رتبهبندی جدید دانشگاههای علوم پزشکی در ۳ حوزه
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، سید حسن امامی رضوی، دبیر شورای عالی برنامهریزی علوم پزشکی وزارت بهداشت در جمع اعضای هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به تبیین راهبردهای نوین حوزه آموزش علوم پزشکی و اقدامات وبرنامه های اجرا شده توسط معاونت آموزشی وزارت بهداشت پرداخت.
وی مهمترین خروجی دانشگاهها را مرجعیت علمی عنوان کرد و مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی را باعث ایجاد یک تحول اساسی در حوزه آموزش پزشکی برشمرد و در خصوص نقش و وظایف این مرکز، گرنت های علمی و مرجعیت علمی توضیحاتی بیان کرد.
امامی رضوی تعیین ماموریتهای ویژه و نقشه راه دانشگاهها، انجام اقدامات زیرساختی در بحث مرجعیت علمی، مستندسازی و تدوین کتابهای مختلف، ایجاد گفتمانسازی در خصوص مرجعیت علمی را از دیگر اقدامات صورت گرفته در حوزه آموزش وزارت بهداشت برشمرد.
وی همچنین به تکمیل برنامه اعتباربخشی در دانشگاهها علاوه بر اعتباربخشی موسسهای و بیمارستانی اشاره کرد و این امر را نیازمند کمک همه اعضای هیئت علمی به ویژه دانشگاههای بزرگ از جمله دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی دانست که تعداد زیادی از اعضای هیئت علمی بورد را تشکیل میدهند و تاکید کرد: بدون حضور قوی اعضای بورد رشتههای مختلف نمیتوان بحث اعتباربخشی را اجرا کرد.
دبیر شورای عالی برنامهریزی علوم پزشکی وزارت بهداشت درباره انجام رتبه بندی آموزشی دانشگاهها (طرح راد ۳) توضیحاتی ارایه کرد و گفت: در حال حاضر طرح رعد نیز با همکاری سه حوزه آموزش، تحقیقات و فناوری و فرهنگی و دانشجویی در حال انجام است و در این طرح، رتبهبندی سه حوزه با هم انجام میشود.
برآورد نیاز به توسعه نیروی انسانی، همگرایی با دانشگاههای علوم پزشکی و غیرپزشکی برای توسعه رشتهها، تربیت دانشجویان فناورمحور، بازنگری آییننامههای مختلف، افزایش اعتبارات حوزه آموزش، انقلاب در حوزه آی تی و ایجاد سامانههای جدید از دیگر موارد مطرح شده توسط وی در این نشست بود.
امامی رضوی به برخی از سامانهها نظیر سامانه ارائه مدیریت خدماتی، پیشگامی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در تدوین لاگ بوک، نظام اطلاعاتی پایش وضعیت دستیاران و سامانه کشوری مدارک تحصیلی اشاره کرد.
وی با اشاره به دستاوردهای دوران کرونا خاطرنشان کرد: توسعه مجازیسازی دانشگاهها در پاندمی کرونا ایجاد شد و دانشگاه مجازی برگزاری ترم تابستان را تسهیل کرد و دورههای پودمانی و کارگاههای متعدد و برخی واحدهای درسی اجرا شد.
دبیر شورای عالی برنامهریزی علوم پزشکی وزارت بهداشت مستندسازی اقدامات صورت گرفته در حوزه آموزش را ضروری دانست و اظهار امیدواری کرد که با تلاش و همکاری دانشگاهها اقدامات لازم در حوزه آموزش توسعه یابد و کامل تر شود.
تبیین راهبردهای نوین حوزه آموزش علوم پزشکی در وزارت بهداشت
دکتر علی اکبر حقدوست، معاون آموزشی وزارت بهداشت در جمع اعضای هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به تبیین راهبردهای نوین حوزه آموزش علوم پزشکی در وزارت بهداشت پرداخت.
وی با تاکید بر ضرورت ارتقای سرمایه اجتماعی در دانشگاهها و تغییر دیدگاهها نسبت به دانشگاهها به برخی اقدامات صورت گرفته در حوزه آموزش وزارت بهداشت از جمله ارتباط با انجمن صنفی دانشجویان، تدوین آییننامهها اشاره کرد و یادآور شد که باید با سرعت بیشتری حرکت کنیم.
حقدوست با اشاره به کمبود منابع و اعتبارات حوزه آموزش به بیان توضیحاتی درخصوص میانگین افزایش بودجه آموزش در حوزه وزارت بهداشت و همچنین حوزه آموزش عالی غیر علوم پزشکی در سال گذشته پرداخت.
معاون آموزشی وزارت بهداشت مرجعیت علمی و درخشش بینالمللی دانشگاهها را به معنای خلق ایده و تربیت نیروهایی برشمرد که بتوانند دنیا را متحول کرده و حرف جدیدی بزنند.
