دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 دی 1394 - 11:36

بازتاب رسانه‌‌ای سند جدید استراتژی امنیت ملی روسیه؛ جنگ سرد دیگری در راه است؟

سند جدید استراتژیک امنیت ملی روسیه که در روزهای آخر سال 2015 میلادی به‌وسیله رئیس‌جمهوری روسیه امضا شد، تحلیل‌های زیادی را در رسانه‌های غربی به همراه داشته است.
کد خبر : 59640

به‌گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، روزنامه هافینگتون پست نوشت: «در سند استراتژی جدید [روسیه] برای نخستین‌بار، آمریکا در فهرست تهدیدات امنیت ملی روسیه قرار گرفته است و این خود بیانگر تنش در روابط دو کشور در خلال سال‌های اخیر است.»


ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، استراتژی جدیدی را با عنوان «استراتژی امنیت ملی روسیه» امضا و ابلاغ کرد، استراتژی‌ای که جایگزین برنامه‌های سال 2009 دیمیتری مدودف نخست‌وزیر کنونی و رئیس‌جمهوری وقت روسیه می‌شود و در آن ایالات متحده آمریکا و ناتو در زمره تهدیدات به‌شمار نمی‌رفتند.


خبرگزاری رویترز در این‌باره نوشت: «در سند جدید، آمریکا و ناتو در صدر فهرست خطرها و تهدیدات امنیت‌ملی روسیه قرار گرفته‌اند، موضوعی که آثار ناخوشایندی در روابط میان طرف‌های بین‌المللی و در راس آنها واشنگتن و بروکسل برجا خواهد گذاشت. شاید تنش‌های بین‌المللی جدیدی میان مسکو و هم‌پیمانانش از سویی و میان واشنگتن و هم‌پیمانانش از سوی دیگر آغاز شود.»


در همین راستا و با وجود شفافیت کامل سند جدید استراتژی امنیت‌ملی روسیه، مسکو تاکید کرده است که نمی‌خواهد در دام رقابت تسلیحاتی بیفتد یا تنش‌هایی که اتحاد جماهیر شوروی را از حیات ساقط کرد، به راه بیندازد.


روزنامه نیوزویک نوشت: «سند جدید امنیت‌ملی روسیه بیانگر این است که مسکو می‌خواهد نقش فعال‌تری در حل مشکلات جهانی و رفع تنش‌های منطقه‌ای داشته باشد. همچنین پیگیری سیاست‌های مستقل داخلی و خارجی روسیه، واکنش ایالات متحده و متحدانش را به همراه داشته است تا جایی که آنها تلاش می‌کنند بر آتش فتنه جهانی بدمند و فشار بیشتری بر مسکو وارد کنند که شاید منجر به شکست سیاسی، اقتصادی، نظامی و اطلاعاتی روسیه شود.»


روزنامه دیلی‌نیوز در تکمیل این تحلیل‌ها می‌نویسد: «افزایش تنش در روابط میان روسیه و غرب، به‌دنبال تحولات اوکراین، منجر به پدید آمدن چنین سندی شده است، چنانکه انتظار آن می‌رفت و موضوع شگفت‌آوری نبود. این سند می‌گوید که آمریکا و اتحادیه اروپا همچنان به حمایت خود از شورش‌ها در اوکراین ادامه می‌دهند. حمایتی که منجر به دودستگی عمیق در میان اوکراینی‌ها شده است.»


از سوی دیگر این سند، دایره تهدیدات امنیتی خود را تا ناتو گسترش می‌دهد و اینگونه بیان می‌کند که آمریکا شبکه عاملان نظامی خود را در کشورهای هم‌جوار روسیه فعال کرده است.


روزنامه واشنگتن‌‌تایمز می‌نویسد: «این سند، پشتیبان حمایت نظامی روسیه از سوریه و عامل قطع روابط میان روسیه و ترکیه است. همچنین این سند عاملی برای تمدید تحریم‌های آمریکا و اروپا علیه مسکو به‌دنبال تحولات اوکراین است.»



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته