دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 دی 1394 - 10:18
در پاسخ به آنا

جابری انصاری: ایران به وظایف خود درباره سفارت عربستان عمل کرده است/ دنبال ازسرگیری روابط با عربستان نیستیم

سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی مطبوعاتی‌اش به موضوع قطع رابطه ایران و عربستان پرداخت.
کد خبر : 59635

به‌گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، حسین جابری انصاری درباره برنامه دولت عربستان برای ارسال پرونده حمله افراد ناشناس به سفارتخانه این کشور به شورای امنیت گفت: «در حالی‌ که عربستان خود را در انزوا می‌بیند و افکار عمومی جهان نیز با این کشور همراهی نمی‌کند، تلاش دارد برای اقدامات خود پشتوانه منطقه‌ای و بین‌المللی ایجاد کند. اما جمهوری اسلامی به وظایف خود عمل کرده و در برخورد با افرادی که قانون‌شکنی کرده بودند اقدامات لازم و دستگیری انجام شده است.»


سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان درباره اقدام شب گذشته (یکشنیه) عربستان درباره قطع رابطه با کشورمان گفت: «دولت عربستان سعودی حیات و منافع خود را در ایجاد درگیری و تنش در منطقه می‌داند و در سالیان اخیر سیاست‌هایی را در منطقه داشته که به تنش‌آفرینی کمک کرده است.»


وی همچنین در پاسخ به پرسش آنا گفت: «ایران به وظایف خود عمل کرده است و دولت عربستان با موج آفرینی سیاسی قادر نخواهد بود که سیاست خود را تحمیل کند. مواضع اولیه برخی کشورها هم حاکی از همین امر است.»


وی افزود: «عربستان از گروه‌های تروریستی موجود در سرزمین ایران حمایت کرده است و تلاش برای تنش‌آفرینی در منطقه و تحمیل جنگ یمن و پیگیری ناامنی را در تعدادی از کشورها ادامه می‌دهد. عربستان تلاش می‌کند با فرافکنی مشکلات خود را حل کند.»


سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امورخارجه افزود: «آخرین اقدام آن‌ها سخن گفتن با زبان سرکوب و اعدام شهید باقر نمر بود.»


جابری انصاری تصریح کرد: «اتفاقی که برای سفارت عربستان افتاد، نخستین اتفاقی نیست که در دنیا درباره مراکز دیپلماتیک می‌افتد. آنچه مهم است اینکه دولت مقابل به تعهدات خود عمل کند که جمهوری اسلامی به وظایف خود برای جلوگیری از احساسات عمل کرد.»


وی سپس به حمایت های کشورهای غربی از اقدامات عربستان پرداخت و گفت: «ما فکر می‌کنیم جامعه بین‌المللی با اتخاذ سیاست‌های مناسب به عربستان اجازه می‌دهد سیاست ناامنی در منطقه را پیش ببرد.»


به‌ گفته معاون وزیر امور خارجه، «آنچه در برخی از کشورهای منطقه، همچون عربستان وجود دارد این است که نظام قانونی عربستان متعلق به دورانی است که زمان آن گذشته است. واقعیت این است که با زبان گلوله و سرکوب و نقض گسترده حقوق بشر، مطالبات مردمی را پاسخ دادن، سیاست عقیمی است که پیامد منفی دارد.»


نهادهای امنیتی برخورد قانونی با متخلفان انجام دادند


سخنگوی وزارت امورخارجه همچنین درباره اقدامات انجام شده درباره حمله به سفارت عربستان گفت: «وزارت امورخارجه و نهادهای امنیتی و نظامی تدابیر لازم را برای کنترل حادثه و برخورد قانونی برای برخورد با متخلفان انجام داده‌اند. جمهوری اسلامی، اقدامات لازم برای حفظ حرمت و مراعات قوانین بین‌المللی را انجام داده است و انجام می‌دهد.»


او تصریح کرد: «اقدام دولت عربستان هم در حالی انجام شده است که همه امور تحت کنترل بود و تهدیدی متوجه دیپلمات‌های سعودی نبود. عربستان به دنبال سیاست نابخردانه خود و افزایش تنش در منطقه است.»