وی با تقدیر از تلاشهای اساتید دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در حوزه آموزش خاطر نشان کرد: اساتید حاضر در این نشست و سایر اساتیدی که در این دانشگاه معظم فعالیت میکنند حتما لیدرشیپهای آموزش دانشگاه و کشور در دورههای بعدی خواهند شد و امیدوارم که با استفاده از تجارب آموخته در دورههای بعدی موثرتر پیش رویم.
آمادگی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی برای تفویض ماموریتهای جدید
علیرضا زالی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز در این نشست با اشاره به برنامههای راهبردی نوین حوزه آموزش علوم پزشکی وزارت بهداشت خاطر نشان کرد: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی باید بر این اساس برنامههای راهبردی خود را در این حوزه تغییر دهد.
وی در ادامه به اقدامات و برنامههای معاونت آموزشی وزارت بهداشت و ایجاد پارادایمهای نوین آموزشی، رشد و همگرایی سامانهای، تحولات تکنیکال سامانهها، ایجاد سامانههای نوین به خصوص در فضای کرونایی و استفاده از فضای IT و ظرفیت دیجیتالی برای آموزش اشاره کرد.
زالی با اشاره به بازنگری و به روزرسانی آییننامههای مختلف وزارت بهداشت از جمله آییننامه استخدامی اعضای هیئت علمی؛ نظرسنجی از دانشگاهها برای این تغییرات را کار پسندیدهای برشمرد.
وی حصول این دستاوردها در دوران سخت کرونا را ارزنده ذکر کرد و افزود: بدون تردید در صورت عدم وجود کرونا بسیاری از تحولات و برنامهها با شتاب بیشتری شکل میگرفت.
مرجعیت علمی، درخشش بینالمللی، ایجاد سرمایه اجتماعی و همسانسازی و حرکت به سمت گسیل داشتن برنامههای نهادی، جلب منابع سیاستگذار و مشارکتهای جمعی، کار در حوزههای دانشجویی از دیگر موارد مطرح شده توسط زالی در این نشست بود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با اشاره به راهبرد نوینی که در وزارت بهداشت انشاء شده است، گفت: قطعا اگر دانشگاهها در این ریل حرکت کنند میتواند موثرتر باشد.
زالی با اشاره به ماموریتگرایی دانشگاهها و سند ملی کلان مناطق، ظرفیت دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی را غنیتر دانست و برای تفویض ماموریتهای جدید و اجرای آن در کوتاهترین زمان ممکن و به بهترین نحو اعلام آمادگی کرد.
دستاوردهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در دوران کرونا
در ابتدای این نشست محمدمهدی صدوقی، معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به ارائه گزارشی در خصوص اقدامات، دستاوردها و طرحهای در دست اجرای یک سال گذشته حوزه آموزش دانشگاه پرداخت.
وی تدوین شیوهنامههای دانشپژوهی آموزشی اعضای هیئت علمی، تفاهمنامه همکاری با دانشگاههای شریف و علامه طباطبایی، طراحی مرکز شبیهسازی (سیمولیشن سنتر) و بیمارستان شبیهسازی، انعقاد قرارداد با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای خرید تجهیزات سیمولیشن و ارتقای جایگاه آموزش مجازی در دانشگاه در دوران پاندمی کرونا را از مهمترین دستاوردهای حوزه آموزش دانشگاه عنوان کرد.
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در این گزارش به طراحی پلتفرم بیمار مجازی، تسریع و راهاندازی رشتههای جدید و برخی از برنامههای در دست اقدام نیز اشاره کرد و با اشاره به فرآیند جذب اعضای هیئت علمی در دانشگاه در خصوص روند برگزاری جلسات هیئت ممیزه توضیحاتی ارائه کرد و از رشد ۳۰۰ درصدی بررسی پروندهها در هیئت ممیزه دانشگاه در طول سال ۹۹ خبر داد.
صدوقی با اشاره به شکلگیری مرکز امور هیئت علمی در دانشگاه خاطر نشان کرد: تمامی خدمات اداری، رفاهی و آموزشی در این مرکز به صورت تجمیعی و متمرکز به اعضای هیئت علمی دانشگاه ارائه میشود و به راهاندازی سامانه ساعی اشاره کرد.
وی با اشاره به توفیقات دستیاران در آزمونهای بورد گفت: میزان قبولی دستیاران دانشگاه در آزمون دانشنامه تخصصی از میانگین کشوری بالاتر بود و در سال گذشته ۷۵ رتبه برتر در دندانپزشکی، رشتههای تخصصی و پزشکی داشتیم که تعدادی از آنان نیز جذب دانشگاه شدند. توفیقات دانشجویان در المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی کشور نیز مهم بوده است.
انتهای پیام/۴۱۶۲/
انتهای پیام/