دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

تهاتر راهی برای بازپرداخت دیون دولت / طلب 360 میلیارد تومانی صادرکنندگان از دولت

رییس کنفدراسیون صادرات اتاق ایران در رابطه با بدهی‌های دولت گفت: دولت برای بازپرداخت دیون خود می‌تواند از اوراق قرضه، صکوک و تهاتر استفاده کند.
کد خبر : 59402

محمد لاهوتی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی آنا با بیان اینکه در هر صورت بدهی دولت باید پرداخت شود، افزود: اکنون صادرکنندگان معادل 360 میلیارد تومان برای مشوق‌های سال‌های قبل از 90 از دولت طلبکار هستند.


وی اظهار کرد: در شرایط کنونی و با توجه به کاهش قیمت نفت، بحث اوراق قرضه و صکوک که در بسته اقتصادی خروج از رکود قبلی به آن اشاره شده بود، می‌تواند به نوعی کمک کننده باشد.


لاهوتی به بحث تهاتر اشاره کرد و گفت: بدهی پیمانکاران یا صادرکنندگان می‌تواند با طلب‌های دولت تهاتر شود. به عنوان مثال بدهی‌هایی که این افراد به سازمان امور مالیاتی، سازمان تامین اجتماعی و یا برخی بانک‌های دولتی دارند، در ازای طلبشان از دولت تسویه شود.


وی با تاکید بر اینکه اکنون دولت شرایط سختی را سپری می‌کند، عنوان کرد: فعالان اقتصادی نیز به این موضوع توجه دارند.


رییس کنفدراسیون صادرات اتاق ایران با بیان اینکه امروز مشکل اصلی بازار عدم تقاضا در مقابل میزان تولید است، افزود: تحریک تقاضای داخلی می‌تواند مقداری از رکود حاکم بر بخش صنعت را کاهش دهد.


وی به اولویت خودروسازی برای وزارت صنعت، معدن و تجارت اشاره و اظهار کرد: خروج از رکود برای این وزارتخانه معادل مبلغ هنگفتی بود که از بانک مرکزی به صنعت خودرو تزریق شد.


لاهوتی ادامه داد: البته با توجه به ازدیاد شرکت‌های تابعه خودروسازان و حجم اشتغالی که در این صنعت وجود دارد، می‌توان به این نتیجه رسید که شاید علت اولویت‌دار بودن صنعت خودروسازی برای دولت هم همین امر باشد.


وی عنوان کرد: در این میان باید در نظر گرفت که بیش‌تر صنایع کوچک ما توسط بخش خصوصی واقعی اداره می‌شوند و نسبت به شرکت‌های شبه دولتی و یا نیمه‌دولتی قدرت و توان رقابت آنها پایین است و باید برای آن تدبیری اندیشیده شود.


رییس کنفدراسیون صادرات اتاق ایران تاکید کرد: البته برای حمایت از بخش لوازم خانگی اخیراً بسته‌ای ارائه شد اما اینطور که پیداست چندان موفق نبوده است.


وی به حمایت از صادرات برای کاهش رکود و تورم در صنعت اشاره و تصریح کرد: دولت می‌تواند با پرداخت مشوق‌ها برای تولیدکنندگان انگیزه ایجاد کند تا قیمت‌ها رقابتی شوند.


لاهوتی بیان کرد: ایجاد فضای رقابتی موجب می‌شود که رسوب کالا در انبارها توسط صادرات برطرف شود.


وی با بیان اینکه افزایش صادرات منوط به حمایت هوشمند دولت است، خاطر نشان کرد: دولت باید برای حمایت از کالاهای تولیدی بدون تقاضا در کشور که در خارج از کشور دارای متقاضی هستند اما به علت بالابودن قیمت تمام شده قدرت رقابت ندارند، با مشوق‌های هوشمند انگیزه صادرات و خروج از این شرایط را تقویت کند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته