دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا بررسی می‌کند؛

گزارش آنا از چالش‌های دولت رئیسی در صنعت خودرو/ آرامش چگونه به بازار خودرو برخواهد گشت؟

بازار خودرو در حالی با رشد تزریق خودروهای خارجی روبه‌روست که در بخش تقاضا کم‌تحرکی حاکم است.
کد خبر : 595017
ر

به گزارش خبرنگار حوزه کشاورزی، صنعت و تعاون گروه اقتصاد خبرگزاری آنا، مشاهدات میدانی از بازار خودرو و در رأس آن نمایشگاه‌های خرید و فروش اتومبیل از افزایش عرضه خودروهای خارجی صفر کیلومتر و یا نزدیک به صفر خبر می‌دهد.


هم‌اکنون در بازار خودروهای وارداتی با عرضه آزرا مدل ۲۰۱۹، رنو تالیسمان مدل ۲۰۱۸، النترا مدل ۲۰۱۸، میتسوبیشی اوتلندر تیپ ۵ مدل ۲۰۱۸، توسان LX ۳۵ در مدل‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۷ روبه‌رو هستیم.


علت افزایش عرضه خودروهای وارداتی به بازار


فعالان بازار خودرو می‌گویند در حال حاضر کاهش انتظارات تورمی و ریسک‌های غیر اقتصادی (امید به احیای برجام، رفع تحریم‌های صنعت خودرو، کاهش قیمت ارز، ازسرگیری واردات خودرو) در کنار طرح‌های خودرویی مجلس یازدهم همانند طرح آزادسازی واردات خودرو در ازای صادرات خودرو باعث شده است تا صاحبان اتومبیل‌های خارجی برای جلوگیری از ضرر بیشتر در صف فروش قرار بگیرند.


متخصصان صنعت صفرشویی خودرو نیز با اشاره به رشد مراجعه‌کنندگان خود می‌گویند صاحبان خودروهای خارجی از بیم افت شدید قیمت به فکر فروش افتاده‌اند و برای تحریک تقاضا به صفرشویی‌ها مراجعه می‌کنند تا متخصصان ما ضمن نظافت تمامی قسمت‌ها و جزئیات داخلی و خارجی ماشین، به ترمیم، پولیش و صافکاری بدنه بپردازند.


بنابراین هم‌اکنون بازار خودرو شاهد خروج و عرضه بسیاری از خودروهای دپوشده خارجی صفر کیلومتر و یا صفرشویی شده است. با فرض لغو نشدن تحریم‌ها اگر ممنوعیت واردات خودرو که از سال ۹۷ اجرا شد ملغی شود به‌تنهایی باعث شکسته شدن قیمت‌ها در بازار خودرو خواهد شد.


البته اگر در کنار طرح‌های ملی قانون‌گذاران برای آزادسازی واردات خودرو، آمریکا نیز به برجام برگردد شدت و سرعت سقوط قیمت‌ها در بازار خودرو دو چندان خواهد شد.


وضعیت عرضه و تقاضا در بازار خودروهای خارجی


به رغم افزایش صف‌های فروش خودروهای خارجی اما در سمت تقاضا نگاه‌های مملو از ریسک به بازار حاکم است چرا که متقاضیان نیز بر این باورند که در آینده‌ای نه چندان دور بازار خودرو چه در بخش خارجی و چه در بخش داخلی با افت قیمت همراه خواهد بود.


شوک روانی متأثر از بازگشت آمریکا به برجام، لغو تحریم‌ها و طرح آزادسازی واردات خودرو در مجلس منجر به عقب‌نشینی تقاضا و افزایش صف‌های انتظار شده است. البته برخی بی‌میلی موجود در بخش تقاضا و محدودیت خرید و فروش خودروهای خارجی را به دلیل تعطیلات شیوع پیک پنجم کرونا و آغاز تعطیلات تابستانی می‌دانند.


چند راهکار برای برگرداندن آرامش به بازار خودرو


حسن کریمی سنجری، کارشناس بازار خودرو؛ افزایش تقاضا در برابر کمبود عرضه، شرایط نامناسب شاخص‌های کلان اقتصادی (رشد نرخ تورم، حجم نقدینگی و نرخ ارز) و افزایش هزینه تمام شده تولید خودرو را ۳ علت آشفتگی‌های امروز بازار خودرو دانست.


وی میزان تولید داخلی خودروسازان را قبل از تحریم‌ها یک میلیون و سیصد هزار و میزان واردات را ۷۷ هزار دستگاه اعلام کرد و می‌گوید در طول ۳ سال گذشته همواره بین ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید شده و واردات نیز ممنوع بوده است بنابراین در هر سال بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار دستگاه کمتر از نیاز، خودرو به بازار عرضه شده است، دولت جدید برای بهبود بازار خودرو باید ضمن رفع عقب ماندگی های تولید به سمت تولید متناسب با تقاضا روی بیاورد.


کریمی سنجری معتقد است برای خنثی‌سازی علت دوم (اثرگذاری افت شاخص‌های اقتصادی در گرانی خودرو) سیاست‌گذار خودرویی باید بازار خودرو را از هجوم سرمایه‌های سرگردان در امان نگه دارد به‌عبارتی با زدودن جذابیت از این بازار، تقاضای سرمایه‌ای را که بازار خودرو را محل امنی برای حفظ و افرایش دارایی‌های خود می‌دانند خارج کند. بهترین راه مصون نگه داشتن یک بازار از هجوم نقدینگی سرگردان حذف جذابیت‌های آن بازار برای سرمایه‌گذارانی است که به‌دنبال حفظ ارزش دارایی خود هستند.


کارشناس صنعت خودرو می‌افزاید دولت باید اجازه دهد قیمت‌ها همتراز با تورم عمومی رشد کند سپس با تخصیص تسهیلاتی با بهره کم شرایط را برای ورود متقاضیان مصرفی فراهم آورد تا هم افراد صاحب خودرو شوند و هم خودروسازان با ضرر به تولید نپردازند.




بیشتر بخوانید:


پارادوکس گرانی خودرو داخلی و زیان چند میلیاردی جاده مخصوص چیست؟


افزایش ۶۰۰درصدی قیمت خودرو در دولت روحانی




کریمی سنجری در تشریح نحوه مقابله با سومین دلیل گرانی خودروها می‌گوید نقش دولت در اداره صنعت خودروسازی و نبود تفکر مدیریتی در جهت کاهش هزینه تمام شده تولید در آشفتگی‌های بازار خودرو اثرگذار بوده است.


به گفته وی سیاست‌های همانند استفاده از روش‌های قدیمی تولید و حسابداری صنعتی، تأمین گران قطعات، کمبود تیراژ، نداشتن توان صادراتی و متکی بودن به بازار داخل، کمبود عمق داخلی سازی قطعات بویژه قطعات قوای محرکه مثل موتور و گیربکس باید در بدنه مدیریتی و سیاستی بازار خودرو تغییر کند.


به‌هرحال معاملات بازار خودرو همچنان در فضای سردرگمی در حال انجام است، دولت سیزدهم که طی روزهای آینده اداره امور کشور را بدست خواهد گرفت باید فارغ از شوک‌های روانی اثرگذار خارجی بر بازار با اصلاح شاخص‌های کلان اقتصادی و بهبود اوضاع صنعت خودرو به نابسامانی‌های حاکم بر بازار خودرو پایان دهد تا در صورت تداوم تحریم‌ها آسیب‌پذیری این بخش را به صفر برساند.


انتهای پیام/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب