دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 تير 1400 - 01:06

تکنیک شبکه‌های ماهواره‌ای برای ایجاد شکاف میان مردم و حاکمیت

القای بی‌تفاوتی اجتماعی با استناد به آمار غلطپژوهشگر و مولف حوزه رسانه گفت: شبکه های ماهواره‌ای با استناد به آماری که همه مردم به آن دسترسی ندارند موجب شکاف میان مردم و حاکمیت می‌شوند.
کد خبر : 595056
شبکه‌ ماهواره‌ای

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، مجید منعمی با حضور در برنامه «امواج شبهه» درباره جنگ ماهواره‌ای معاند علیه جمهوری اسلامی ایران گفت: امروزه شاهد پدیده ای به نام «سپهری شدن رسانه» هستیم یعنی در دنیای امروز هر کسی می تواند، در هر زمانی و به هر محتوا در هر قالبی که می خواهد دسترسی داشته باشد.


* تغییر ذائقه؛ هدف اصلی شبکه ای ماهواره‌ای


وی افزود: شبکه های ماهواره ای کارکرد خود را در سپهر رسانه ای دارند، درواقع هریک از پلت فرم ها در اینترنت و شبکه های تلویزیونی و رادیویی فعالیت خود را انجام می دهند و در کنارهم موجب هم افزایی می شوند.


به عقیده منعمی تغییر ذائقه مخاطبین، کارویژه رسانه های معاند است و هدف اصلی تلاش های آنها جابه جایی اولویت های مخاطبان است چرا که با این روش، بدون نیاز به جنگ و درگیری می توانند یک جغرافیای خاص را تسخیر کنند.


* القای بی‌تفاوتی اجتماعی با استناد به آمار غلط


عضو کارگروه نخبگان قرارگاه ستاد کل نیروهای مسلح در پاسخ به پرسش مجری رادیو گفت‌وگو مبنی بر این که شبکه های ماهواره ای از چه روش هایی برای تاثیرگذاری بر مخاطبان استفاده می کنند، توضیح داد: هر رسانه برای نوع اثری که می خواهد بر مخاطب داشته باشد، تکنیک های متفاوتی را به کار می گیرد.


وی، القای بی تفاوتی اجتماعی از طریق استفاده از آمار و اطلاعات غلط را به عنوان یکی از تکتیک های رسانه های معاند برشمرد و گفت: بخشی از اطلاعات موجود در هر کشوری، استراتژیک است که هر دولت و حکومتی اجازه انتشار آن‌ را ندارد و بخشی از آن قابل انتشار است اما همه به آن دسترسی ندارند. به عنوان مثال اینکه ما چند نیروگاه برق داریم و تولیدات آن ها چطور استفاده می شود، اطلاعاتی است که در اختیار مردم قرار ندارد.


این مدرس دانشگاه ادامه داد: شبکه های ماهواره ای با استناد به آماری که همه مردم به آن دسترسی ندارند و در یک برهه زمانی برایشان ارزشمند می شود، ذهن آنها را مشوش و درگیر می کنند و باعث می شود مخاطب نسبت به ماجرا سوبرداشت داشته باشد، به مرور زمان این موضوع موجب شکاف میان مردم و حاکمیت می شود.


* برجسته سازی مسائل کم اهمیت برای انحراف ذهن مخاطب


به گفته منعمی، برجسته سازی یکی دیگر از روش های رسانه ها برای تاثیر گذاری بر مخاطب است یعنی راه و موضوعاتی که پیگیری آنها می تواند برای زندگی مردم راهگشا باشد و مسیری را برای بهبود شرایط جامعه بگشاید کنار گذاشته می شود و به مسائلی با اولویت کم پرداخته می‌شود.


منبع: رادیو گفتگو


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته