دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا

عضو حزب مؤتلفه: دولت باید از اعدام شیخ نمر جلوگیری می‌کرد!/ عناصر مشکوک با نفوذ در تجمع مردمی، دست به تخریب حرفه‌ای سفارت عربستان زدند

عضو حزب مؤتلفه با مقصر شناختن دولت یازدهم و دستگاه دیپلماسی در شهادت شیخ نمر، اظهار کرد: عربستان مدتی درصدد اعدام شیخ نمر بود، در این مدت دولت چه اقدامی را در این راستا انجام داده است؟ باید جلوگیری می‌کرد و زودتر اقداماتی را انجام می‌داد.
کد خبر : 59475

گروه سیاسی ـ زهرا ترابی: شب گذشته جمعی در اعتراض به شهادت شیخ نمر باقر النمر، روحانی شیعی عربستانی به دست آل‌سعود، با تجمع مقابل سفارت عربستان، دست به تخریب سفارتخانه زدند. به دنبال این اتفاق، جریانی رسانه‌ای با حضور در شبکه‌های مجازی و رسانه‌های همسو، تلاش کرد با استفاده از ماجرای اعدام شیخ نمر و حمله به سفارت عربستان، علیه دستگاه سیاست خارجی و سیاست داخلی دولت تدبیر و امید، جوسازی کند. در همین راستا، حمیدرضا ترقی، مسئول امور بین‌الملل حزب مؤتلفه اسلامی که معتقد است دولت یازدهم هم در اعدام شیخ نمر و هم در حوادث سفارت عربستان مقصر است، به سؤالات خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا پاسخ داد.


* ارزیابی شما از اقدامات دیشب ـ شنبه‌شب ـ مقابل سفارت عربستان در تهران و مشهد چیست؟


- اقدامی که دیشب مردم مقابل سفارت عربستان انجام دادند تا جایی که در حد اعتراض بود یک امر طبیعی به شمار می‌آید و قابل قبول است؛ اما ورود به سفارت کار نادرستی است و شایسته نبود. اقدام عربستان در اعدام شیخ نمر قلوب مسلمانان جهان را جریحه‌دار کرده و اعتراض‌ها، وسیله آرام کردن قلوب است.


اما باید گفت که تخریب سفارت عربستان بهانه به دست این کشور می‌دهد تا واکنش متقابل به لحاظ حقوق بین‌المللی نشان دهد. آتش زدن سفارت عربستان مناسب نیست و باید این نوع اعتراض‌ها و اقدامات ناپسند کنترل شود و کسانی که به عنوان اعتراض جلوی سفارتخانه‌ها می‌روند باید بتوانند عناصر حاضر را کنترل کنند. ظاهرا در تهران و مشهد عوامل مشکوکی دست به تخریب سفارتخانه زدند.


* این عوامل مشکوکی که اشاره می‌کنید چه کسانی هستند؟


- با صراحت و دقیق نمی‌توانم بیان کنم. نیروی انتظامی این افراد را دستگیر کرده و باید مشخص کند. این عوامل هیچ نسبتی با تجمع‌کنندگان قانونی نداشته‌اند. اینها یک عناصر دیگری بوده‌اند و کاملا حرفه‌ای رفتار کرده‌اند و فقط قصد تخریب و سوء‌استفاده را داشته‌اند.


* آیا از جایی دستور گرفته‌اند؟


- نیازی نیست از جایی به آنها اشاره شود. این موضوع را باید وزارت اطلاعات بررسی و رسیدگی کند و مشخص کند این عوامل چه کسانی هستند.


* عده‌ای می‌گویند افرادی که دیشب مقابل سفارتخانه عربستان تجمع کردند دلسوز نظام و انقلاب بوده‌اند؛ نظر شما در این باره چیست؟


- نمی‌دانم و نمی‌توانم راجع به افرادی که دست به تخریب زدند این موضوع را اشاره کنم؛ ولی می‌توانم قاطعانه عنوان کنم تجمعی که دیشب صورت گرفت برای دلسوزی نظام و حمایت از این شهید بوده است ولی کسانی از این فرصت سوء‌استفاده کرده‌اند. به نظرم باید بررسی‌های لازم صورت بگیرد.


* دیشب در فضای مجازی، ابتدا گروهی خاص با شور و اشتیاق فیلم‌های حملات را منتشر می‌کردند، ولی به یک‌باره رویکردشان را عوض کردند و شروع به انتقاد از این حرکت کردند. ارزیابی شما چیست؟


- من هنوز در این رابطه چیزی ندیده‌ام. در موارد گذشته نیز این مورد را تذکر داده‌ایم که تخریب سفارتخانه‌ها درست نیست. این کار خلاف اصول نظام و انقلاب است و مورد قبول نیست، ولی رفتار تجمع‌کنندگان کاملا موجه و مشروع است و‌ افرادی که تخریب کرده‌اند باید توسط پلیس دیپلماتیک و کسانی که مسئولیت تجمع را برعهده می‌گیرند رسیدگی شود. این افراد مشکوک، نفوذکننده هستند که اصل کار را زیر سؤال می‌برند.


* برخی معتقدند که حرکت دیشب مقابل سفارت عربستان، برای به چالش کشیدن دولت یازدهم در فضای پس از برجام بوده است. برخی واکنش‌ها و اظهارات نیز موید این دیدگاه است. ارزیابی شما چیست؟


- ولی به هرحال دولت باید با اقدام عقلانی و به‌موقع، مانع جریحه‌دار شدن احساسات مردم می‌شد. منفعل برخورد کردن یا دیر برخورد کردن نسبت به این مسائل همه بهانه می‌شود دست مردم و احساساتشان را تحریک می‌کند. همین موضوع باعث می‌شود فشار سیاسی به دولت وارد کنند.


* فکر نمی‌کنید عربستان می‌تواند در این‌باره مظلوم‌نمایی کند؟


- طبیعتا می‌تواند این کار را انجام بدهد، ولی به هرحال دولت مقصر است. این اقدام اصل فعالیت مثبت دانشجویان را زیر سؤال برده و بهانه را به دست عربستان داده و زمینه مظلوم‌نمایی را برای آنها فراهم کرده است، ولی متأسفانه دولت و مسئولان همیشه منفعلانه رفتار کرده‌اند.


* عربستان، شیخ نمر را اعدام کرده و عده‌ای رفته‌اند سفارت یک کشور را تخریب کرده‌اند. بعد دولت یازدهم مقصر است؟


- عربستان مدتی درصدد اعدام شیخ نمر بود؛ در این مدت دولت چه اقدامی را در این راستا انجام داده است؟ باید جلوگیری می‌کرد و زودتر اقداماتی را انجام می‌داد.


* پس شما بر این باور هستید که در اعدام شیخ نمر، دولت روحانی و دیپلماسی آن مقصر است؟​


می‌توانیم چنین تلقی را داشته باشیم. دولت روحانی نسبت به کنگره آمریکا در رابطه با افزایش تحریم‌ها واکنش نشان داد که مؤثر بود؛ همین حرکت مؤثر را می‌توانست درباره شهید شیخ نمر انجام دهد. بله، نه تنها دیپلماسی لبخند بلکه نفوذ عوامل مشکوک در درون معترضان.


* به نظر شما معترضان مشکوک، چه کسانی هستند؟


- در نوع حوادث فتنه‌های مختلف که در تهران رخ داده است شاهد حضور افراد بی‌هویت در تهران بودیم. پس سعی می‌کنند با سوء‌استفاده، سرقت و... زمینه‌ای را برای خودشان فراهم کنند. این افراد مشکوک را باید نیروی انتظامی و مسئولان ذی‌ربط شناسایی کند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته