد بر کاهش آلودگی هوا تاثیر خواهد داشت.
معاینه فنی شامل 18 قسمت مختلف است
وی با بیان اینکه برخلاف آنچه که گفته میشود، برگه معاینه فنی یک برگه کاغذ پاره نیست، عنوان کرد: وقتی خودرویی به مرکز معاینه فنی مراجعه میکند 18 تست مختلف از تستهای مکانیکی تا ظاهری بر روی خودرو انجام میشود که این وظیفه نیز به شهرداریها واگذار شده است.
قائم مقام ستاد معاینه فنی خودروهای تهران با بیان اینکه تولیدکنندگان خودرو تنها تولیدات خود را تا دو سال گارانتی میکنند اما معاینه فنی پنج ساله است تصریح کرد: وقتی سازنده خودرو تولیدش را دو سال تضمین میکند این به آن معناست که این خودرو بعد از دو سال استانداردش کاهش پیدا میکند. ما در مراکز معاینه فنی کارکرد موتور خودرو، عیوب دیگر خودرو همانند عیوب ترمز، کمک فنرها و عیوب ظاهری را مورد بررسی قرار میدهیم.
معاینه فنی در تهران به صورت مکانیزه انجام میشود
وی با بیان اینکه معاینه فنی در شهر تهران به صورت مکانیزه انجام میشود، اضافه کرد: 17 تست توسط نرمافزار انجام میشود و تنها یک تست ظاهری است که توسط متخصص مورد بررسی قرار میگیرد.
حسینیمنش با تاکید بر اینکه خودروها وقتی وارد مراکز معاینه فنی میشوند از آنها عکس گرفته میشود، گفت: ورود و خروج خودروها توسط دوربین ها ثبت میشود و امکان هیچ گونه تخلفی وجود ندارد و ممکن نیست که خودرویی بدون مراجعه به مراکز معاینه فنی برگه معاینه فنی دریافت کند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر 440 مرکز معاینه فنی در سطح کشور در حال فعالیت است اضافه کرد: مراکز معاینه فنی به سامانه سیمفا مرکز یکپارچه معاینه فنی متصل هستند و قرار است تا دو هفته دیگر مراکز معاینه کلان شهرها از جمله تهران به این سامانه متصل شوند.
قائم مقام ستاد معاینه فنی خودروهای تهران با بیان اینکه استانداردهای نرمافزارهای مراکز معاینه فنی تهران نسبت به نرمافزارهای وزارت کشور بالاتر است، گفت: وزارت کشور قول مساعد داده است تا تمام مراکز معاینه فنی به این سامانه متصل شوند. بر اساس آماری که از سامانه سیمفا به دست آمده است تنها حدود سه میلیون خودرو در کشور به مراکز معاینه فنی مراجعه کردهاند.
7 میلیون خودرو در کشور به مراکز معاینه فنی مراجعه نکردهاند
حسینمنش با بیان اینکه حدود هفت میلیون خودرو هنوز به مراکز معاینه فنی نیامدهاند، تصریح کرد: حال سوالی پیش میآید که چرا دستگاههای ذیربط و دولت با خودروهایی که هنوز به مراکز معاینه فنی نیامدهاند برخورد نمیکند. ما انتظار داریم تا مسئولان مربوط و دستگاه های ذیربط در این خصوص اقدامی را انجام دهند. ما مدعی هستیم که در تهران خطاها کاهش پیدا کرده است البته نمیتوان گفت که هیچ خطایی وجود ندارد اما خودرو تا به مرکز معاینه فنی مراجعه نکند و پلاکش توسط دوربینها خوانده نشود برایش برگه صادر نمیشود. ما ایرادات خود را برطرف خواهیم کرد اما این موضوع نافی ایرادات دیگر دستگاههای ذیربط نمیشود.
وی با بیان اینکه تا به امروز حدود 150 هزار خودرو در شهرستانهای استان تهران به مراکز معاینه فنی مراجعه کرده اند اظهار کرد: مجموعا در استان تهران 450 هزار خودرو به مراکز معاینه فنی مراجعه کردند این درحالی است که پلیس میگوید 80 درصد خودروهای شهر تهران دارای برگه معاینه فنی است. آن یک میلیون و 800 هزار خودروی دیگر برگه معاینه فنی خود را از کجا آوردهاند. شاید این برگههای معاینه فنی را به صورت قاچاق چاپ میکنند. من از پلیس و دستگاه قضائی میخواهم تا هر چه سریعتر با این موضوع برخورد کنند. سند برگه معاینه فنی یک سند ملی است؛ یا آمارها ایراد دارد یا برگه چاپ میشود و به وفور در اختیار مردم قرار میگیرد، بنابراین این موضوع باید به جد مورد بررسی قرار گیرد. مثلا چند وقت پیش برگه معاینه فنی را به من نشان دادند که از مرکز فرجام تهران گرفته شده بود حال اینکه در تهران مرکزی تحت عنوان فرجام وجود ندارد.
معاینه فنی تنها با 11 هزار تومان انجام میشود
وی با بیان اینکه هنوز هفت میلیون خودرو در این کشور وجود دارد که اهمیت معاینه فنی برایشان محرز نشده است، افزود: انجام تستهای آلایندگی در مراکز معاینه فنی تنها با 11 هزار تومان انجام میشود گفته شده که مردم به مراکز معاینه فنی مراجعه نمیکنند زیرا این مراکز برای انجام تستهای آلایندگی پول دریافت میکنند، این پول واقعا ناچیز است.
مدیر حمل و نقل پاک ادامه داد: در حال حاضر 300 هزار خودروی کاربراتوری و 120 هزار خودروی فرسوده در حال تردد هستند. چرا دولت برای جمعآوری این خودروها هیچ اقدام موثری را انجام نمیدهد. سن فرسوده شدن خودرو در ایران 20 سال است دو سالش را که تولیدکننده گارانتی میکند یعنی اینکه یک خودرو 18 سال بدون اینکه الزامی بر خود ببیند تا به مراکز معاینه فنی مراجعه کند مورد استفاده قرار میگیرد.
مردودی برای 27 درصد از خودروها
قائم مقام ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران با بیان اینکه از 300 هزار خودرویی که به مراکز معاینه فنی شهر تهران مراجعه کردند حدود 27 درصدشان مردود شدند، عنوان کرد: 18 درصد آلایندگیشان بیشتر از حد استاندارد بوده است همین طور 11 درصد در ترمز، 39 درصد عیوب ظاهری و 5 درصد کمک فنرهایشان دارای مشکل بوده است.
حسینمنش با بیان اینکه رئیس مجلس شورای اسلامی قول مساعد داده است تا در همین دوره مجلس لایحه کاهش معاینه فنی از پنج سال به دو سال را به تصویب برسانند، عنوان کرد: صرفا برخورد سلبی با خودروهای آلاینده کار مناسبی نیست. در قانون آمده است خودروهایی که سن آنها بیشتر از 20 سال است نباید در شهر تردد کنند اما پلیس تنها این خودروها را جریمه میکند در حالی که طبق قانون پلیس باید این خودروها را متوقف و به پارکینگهای خود منتقل کند.
وی ادامه داد: بر اساس مصوبه سال 93 شورای شهر تهران مقرر شد تا پلیس به همراه شهرداری توسط دوربینهای موجود در شهر معاینه فنی خودروها را کنترل کند. ما تلاش میکنیم که این اتفاق هر چه زودتر به وقوع بپیوندد. دوربینهایی که در محدود زوج و فرد و طرح ترافیک وجود دارند میتوانند برگههای معاینه فنی را کنترل کنند.
موتورسواران یاغیان قانون هستند
حسینمنش با بیان اینکه برخورد با موتورسیکلت سوارها باید جدیتر باشد گفت: به نظر من موتورسیکلت سوارها یاغیان قانون هستند و اکثر آنها به قانون احترام نمیگذارند این در حالی است که یک چهارم آلودگی هوای شهر تهران به دلیل تردد موتور سوارها در شهر تهران است ما این موضوع را با همکاری پلیس دنبال میکنیم پلیس باید علاوه بر کلاه ایمنی و اسناد هویتی معاینه فنی موتورها را نیز کنترل کند.
دو سوم موتورسیکلتهای شهر تهران بیشتر از 7 سال عمر دارند
مدیر حمل و نقل پاک با اشاره به اینکه دو سوم موتورسیکلتهای شهر تهران عمرشان بیشتر از 7 سال است، اضافه کرد: طرح LEZ طرحی بود که از سوی شهرداری مطرح شد و مورد قبول وزارت کشور نیز بود. در واقع این طرح مکمل بحث معاینه فنی خودروست.
وی با بیان اینکه بعد از تشدید برخورد با خودروهای دودزا و فاقد معاینه فنی مراجعه به مراکز معاینه فنی صد در صد رشد داشته است، عنوان کرد: طی دو تا سه هفته گذشته روزانه بیش از چهار هزار خودرو به مراکز معاینه فنی تهران مراجعه کردند اما باید بگویم در وهله اول این مردم هستند که باید به فکر سلامتی خود باشند. آمار حمل ونقل در کشورهای پیشرفته نشان میدهد که میانگین تردد و پیادهروی در کشورهای پیشرفته هزار و 350 متر است در حالی که در ایران میانگین پیادهروی 350 متر تخمین زده شده است.
حسینیمنش با بیان اینکه پلیس به مطالعات شهرداری تهران در خصوص منابع آلاینده و تحقیقاتی که با قدرتمندترین دانشگاه تهران یعنی دانشگاه صنعتی شریف انجام شده است اعتقادی ندارد و میگوید این تحقیقات جزوات درسی پیش نیستند، گفت: انتظار این است که پلیس برخورد جدیتری در این زمینه داشته باشد اما تا به امروز مشاهده نشده است که هیچ یک از خودروهای پلیس برای دریافت برگه معاینه فنی به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند.
مدیر حمل و نقل پاک ادامه داد: این آلودگی هوا در واقع بسیار مضر است و زمینه ایجاد سرطان خون برای کودکان زیر هفت سال، سکته قلبی برای جوانان 20 تا 40 سال و سکته نقص عیوب برای افراد بیشتر از 50 سال را به وجود میآورد.
وی در خصوص مراجعه تاکسیها به مراکز معاینه فنی خودرو توضیح داد: شهرداری تهران بودجهای را برای مراجعه تاکسیها به مراکز معاینه فنی خودرو اختصاص داده است تا خودروهای تاکسی هر سه ماه یکبار به این مراکز مراجعه کنند.
حسینیمنش با بیان اینکه در حال حاضر مراکز معاینه فنی برای خودروهای سنگین و اتوبوسهای شرکت واحد وجود دارد، اضافه کرد: در این مراکز سعی میشود تا خودروهای سنگین بر اساس استانداردهای موجود معاینه شوند اگر چه اگر هنوز این خودروها دودزا هستند شاید مشکل در استانداردهایی باشد که در نظر گرفته شده اما شهرداری کاتالیزگرهایی را تهیه کرده است که به زودی آنها را بر روی اتوبوسها نصب کند.
انتهای پیام/