تلاش‌های عربستان برای قطع رابطه دیگر کشورها با ایران


جابری انصاری در پاسخ به این پرسش که آیا دولت عربستان تماس‌هایی با برخی کشورهای منطقه برای قطع رابطه با ایران انجام داده است، گفت: «دولت عربستان به‌دلیل اینکه احساس می‌کند در فضای منظقه‌ای و بین‌المللی در نوعی انزوا قرار دارد، سیاست تنش را در دستور کار خود قرار داده و در همین چارچوب، فشارهایی بر برخی از دولت‌ها وارد کرده است.»


وی افزود: «جمهوری اسلامی ایران، سیاست آشکار و شفافی را در زمینه گسترش تعامل با کشورهای جهان دنبال می‌کند.»


تنش‌آفرینی خط قرمز ایران است


سخنگوی وزارت امورخارجه درباره اقدامات بین‌المللی انجام شده در واکنش به اقدامات عربستان، گفت: «جمهوری اسلامی خود را در انزوا احساس نمی‌کند. جمهوری اسلامی سیاست قانونمند خود را دنبال می‌کند و پیگیری سیاست‌های مبتنی بر تنش‌آفرینی خط قرمز ایران است. دولت عربستان سیاست‌هایی را دنبال می‌کند که شکست خورده است. در عراق از همه توان برای برهم زدن وضعیت عراق استفاده کردند اما در چند روز گذشته سفارت خود را در عراق بازگشایی کردند که نشانه شکست است.»


وی تاکید کرد: «ایران در مسیر تنش‌آفرینی که خواست دولت عربستان است حرکت نمی‌کند.»


نیازی به میانجی‌گری در رابطه با عربستان نداریم


رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امورخارجه در پاسخ به این پرسش که آیا کشوری برای ترمیم مناسبات میان ایران و عربستان در روزهای اخیر میانجی‌گری کرده است، توضیح داد: «اگر سیاست‌های عربستان مبتنی بر منطق بود هیچ نیازی به میانجی‌گری نبود. تا زمانی که سیاست عربستان بدین شکل باشد، امکان روابط دیپلماتیک وجود ندارد. ما از همه امکانات و ظرفیت‌های دیپلماتیک خود و روابط با کشورهای عربی و غیر عربی منطقه و جهان استفاده می‌کنیم که از تنش‌آفرینی جلوگیری شود.»


اقدامات ایران در تهیه فهرست گروه‌های تروریستی در سوریه


سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه درباره اقدامات ایران برای تهیه فهرست گروه‌های تروریستی موجود در سوریه گفت: «رایزنی‌ها میان کمیته خاص در جریان است و جمهوری اسلامی هم در زمینه فهرست گروه‌های تروریستی برای جمع‌بندی و نتایج مشخص، پیگیر اقدامات و رایزنی‌های دیپلماتیک است. به نتیجه رسیدن این کارگروه بخشی از حرکت به سمت حل بحران است.»


ماجرای شیخ زکزاکی، ادامه تنش‌آفرینی در منطقه بود


جابری انصاری همچنین درباره حوادث نیجریه و بازداشت و محاکمه شیخ زکزاکی، رهبر شیعیان این کشور، گفت: «مجموعه حوادثی که در برخی از کشورها از جمله نیجریه اتفاق افتاده در امتداد تنش‌آفرینی برخی از کشورهای منطقه برای تشدید افراط و تنش است. امیدواریم با هوشیاری منطقه و جهان از جمله نیجریه شاهد این اتفاقات نباشیم.»


وی درباره اقدامات ایران برای حمایت از شیعیان این کشور گفت: «ما از همه روابط دیپلماتیک خود استفاده کردیم. امیدواریم این دولت با توجه به خطرات و تهدیدی که جریان تروریسم تکفیری برای جهان ایجاد کرده اجازه ندهد خطی سیاسی که برخی کانون‌های منطقه‌ای دنبال می‌کنند، گسترش یابد.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته